SPIRITUAL MUSIC AS A CREATIVE SEARCH FOR THE MORAL-RELIGIOUS ORIENTATION OF HUMAN CONSCIOUSNESS
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-11Keywords:
spiritual music, psalms, anthropological approach, Ukrainian composers, moral and religious orientation, human consciousnessAbstract
The article is focusing on the compositional work of Ukrainian artists of the first quarter of the 21st century in an anthropological context, particularly from the perspective of spiritual music as a result of the moral and religious orientation of human consciousness. The purpose of the article is to conduct a comprehensive analysis of the compositional work of Ukrainian artists of the Independence era from the perspective of the moral and religious orientation of human consciousness. The methodology. The study is based on an interdisciplinary anthropological and sociocultural approach to the consideration of the compositional work of Ukrainian artists, using a comparative method to establish the commonalities and differences in the compositional work of Ukrainian artists as a reflection of their worldview concepts. The scientific novelty of the research results lies in the revelation of a new model of the artist embodied in Ukrainian music of the first quarter of the 21st century, an attempt to analyze the psychology of Ukrainian artists who found themselves in the conditions of the transition from a totalitarian regime to the ideology of independence. Their work has become a reflection of the spiritual quest of the Ukrainian intellectuals in recent decades. Conclusions. Describing two trends in worldview in Ukrainian music culture in the 1990s and early 2000s, it can be noted that «new religiosity» and shocking experimentation, despite their oppositeness, are the result of composers’ willingness to move away from the so-called «topical» themes, which for them were a symbol of totalitarianism and the embodiment of the image of «homosoveticus». It is spiritual music that reflects the inner world and creative search of the artist, prompting a deeper immersion into the spiritual world of the individual from the perspective of the moral and religious orientation of human consciousness.
References
Верещагіна-Білявська, О. Є. Образ людини і світу в сучасній музиці: антропологічні виміри творчості українських композиторів у соціокультурному континуумі. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Історія. Вип. 47. Збірник наукових праць / За заг. ред. О. А. Мельничука. Вінниця: ВДПУ. 2024. С. 90–99
Воропаєва, В.Г. Антропологічні засади дослідження людини як цілісної істоти: теоретико-методологічний аналіз. Гуманітарний вісник ЗДІА. Випуск 33. 2008. С. 169–176.
Євген Станкович: «Людина – не Бог. У цьому, ймовірно, і є сенс Божої волі»: інтерв’ю з Яриною Коваль. Львівська газета. 23.07.2016. URL: https://zakarpattya.net.ua/News/158775-IEvhen-Stankovych-Liudyna-%E2%80%93-ne-Boh. -U-tsomu-imovirno-i-ie-sens-Bozhoi-voli
Кияновська, Л. Музична антропологія і її перспективи в сучасній гуманітарній науці. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв № 1’2019. С. 231–235.
Крамаренко, О.Б. Духовна хорова творчість Є. Станковича у контексті сучасного історико-культурного процесу. Вісник ДАКККіМ 1’2013. С. 195–198.
Коменда, О.І. Жанрово-інтонаційні джерела тематизму камерної кантати Олександра Козаренка «П’єро мертвопетлює». Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку: Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. Випуск 18, 2012. Том 1. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/11897/3/Uk_msshr_2012_18%281%29__37.pdf
Сафьян Дзенислава. Ганна Гаврилець: культура планетарного значення. The Claquers. 11.04.2022. URL: https://theclaquers.com/posts/8798
Терещенко, А. Духовні засади сучасної української музики (на матеріалі хорової творчості). Україна на порозі ІІІ тисячоліття: духовність і художньо-естетична культура. Т.14. К. 1999. С. 452-456.
Тищенко, О.В. Літургія в українській музиці кінця ХХ – початку ХХІ століть (до проблеми співвідношення обряду і жанру): дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Музичне мистецтво. К., Національна музична академія України імені П. І. Чайковського.2011. 236 с.
Чекан, Ю. Музичний світ Олександра Козаренка. Музика. 1996. № 3. С. 3–15.






