THE USE OF MODERN TECHNOLOGIES IN POP VOCAL TEACHING METHODOLOGY
Keywords:
pop vocals, vocal pedagogy, modern teaching technologies, digital learning tools, innovative methods, online learning, vocal diagnostics.Abstract
The article examines the features of using modern technologies in pop vocal teaching methodology. The research aim is to systematize and scientifically substantiate effective technological innovations in vocal pedagogy and determine their role in developing professional competencies of pop vocalists. The research methodology is based on the comprehensive application of general scientific methods: theoretical analysis of scientific and methodological literature, systematization of pedagogical experience, and comparative analysis of traditional and innovative methods of teaching pop vocals. Empirical research methods were used: pedagogical observation and analysis of practical experience in implementing technological tools in vocal pedagogy. The scientific novelty lies in developing a classification of modern technological tools for teaching pop vocals, including digital audio workstations, voice visualization software, mobile applications for ear training and vocal technique development, and online platforms for distance learning. For the first time, methodological approaches to integrating digital technologies into the traditional vocal education system have been systematized. The following results were obtained and conclusions were made in the course of the study. The main directions of technological modernization in vocal pedagogy were identified: implementation of computer programs for voice diagnostics and correction, use of digital tools for musical ear development, and application of online resources for students’ independent work. It has been established that the use of modern technologies significantly increases the effectiveness of the learning process, ensures individualization of training, and objectivity in assessing vocal skills. The practical significance of the obtained results lies in developing methodological recommendations for implementing technological innovations in pop vocal teaching practice, which can be used to optimize the educational process in art education institutions of various levels.
References
Варнавська Л. І., Вікторова М. В. Розвиток вокальної майстерності естрадного виконавця. Наукові записки Центрально-українського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки. 2018. № 170. С. 39–44.
Гунько Н. О. Інноваційні аспекти вокально-методичної підготовки майбутнього педагога-музиканта. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки. 2017. № 155. С. 51–55.
Дзюба О. А. Педагогічні аспекти вокальної технології сучасного популярного виконавства. Імідж сучасного педагога. 2018. № 2 (179). С. 66–69.
Кулага Т. О. Змістовні маркери поняття естрадного вокально-виконавського тезаурусу. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. 2020. № 5. С. 73–78.
Маланюк І. І. Вокальне виконання (естрадний спів), як основа музичного виховання. Івано-Франківськ: Університет Короля Данила, 2023. 156 с.
Мазур О. В. Необхідність впровадження сучасних технік естрадного співу західної школи вокалу в розвиток естрадного вокального мистецтва України. The 6th International scientific and practical conference «Progressive research in the modern world». Boston: BoScience Publisher, 2023. С. 234–239.
Му Веньлун. Використання інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій у викладанні музичних навчальних дисциплін у закладах вищої освіти КНР. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. 2022. № 7. С. 89–95.
Поліщук А. В., Сабрі С. С. Роль концертмейстера у процесі впровадження сучасних методик викладання естрадного вокалу. Міжнародний вісник: Культурологія. Філологія. Музикознавство. 2018. № 2. С. 194–198.
Фоломєєва Н. Значення використання сучасних методичних засобів у процесі фахової підготовки вчителя музичного мистецтва. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 4. С. 370–380.
Keskinen A. K. Vocal pedagogy and contemporary commercial music: reflections on higher education non-classical vocal pedagogy in the United States and Finland. Sibelius Academy, 2013. 123 p.
Rooney T. J. The understanding of contemporary vocal pedagogy and the teaching methods of internationally acclaimed vocal coaches. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 2016. Vol. 15, No. 10. P. 147–162.
Sear J. Modern vocal pedagogy: Investigating a potential curricular framework for training popular music singing teachers. Journal of Popular Music Education. 2024. Vol. 8, No. 2. P. 239–254.