CONTEMPORARY UKRAINIAN VOCAL VARIETY ART AS A MEANS OF CULTURAL DIPLOMACY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-5-10

Keywords:

vocal variety art, style, authenticity, national culture, national identity

Abstract

The contemporary Ukrainian vocal variety art is a permanent component if the artistic panorama of Ukraine in the early XX century, marked by the status if the newest, style and expressive mobile exponent of the national system of values and a means of its transmission in the world artistic space and the formation of new horizons of functioning as a means of modern cultural diplomacy. The purpose of the article is to identify the conceptual, thematic, figurative, stylistic and expressive features of the national vocal variety art as a means of contemporary cultural diplomacy. The methodological bases of the study were comparative guidelines, that did possible to use the tools of cultural, axiological and performance approaches in unity with the methods if style analysis, deduction and induction, etc. The scientific novelty of the article is determined by the positioning if contemporary variety art in the dimensions of cultural diplomacy and the identification of its conceptual, stylistic and expressive features. Conclusions. In the work by Ruslana, Jamala, Kalush Orchestra Alyonaalyona and Jerry Heil (within Eurovision and in thecollaboration of the foreign artists, etc.) the cultural-diplomatic potential of the contemporary national variety art serves to form an innovative, mobile, ethnical expressive and multifaceted image if Ukraine, marked by the comprehension of the significance of national and European identity. Based on the testing of significant themes of universal human existence, contemporary Ukrainian variety art project new facets of the national culture image into the world space, including: actualization of the most ancient layers of the national intonation thesaurus in their locational uniqueness;the concept of historical memory and the creation of the musical image of Ukrainian in its ethnic multidimensionality and European labeling based on the archetype of the Home; conceptual representation of the image of Ukraine through the prism of universal archetypes – Mother, Home, Language, Childhood, embodied in the synthesis of authenticity and modern variety art style mainstream; appeals to the archetypes of the Virgin Mary, Mother, Woman and Mercy as markers of the modern image of Ukraine, whose ethnic code is organically inscribed in the European cultural and stylistic landscape.

References

Бобул І. В. Жанрові форми та стильові конотації вокально-естрадного виконавства в музичній культурі України кінця XX – початку XXI століття: дис. канд. мистецтвознавства: 26.00.01. Київ: Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2018. 219 с.

Бурлака А. В. Українська естрадна пісня в сучасній масовій художній культурі: дис. д-ра філософії: 034. Київ: Київський національний університет культури і мистецтв, 2023. 194 с.

Дружинець М. І. Естрадне музичне мистецтв України кінця XX – початку XXIст. як фактор євроінтеграції української культури: дис. ...канд. мистецтвознавства: 26.00.01. Київ: Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2021. 226 с.

Карчова Ю. І. Народнопісенне виконавство у творчості Мар’яни Садовської. Актуальні питання гуманітарних наук, 2023. Вип. 61. Т. 2. С. 64–69.

Карчова Ю. І. Народнопісенне мистецтво у творчій діяльності гуртів «Go-A» та «Курбаси»: градації модифікації фольклору. Актуальні питання гуманітарних наук, 2021. Вип. 42, Т. 1. С. 109–115.

Кащенко Н. Шляхи впровадження традицій культурної дипломатії на сучасному етапі розвитку держави. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Екологія. Публічне управління та адміністрування», 2023. Вип. 3. С. 92–97.

Манько С. Полістилістичність естрадного вокального мистецтва на початку XXI століття (на прикладі українських сучасних артистів). Культура України, 2017. Вип. 57. С. 232–240.

Мозговий М. П. Становлення і тенденції розвитку української естрадно пісні: автореф. дис. ...канд. мистецтвознаства: 17.00.01. Київ: Київський національний університет культури і мистецтв, 2007. 19 с.

Руднєва А. О., Мальована Ю. Г., АрсенюкМ. С. Культурна дипломатія як інструмент формування іміджу України. Регіональні студії, 2024, № 37. С. 63–67.

Рябуха Т. М. Витоки та інтонаційні складові української пісенної естради: автореф. дис. ...канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Харків: Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського, 2017. 18 с.

Садовенко С. Хронотопиаксіосфери української художньої культури: Монографія. Київ: НАКККіМ, 2019. 356 с.

Самая Т. В. Естрадознавство – наука про естрадне мистецтво. АРТ-платФОРМА, 2020. Вип. 1. С. 317–335.

Тормахова В.М. Українська естрадна музика і фольклор: автореф. дис. ....канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Київ. Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, 2007. 17 с.

Уманець О. В. Право на свободу творчості: етичний та правовий виміри. Актуальні проблеми соціального розвитку в суспільстві змін: матеріали I Міжнародної науково-практичної конференції (27-29 квітня 2023 р., м. Харків). Харків: Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», 2023. С. 132–134.

Чеботарь М. Ю. Вокальна естрада України в культурному просторі XXI ст. АРТ-платформа, 2020. Вип. 1. С. 336–350.

Published

2024-12-24

How to Cite

ТЕСЛЕР, Т., & КРАСОВСЬКА, Л. (2024). CONTEMPORARY UKRAINIAN VOCAL VARIETY ART AS A MEANS OF CULTURAL DIPLOMACY. Fine Art and Culture Studies, (5), 78–85. https://doi.org/10.32782/facs-2024-5-10