CREATIVE PORTRAIT OF LIUBOV GUNDER: MULTIDIRECTIONALITY OF PERFORMING ACTIVITY
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-18Keywords:
musical art, performance, Liubov Gunder, collaborative pianist, ensemble, creative activity, improvisation, synergy, vocal art, instrumental artAbstract
The purpose of the work is to analyze the specific features of the creative activity of the outstanding Ukrainian collaborative pianist Liubov Gunder in her work with various performing groups (soloists-vocalists, soloists- instrumentalists, vocal ensembles, orchestras), to identify the key principles of her approach and the adaptability of her performance style depending on the peculiarities of cooperation. The study aims to identify a unique combination of technical skill, deep stylistic flair, empathy, improvisational abilities, and pedagogical tact in her concertmaster practice.The research methodology is based on a comprehensive approach that combines the following methods: analytical (analysis of scientific articles on L. Gunder's work and general issues of concert pianism and improvisation); biographical (coverage of the pianist's creative career); art historical analysis (consideration of the specifics of interpretation and arrangement); comparative (comparison of approaches to working with different performing groups); analysis of interviews and memoirs by L. Gunder to identify her own reflections on the creative process. The research applies the principles of interdisciplinarity with the use of terminology and individual approaches of musicology, communication psychology, and pedagogy.The scientific novelty lies in an attempt to take a comprehensive approach to the specifics of Liubov Gunder's creative activity as a collaborative pianist with different types of artistic groups and individual performers. In contrast to general works on the art of concertmaster, the proposed research synthesizes the versatility of the artist's talent. A unique model of creative interaction is revealed, especially in the long-term cooperation with the vocal ensemble “Rosynka”, based on synergy, empathy and improvisation.It is proved that the creative activity of the Honored Artist of Ukraine Liubov Gunder as a collaborative pianist, solo performer, and teacher is characterized by exceptional versatility and adaptability.
References
Боровицька О. М., Клюєва С. В. Методичні аспекти формування навиків роботи концертмейстера-піаніста. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. Вип. 62. С. 36–39. URL http://nc-s5.npu.edu.ua/issue/view/10568
Гундер Л. Роздуми про «Росинку» та нашу Христину Олександрівну Михайлюк. Творче життя як крапля роси (до 80-річчя від дня народження заслуженої діячки мистецтв України, професорки Христини Михайлюк та 55-річчя створення народного вокального ансамблю «Росинка»): науково-популярні нариси / за редакцією докторки мистецтвознавства, професорки Г. Карась; автори-упорядники Г. Карась, М. Ортинська, О. Черсак, О. Молодій. Івано-Франківськ: Фоліант, 2022. 492 с. С. 197–200.
Гундер Л. Специфіка імпровізаційних прийомів фортепіанного супроводу народної пісенності українців (на основі власного концертмейстерського досвіду). Slovensko-ukrajinské vzťahy v oblasti jazyka, literatúry a kultúry na Slovensku a v stredoeurópskom priestore 70 rokov prešovskej ukrajinistiky na Slovensku Editorka: Jarmila Kredátusová. Prešovská univerzita v Prešove, 2024. С. 458–468.
Гундер Л. Традиції фортепіанної освіти Станіславова – Івано-Франківська. Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. 2012. Вип. 24–25. С. 299–306.
Гундер Л. Фортепіанні школи Станіславова-Івано-Франківська в контексті розвитку професійного музичного мистецтва. Мистецтво Прикарпаття в соціокультурному просторі України (на пошанування 90-ї річниці від дня народження Михайла Фіголя): матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (Івано-Франківськ, 19–20 жовт. 2017 р .). Івано-Франківськ, 2017. С. 66–74.
Дутчак В. Мистецтво концертмейстера / раідопередача. Івано-Франківське обласне радіо. 21.03.2007. Обсяг мовлення 30 хв.
Молчанова Т. О. Ефект синергії у спільному виконавському процесі. Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство. 2021. Вип. 44. С. 79–85. URL http://arts-series-knukim.pp.ua/issue/view/14182
Молчанова Т. О. Любов Гундер: штрихи до творчого портрета. «Творче життя як крапля роси» (до 80-річчя від дня народження заслуженої діячки мистецтв України, професорки Христини Михайлюк та 55-річчя створення народного вокального ансамблю «Росинка»): науково-популярні нариси / за редакцією докторки мистецтвознавства, професорки Г. Карась; автори-упорядники Г. Карась, М. Ортинська, О. Черсак, О. Молодій. Івано-Франківськ: Фоліант, 2022. 492 с. С. 102–105.
Молчанова Т. О. Мистецтво піаніста-концертмейстера у культурно-історичному контексті: історія, теорія, практика: монографія. Львів: Ліга Прес, 2015. 558 с.
Опарик Л. Комунікативні аспекти мистецької діяльності піаніста-концертмейстера. Актуальні питання гуманітарних наук: / [редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, В. Ільницький, І. Зимомря]. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика». 2024. Вип. 79, том 2. С. 62–67. URL https://www.aphn-journal.in.ua/79-2-2024
Пірус В. Інтерв’ю з Любов’ю Гундер від 13.04.2025. Особистий архів автора.
Хлопотова А. А., Юрчук В. В., Олейніков С. О. Інтерпретація джазових стандартів у концертмейстерській діяльності піаніста. Молодий вчений. 2018. № 1 (53). С. 187–190. URL https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/issue/view/65 https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/5268
Цейко Н., Кривицька Т. Мистецтво імпровізації у роботі піаніста-концертмейстера в класі естрадно-джазового виконавства. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, І. Зимомря]. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика». 2021. Вип. 41, том 3. С. 47–57. URL https:// www.aphn-journal.in.ua/41-3-2021