NON-REMINISCENCE AS AN AESTHETIC STRATEGY OF CONTEMPORARY UKRAINIAN THEATER: FROM PERIPHERY TO NEW PRESENCE
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-42Keywords:
NON-reminiscence, production of presence, aura, strange loop, Ukrainian theater, postdramatic theater, traumatic experienceAbstract
The purpose of the work is to conceptualize aesthetic practices that function outside the system of cultural references by creating a theoretical framework of NON-reminiscence based on the synthesis of concepts of production of presence (H.U. Gumbrecht), aura and surplus of experience (W. Benjamin, S. Kracauer), and recursive structures of consciousness (D. Hofstadter) for the analysis of contemporary theatrical processes in Ukrainian and international contexts. Methodology is based on a phenomenological approach to the analysis of theatrical experience as presence; a comparative method for comparing NON-reminiscent practices from F. Kafka to contemporary theater; structural- semiotic analysis to identify recursive mechanisms. The key methodological principle is the analysis of theatrical phenomena starting from the effects of presence rather than meaning. Scientific novelty. For the first time, theatrical practices that have existed since the beginning of the 20th century but lacked adequate theoretical comprehension have been systematized and conceptualized. The concept of NON-reminiscence is introduced as an aesthetic strategy for creating theatrical experience without appeal to cultural memory. It demonstrates how the synthesis of concepts of presence, aura, and strange loop creates a productive analytical model for understanding contemporary theater. The specificity of NON-reminiscent strategies in the Ukrainian context as a response to traumatic experience and the impossibility of traditional representation is revealed. Conclusions. NON-reminiscence is a productive conceptual framework for analyzing a significant segment of theatrical practices of the 20th-21st centuries. From Kafka’s literary experiments to contemporary immersive performances, a common logic of rejecting cultural references in favor of pure presence can be traced. In Ukrainian theater, these strategies acquire special significance as a way of working with the traumatic experience of war. The concept opens new perspectives for theater criticism, education, and therapeutic practices.
References
Беньямін В. Мистецький твір у добу своєї технічної відтворюваности // В. Беньямін. Вибране. Львів : Літопис, 2002. С. 53–97.
Бережко-Камінська Ю. Сергій Параджанов. Режисер свого життя. Київ : Саміт-Книга, 2024. 272 с.
Бортнік Ж. І. Деконструкція національних наративів: трагікомедія і трагіфарс (драматургія Л. Тимошенко, Лєни Лягушонкової, В. Ченського) // Міжнародний філологічний часопис. 2023. № 3(27). С. 72–81. DOI: https://doi.org/10.31548/philolog14(3).2023.08.
Веселовська Г. І. Український театральний авангард. Київ : Фенікс, 2010. 368 с.
Гогін І. [Острів Буян. Вистава ХАТ «Котелок». 2007]. YouTube. URL: https://youtube.com/playlist?list=PLais 8GwcNWbzI3JfTKMKjvFl8yfKoQYHf (дата звернення: 31.07.2025).
Гориславець В. М., Гориславець Є. В. Трансформація театральних практик у контексті культури ХХІ століття // Fine Art and Culture Studies. 2025. № 1. С. 335–340. DOI: https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-48.
Громадське. Волинь. [Північне сяйво. Відеосюжет. 2015]. YouTube. URL: https://youtu.be/2PwN3r77o9I (дата звернення: 31.07.2025).
Гофстедтер Д. Р. Ґедель, Ешер, Бах. Вічне золоте плетиво / Пер. з англ. Г. Ігліна, Київ : BookChef, 2025. 1024 с.
Грицак Я. Спасти себе і спасти ціле людство. Конференція «Стійкість: UA» м. Львів. 2023. Збруч : веб-сайт. URL: https://zbruc.eu/node/115430 (дата звернення: 31.07.2025).
Жене Ж. Покоївки / Пер. з франц. Ю. Покальчук, Львів : Кальварія, 2002. 128 с.
Кафка Ф. Перевтілення // Ф. Кафка. Твори (оповідання, романи, листи, щоденники) / Пер. з нім. Є. Попович, Київ : А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2012. С. 73–125.
Клековкін О. Ю. Театральна культура України: Сценарії. Ролі. Статуси. Київ : Арт Економі, 2020. 232 с.
НВ. Театр ветеранів – де і для чого існує, хто грає і які вистави ставлять, як це допомагає військовим. НВ. 2025. URL: https://nv.ua/ukr/ukraine/events/teatr-veteraniv-de-i-dlya-chogo-isnuye-hto-graye-i-yaki-vistavi-stavlyat- yak-ce-dopomagaye-viyskovim-50520024.html (дата звернення: 03.08.2025).
Сафіна І. [Трюча. Вистава ХАТ «Котелок». 2009]. YouTube. URL: https://youtu.be/vXf2YOZFQnI (дата звернення: 31.07.2025).
Столярова Т. Вистава в темряві. 2015. Збруч : веб-сайт. URL: https://zbruc.eu/node/42597 (дата звернення: 31.07.2025).
Українка Л. Лісова пісня. Драми. Київ : Віхола, 2024.
Brook P., Dumur G., Estienne C., Fayolle F. L’espace vide: Écrits sur le théâtre. Paris : Éditions du Seuil, 2014.
Gumbrecht H. U. Production of Presence: What Meaning Cannot Convey. Stanford (CA) : Stanford University Press, 2004.
Kantor T. Lekcje mediolańskie. Kraków : Cricoteka / City Congress Office, 1991.
Kracauer S. Theorie des Films: Die Errettung der äußeren Wirklichkeit. Frankfurt am Main : Suhrkamp, 1985.
Lauwers J. The Art of Entertainment. Ghent ; Amsterdam : Academia Press & IT&FB Publishing, 2007.
Lehmann H.-T. Postdramatisches Theater. Frankfurt am Main : Verlag der Autoren, 2005.
Sidiropoulou A. Identity, technology, nostalgia: The theatre of Ivo van Hove, Robert Lepage and The Wooster Group. [Електронний ресурс]. The Theatre Times, 2019. URL: https://thetheatretimes.com/identity-technology-nostalgia-the-theater-of-ivo-van-hove-robert-lepage-and-the-wooster-group/ (дата звернення: 31.07.2025).
Suzuki T. [The Suzuki Method – stomping 26.04.2013]. YouTube. URL: https://youtu.be/ZFQSBOiyP9o (дата звернення: 31.07.2025).
Wallerstein I. The Modern World-System: Capitalist Agriculture and the Origins of the European World-Economy in the Sixteenth Century. Vol. 1. New York : Academic Press, 1974. 440 p.






