FEATURES OF THE IMAGE OF ARCHITECTURAL OBJECTS IN AN EDUCATIONAL STUDY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-36

Keywords:

architecture, sketches, spatial thinking, plein air, educational process

Abstract

The article explores the features of performing sketches of architectural objects as an important stage of an artist’s professional training and a means of creative self-expression, focusing on the advantage of plein air practice over work in a studio. The role of sketch practice in the formation of observation skills, analytical thinking, and the ability to see and convey the characteristic features of architecture is considered. The basic principles of composition construction are analyzed, in particular the regularities of perspective transfer, proportionality, constructive logic of the object and its relationship with the surrounding space. Basic practical recommendations have been formulated and typical mistakes made by beginners have been identified.The objekt of the article is to determine the methodological features of depicting architectural objects in an educational sketch.Methodological approaches and research methods were based on the methods of theoretical and comparative analysis, synthesis, and observation.The scientific novelty of the study lies in the generalization and systematization of the features of the depiction of architectural forms during the execution of graphic and pictorial sketches, taking into account modern requirements for art education.Conclusions. Methodological features of performing sketches of architectural forms in painting and drawing form a complex of practical skills of the artist, develop spatial thinking, and contribute to increasing the level of professional training. It is regular work in the open air that contributes to the acquisition of skills and abilities in depicting architecture and competent compositional solutions. Also, outdoor classes effectively promote eye and hand coordination, develop visual thinking and figurative memory. Depicting architectural objects from nature creates conditions for the development of a holistic vision of the overall color tone and simultaneous comparison of contrasts in the sketch with nature, ensures the formation of a sense of tonal and color relationships, fosters in students an understanding of the transmission of the air environment, and forms and polishes the aesthetic taste of future artists.

References

Висікайло Т. В. Формування фахової компетентності майбутніх учителів образотворчого мистецтва у процесі пленерної практики : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Полтавський нац. пед. ун-т ім. В. Г. Короленка. Полтава, 2017. 243 с.

Котис О. Луцьк на картинах Карела Якубека. URL:https://www.volynpost.com/blogs/1484-luck-na-kartynah-karela-iakubeka (дата звернення 9.04 2025).

Методичні рекомендації до проведення занять з практики «Пленерна» (для здобувачів першого (бакалавр- ського) рівня вищої освіти денної форми навчання зі спеціальності 023 – Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація). Уклад.: Вінтаєва Н., Вінтаєв Д., Лобко-Зампассі М. Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2021. 56 с. URL:https://eprints.kname.edu.ua/60188/1/2021%20111М%20печ%20МЕТОДИЧКА%20Пленер%20практика%20испр%203.pdf (дата звернення 9.04 2025).

Панфілова О. Г., Каленюк О. М., Тарасюк І. І. Формування професійних навичок майбутніх художників за допомогою живопису з натури. Актуальні проблеми розвитку українського мистецтва: культурологічний, мистецтвознавчий,педагогічний аспекти: зб. матеріалів VІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 17-19 червня 2022 р., м. Луцьк. Одеса: ВД «Гельветика», 2022. С. 165-169.

Панфілова О., Прокопович Т. Етюди, начерки, замальовки як продуктивні практичні методи навчання образотворчому мистецтву. Актуальнi питання гуманітарних наук. Вип. 59, том 3, 2023. С. 28-33.

Пунгіна, О., Гусєва, О. Пленерна практика як засіб формування образотворчої компетентності майбутніх педагогів-художників. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 36, том 3, 2021. С. 185-191.

Published

2025-11-07

How to Cite

PANFILOVA О., & TARASYUK І. (2025). FEATURES OF THE IMAGE OF ARCHITECTURAL OBJECTS IN AN EDUCATIONAL STUDY. Fine Art and Culture Studies, (4), 287–293. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-36

Issue

Section

FINE ARTS, DECORATIVE ARTS, RESTORATION