ОСОБЛИВОСТІ ЗОБРАЖЕННЯ АРХІТЕКТУРНИХ ОБ’ЄКТІВ У НАВЧАЛЬНОМУ ЕТЮДІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-36

Ключові слова:

архітектура, етюди, просторове мислення, пленер, навчальний процес

Анотація

У статті досліджено особливості виконання етюдів архітектурних об’єктів як важливого етапу професійної підготовки художника та засобу творчого самовираження, увагу акцентовано на перевазі пленерної практики над роботою в майстерні. Розглянуто роль етюдної практики у формуванні навичок спостереження, аналітичного мислення, вміння бачити та передавати характерні риси архітектури. Проаналізовано основні принципи побудови композиції, зокрема закономірності передачі перспективи, пропорційності, конструктивної логіки об’єкта та його взаємозв’язку з навколишнім простором. Сформульовано основні практичні рекомендації та визначено типові помилки початківців. Метою статті є визначення методичних особливостей зображення архітектурних об’єктів у навчальному етюді.Методологічні підходи та методи дослідження базувалися на методах теоретичного та порівняльного аналізу, синтезу та спостереження. Наукова новизна дослідження полягає узагальненні та систематизації особливостей зображення архітектурних форм під час виконання графічних та живописних етюдів із урахуванням сучасних вимог до художньої освіти.Висновки. Методичні особливості виконання етюдів архітектурних форм у живописі та рисунку формують комплекс практичних навичок художника, розвивають просторове мислення, сприяють підвищенню рівня професійної підготовки. Саме регулярна робота на пленері сприяє набуттю вмінь та навичок зображення архітектури, грамотним композиційним рішенням. Також заняття на пленері ефективно сприяють постановці ока та руки, розвивають візуальне мислення та образну пам’ять. Зображення архітектурних об’єктів з натури створює умови для розвитку цілісного бачення загального колірного тону та одночасного порівняння контрастів в етюді з натурою, забезпечує формування відчуття тонально-колірних відношень, виховують у студентів розуміння передачі повітряного середовища, формує та відшліфовує естетичний смак майбутніх художників.

Посилання

Висікайло Т. В. Формування фахової компетентності майбутніх учителів образотворчого мистецтва у процесі пленерної практики : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Полтавський нац. пед. ун-т ім. В. Г. Короленка. Полтава, 2017. 243 с.

Котис О. Луцьк на картинах Карела Якубека. URL:https://www.volynpost.com/blogs/1484-luck-na-kartynah-karela-iakubeka (дата звернення 9.04 2025).

Методичні рекомендації до проведення занять з практики «Пленерна» (для здобувачів першого (бакалавр- ського) рівня вищої освіти денної форми навчання зі спеціальності 023 – Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація). Уклад.: Вінтаєва Н., Вінтаєв Д., Лобко-Зампассі М. Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2021. 56 с. URL:https://eprints.kname.edu.ua/60188/1/2021%20111М%20печ%20МЕТОДИЧКА%20Пленер%20практика%20испр%203.pdf (дата звернення 9.04 2025).

Панфілова О. Г., Каленюк О. М., Тарасюк І. І. Формування професійних навичок майбутніх художників за допомогою живопису з натури. Актуальні проблеми розвитку українського мистецтва: культурологічний, мистецтвознавчий,педагогічний аспекти: зб. матеріалів VІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 17-19 червня 2022 р., м. Луцьк. Одеса: ВД «Гельветика», 2022. С. 165-169.

Панфілова О., Прокопович Т. Етюди, начерки, замальовки як продуктивні практичні методи навчання образотворчому мистецтву. Актуальнi питання гуманітарних наук. Вип. 59, том 3, 2023. С. 28-33.

Пунгіна, О., Гусєва, О. Пленерна практика як засіб формування образотворчої компетентності майбутніх педагогів-художників. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 36, том 3, 2021. С. 185-191.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-07

Як цитувати

ПАНФІЛОВА, О., & ТАРАСЮК, І. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ЗОБРАЖЕННЯ АРХІТЕКТУРНИХ ОБ’ЄКТІВ У НАВЧАЛЬНОМУ ЕТЮДІ. Fine Art and Culture Studies, (4), 287–293. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-36

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають