ТВОРЧИЙ ПОРТРЕТ ЛЮБОВІ ГУНДЕР: БАГАТОВЕКТОРНІСТЬ ВИКОНАВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Владислав ПІРУС Навчально-науковий інститут мистецтв Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0003-3289-0813
  • Ольга ФАБРИКА-ПРОЦЬКА Навчально-науковий інститут мистецтв Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0001-5188-1491

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-18

Ключові слова:

музичне мистецтво, виконавство, Любов Гундер, піаніст-концертмейстер, ансамбль, творча діяльність, імпровізація, синергія, вокальне мистецтво, інструментальне мистецтво

Анотація

Мета роботи – проаналізувати специфічні риси творчої діяльності видатної української піаністки-концерт-мейстера Любові Гундер у роботі з різними виконавськими складами (солісти-вокалісти, солісти-інструменталісти, вокальні ансамблі, оркестри), виявити ключові принципи її підходу та адаптивність виконавського стилю в залежності від особливостей співпраці. Дослідження спрямоване на виявлення унікального поєднання технічної майстерності, глибокого стилістичного чуття, емпатії, імпровізаційних здібностей та педагогічного такту в її концертмейстерській практиці. Методологія дослідження базується на комплексному підході, що поєднує методи: аналітичний (аналіз наукових статей, присвячених творчості Л. Гундер та загальним питанням концертмейстерства й імпровізації); біографічний (висвітлення творчого шляху піаністки); мистецтвознавчий аналіз (розгляд специфіки інтерпретації та аранжування); компаративний (порівняння підходів до роботи з різними виконавськими складами); аналіз інтерв’ю та мемуарних текстів Л. Гундер для виявлення її власних рефлексій щодо творчого процесу. У розвідці застосовано принципи міждисциплінарності із залученням термінології та окремих підходів музикознавства, психології комунікації, педагогіки. Наукова новизна полягає у спробі комплексного підходу щодо специфіки творчої діяльності Любові Гундер як піаніста-концертмейстера з різними типами мистецьких колективів та окремих виконавців. На відміну від загальних праць про концертмейстерське мистецтво запропонована розвідка синтезує багатогранність таланту мисткині. Виявлено унікальну модель творчої взаємодії, особливо у багаторічній співпраці з вокальним ансамблем «Росинка», що базується на синергії, емпатії та імпровізаційності.Доведено, що творча діяльність заслуженої артистки України Любові Гундер як піаніста-концертмейстера, сольної виконавиці, педагога характеризується винятковою багатогранністю та адаптивністю.

Посилання

Боровицька О. М., Клюєва С. В. Методичні аспекти формування навиків роботи концертмейстера-піаніста. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. Вип. 62. С. 36–39. URL http://nc-s5.npu.edu.ua/issue/view/10568

Гундер Л. Роздуми про «Росинку» та нашу Христину Олександрівну Михайлюк. Творче життя як крапля роси (до 80-річчя від дня народження заслуженої діячки мистецтв України, професорки Христини Михайлюк та 55-річчя створення народного вокального ансамблю «Росинка»): науково-популярні нариси / за редакцією докторки мистецтвознавства, професорки Г. Карась; автори-упорядники Г. Карась, М. Ортинська, О. Черсак, О. Молодій. Івано-Франківськ: Фоліант, 2022. 492 с. С. 197–200.

Гундер Л. Специфіка імпровізаційних прийомів фортепіанного супроводу народної пісенності українців (на основі власного концертмейстерського досвіду). Slovensko-ukrajinské vzťahy v oblasti jazyka, literatúry a kultúry na Slovensku a v stredoeurópskom priestore 70 rokov prešovskej ukrajinistiky na Slovensku Editorka: Jarmila Kredátusová. Prešovská univerzita v Prešove, 2024. С. 458–468.

Гундер Л. Традиції фортепіанної освіти Станіславова – Івано-Франківська. Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. 2012. Вип. 24–25. С. 299–306.

Гундер Л. Фортепіанні школи Станіславова-Івано-Франківська в контексті розвитку професійного музичного мистецтва. Мистецтво Прикарпаття в соціокультурному просторі України (на пошанування 90-ї річниці від дня народження Михайла Фіголя): матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (Івано-Франківськ, 19–20 жовт. 2017 р .). Івано-Франківськ, 2017. С. 66–74.

Дутчак В. Мистецтво концертмейстера / раідопередача. Івано-Франківське обласне радіо. 21.03.2007. Обсяг мовлення 30 хв.

Молчанова Т. О. Ефект синергії у спільному виконавському процесі. Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство. 2021. Вип. 44. С. 79–85. URL http://arts-series-knukim.pp.ua/issue/view/14182

Молчанова Т. О. Любов Гундер: штрихи до творчого портрета. «Творче життя як крапля роси» (до 80-річчя від дня народження заслуженої діячки мистецтв України, професорки Христини Михайлюк та 55-річчя створення народного вокального ансамблю «Росинка»): науково-популярні нариси / за редакцією докторки мистецтвознавства, професорки Г. Карась; автори-упорядники Г. Карась, М. Ортинська, О. Черсак, О. Молодій. Івано-Франківськ: Фоліант, 2022. 492 с. С. 102–105.

Молчанова Т. О. Мистецтво піаніста-концертмейстера у культурно-історичному контексті: історія, теорія, практика: монографія. Львів: Ліга Прес, 2015. 558 с.

Опарик Л. Комунікативні аспекти мистецької діяльності піаніста-концертмейстера. Актуальні питання гуманітарних наук: / [редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, В. Ільницький, І. Зимомря]. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика». 2024. Вип. 79, том 2. С. 62–67. URL https://www.aphn-journal.in.ua/79-2-2024

Пірус В. Інтерв’ю з Любов’ю Гундер від 13.04.2025. Особистий архів автора.

Хлопотова А. А., Юрчук В. В., Олейніков С. О. Інтерпретація джазових стандартів у концертмейстерській діяльності піаніста. Молодий вчений. 2018. № 1 (53). С. 187–190. URL https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/issue/view/65 https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/5268

Цейко Н., Кривицька Т. Мистецтво імпровізації у роботі піаніста-концертмейстера в класі естрадно-джазового виконавства. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, І. Зимомря]. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика». 2021. Вип. 41, том 3. С. 47–57. URL https:// www.aphn-journal.in.ua/41-3-2021

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

ПІРУС, В., & ФАБРИКА-ПРОЦЬКА, О. (2025). ТВОРЧИЙ ПОРТРЕТ ЛЮБОВІ ГУНДЕР: БАГАТОВЕКТОРНІСТЬ ВИКОНАВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Fine Art and Culture Studies, (2), 129–135. https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-18

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО