НЕ-РЕМІНІСЦЕНТНІСТЬ ЯК ЕСТЕТИЧНА СТРАТЕГІЯ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО ТЕАТРУ: ВІД ПЕРИФЕРІЇ ДО НОВОЇ ПРИСУТНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-42

Ключові слова:

НЕ-ремінісцентність, виробництво присутності, аура, дивна петля, український театр, постдраматичний театр, травматичний досвід

Анотація

Мета роботи. Концептуалізувати естетичні практики, що функціонують поза системою культурних референцій, через створення теоретичної рамки НЕ-ремінісцентності на основі синтезу концепцій виробництва присутності (Г.У. Ґумбрехт), аури та надлишковості досвіду (В. Беньямін, З. Кракауер) та рекурсивних структур свідомості (Д. Гофстедтер) для аналізу сучасних театральних процесів в українському та міжнародному контексті. Методологія базується на феноменологічному підході до аналізу театрального досвіду як присутності; компаративному методі для зіставлення НЕ-ремінісцентних практик від Ф. Кафки до сучасного театру; структурно-семіотичному аналізі для виявлення рекурсивних механізмів. Ключовим методологічним принципом є аналіз театральних явищ, починаючи з ефектів присутності, а не значення. Наукова новизна. Вперше систематизовано та концептуалізовано театральні практики, що існують від початку XX століття, але не мали адекватного теоретичного осмислення. Введено поняття НЕ-ремінісцентності як естетичної стратегії створення театрального досвіду без апеляції до культурної пам’яті. Продемонстровано, як синтез концепцій присутності, аури та дивної петлі створює продуктивну аналітичну модель для розуміння сучасного театру. Виявлено специфіку функціонування НЕ-ремінісцентних стратегій в українському контексті як відповіді на травматичний досвід та неможливість традиційної репрезентації. Висновки. НЕ-ремінісцентність є продуктивною концептуальною рамкою для аналізу значного сегменту театральних практик XX-XXI століть. Від літературних експериментів Кафки до сучасних імерсивних перформансів простежується спільна логіка відмови від культурних референцій на користь чистої присутності. В українському театрі ці стратегії набувають особливого значення як спосіб роботи з травматичним досвідом війни. Концепція відкриває нові перспективи для театральної критики, освіти та терапевтичних практик.

Посилання

Беньямін В. Мистецький твір у добу своєї технічної відтворюваности // В. Беньямін. Вибране. Львів : Літопис, 2002. С. 53–97.

Бережко-Камінська Ю. Сергій Параджанов. Режисер свого життя. Київ : Саміт-Книга, 2024. 272 с.

Бортнік Ж. І. Деконструкція національних наративів: трагікомедія і трагіфарс (драматургія Л. Тимошенко, Лєни Лягушонкової, В. Ченського) // Міжнародний філологічний часопис. 2023. № 3(27). С. 72–81. DOI: https://doi.org/10.31548/philolog14(3).2023.08.

Веселовська Г. І. Український театральний авангард. Київ : Фенікс, 2010. 368 с.

Гогін І. [Острів Буян. Вистава ХАТ «Котелок». 2007]. YouTube. URL: https://youtube.com/playlist?list=PLais 8GwcNWbzI3JfTKMKjvFl8yfKoQYHf (дата звернення: 31.07.2025).

Гориславець В. М., Гориславець Є. В. Трансформація театральних практик у контексті культури ХХІ століття // Fine Art and Culture Studies. 2025. № 1. С. 335–340. DOI: https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-48.

Громадське. Волинь. [Північне сяйво. Відеосюжет. 2015]. YouTube. URL: https://youtu.be/2PwN3r77o9I (дата звернення: 31.07.2025).

Гофстедтер Д. Р. Ґедель, Ешер, Бах. Вічне золоте плетиво / Пер. з англ. Г. Ігліна, Київ : BookChef, 2025. 1024 с.

Грицак Я. Спасти себе і спасти ціле людство. Конференція «Стійкість: UA» м. Львів. 2023. Збруч : веб-сайт. URL: https://zbruc.eu/node/115430 (дата звернення: 31.07.2025).

Жене Ж. Покоївки / Пер. з франц. Ю. Покальчук, Львів : Кальварія, 2002. 128 с.

Кафка Ф. Перевтілення // Ф. Кафка. Твори (оповідання, романи, листи, щоденники) / Пер. з нім. Є. Попович, Київ : А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2012. С. 73–125.

Клековкін О. Ю. Театральна культура України: Сценарії. Ролі. Статуси. Київ : Арт Економі, 2020. 232 с.

НВ. Театр ветеранів – де і для чого існує, хто грає і які вистави ставлять, як це допомагає військовим. НВ. 2025. URL: https://nv.ua/ukr/ukraine/events/teatr-veteraniv-de-i-dlya-chogo-isnuye-hto-graye-i-yaki-vistavi-stavlyat- yak-ce-dopomagaye-viyskovim-50520024.html (дата звернення: 03.08.2025).

Сафіна І. [Трюча. Вистава ХАТ «Котелок». 2009]. YouTube. URL: https://youtu.be/vXf2YOZFQnI (дата звернення: 31.07.2025).

Столярова Т. Вистава в темряві. 2015. Збруч : веб-сайт. URL: https://zbruc.eu/node/42597 (дата звернення: 31.07.2025).

Українка Л. Лісова пісня. Драми. Київ : Віхола, 2024.

Brook P., Dumur G., Estienne C., Fayolle F. L’espace vide: Écrits sur le théâtre. Paris : Éditions du Seuil, 2014.

Gumbrecht H. U. Production of Presence: What Meaning Cannot Convey. Stanford (CA) : Stanford University Press, 2004.

Kantor T. Lekcje mediolańskie. Kraków : Cricoteka / City Congress Office, 1991.

Kracauer S. Theorie des Films: Die Errettung der äußeren Wirklichkeit. Frankfurt am Main : Suhrkamp, 1985.

Lauwers J. The Art of Entertainment. Ghent ; Amsterdam : Academia Press & IT&FB Publishing, 2007.

Lehmann H.-T. Postdramatisches Theater. Frankfurt am Main : Verlag der Autoren, 2005.

Sidiropoulou A. Identity, technology, nostalgia: The theatre of Ivo van Hove, Robert Lepage and The Wooster Group. [Електронний ресурс]. The Theatre Times, 2019. URL: https://thetheatretimes.com/identity-technology-nostalgia-the-theater-of-ivo-van-hove-robert-lepage-and-the-wooster-group/ (дата звернення: 31.07.2025).

Suzuki T. [The Suzuki Method – stomping 26.04.2013]. YouTube. URL: https://youtu.be/ZFQSBOiyP9o (дата звернення: 31.07.2025).

Wallerstein I. The Modern World-System: Capitalist Agriculture and the Origins of the European World-Economy in the Sixteenth Century. Vol. 1. New York : Academic Press, 1974. 440 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-07

Як цитувати

ГОРИСЛАВЕЦЬ, В., & ГОРИСЛАВЕЦЬ, Є. (2025). НЕ-РЕМІНІСЦЕНТНІСТЬ ЯК ЕСТЕТИЧНА СТРАТЕГІЯ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО ТЕАТРУ: ВІД ПЕРИФЕРІЇ ДО НОВОЇ ПРИСУТНОСТІ. Fine Art and Culture Studies, (4), 331–339. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-42

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ