THE GRASP OF CULTURE-BASED COMPETENCY OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS STUDENTS IN THE PROCESS OF ARTIST’S BIOGRAPHY COGNITION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-3-9

Keywords:

culture-based competency, artist’s biography, competency-based approach, educational process, higher educational institutions students.

Abstract

The article under consideration is dedicated to studying the content of “culture-based competency” definition, as well as clarifying the explication from the point of innovation didactic requirements to would-be expert’s occupational training in higher educational institutions. It was justified that the artist’s biography is a significant means of the development of the issue as it concentrates the most important achievements of each creative personality and the weighty arsenal of homo sapiens’ advances. The objective of the publication is to throw light on the notion and structure of culture-based competency and to reveal the specifics of its formation for higher educational institutions students in the process of the master’s biography cognition. The research methodology was defined by the following approaches: culture-based – by studying the importance of education technologies; interdisciplinary – by embracing various dimensions of the master’s chronicles; biographical – by considering the historical context of the master’s being; analytical – by analyzing the references in accordance with the thesis issue; theoretical generalization – by summarizing the research results. The scientific novelty lies in the following: for the first time ever in humanitarian studies, the specifics of obtaining the culture-based competency of higher educational institutions students were clarified by means of the artist’s biography cognition. Conclusions. T oday Ukrainian higher education transfers to competency-based approach where culture-based component appears the predominant one. We interpret it as the following: the universal knowledge complex necessary for autonomous solution of didactic questions, as well as the unity of abilities and skills able to meet the person’s requirements within continuous evolution. Due to the phenomenon, the personality is able of: interpreting and broadcasting world and national spiritual achievements; establishing productive interaction with representatives of different countries; fruitful communication with various epochs and their masters; generating and implementing modern conceptions; defining the perspectives and seeking the ways of homo sapiens’ pace. The artist’s biography is a science narration of the unique personality’s being and achievements, the artist having fulfilled the mission of an enthusiast, a guide of life-creating ideas of both his time period and the following ones, and having identified the spiritual profile of a certain society. The aforementioned genre is the quintessence of culture-based information and the humanity’s spiritual code. By cognizing, decoding, reconsidering and announcing the chronological events within new historical conditions, higher educational institutions students obtain a huge profound database, get involved in multifaceted civilization experience and become ready for implementing their own creative practical.

References

Богданова Н. Культура життєтворчості особистості. Філософсько-світоглядний аналіз. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2011. 302 с.

Бугаєва О.В. Біографія митця в українській гуманітаристиці: сучасні музично-біографічні парадигми. Бібліотека. Наука. Комунікація. Розвиток бібліотечно-інформаційного потенціалу в умовах цифровізації : матеріали міжнар. наук. конф. (м. Київ, 6–8 жовтня 2020. Київ, 2020.). С. 442–445.

Варнавська І.В., Черемісін О.В. Структурна характеристика культурної компетентності. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота». 2021. Вип. 1 (48). С. 64–68.

Вернік Ю.В. Біографічна інформація як об’єкт соціальних комунікацій сучасного суспільства. Українська біографістика. 2013. Вип. 10. С. 48–60.

Гончарук В.А., Гончарук В.В. Основні складники культурологічної компетентності студентів закладів вищої освіти. Інтеграція освіти, науки та бізнесу у сучасному середовищі: зимові диспути : тези доп. I Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (м. Дніпро, 6–7 лютого 2020 р.). Дніпро, 2020. Т. 1. С. 303–308.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / заг. ред. О.В. Овчарук. Київ : К.І.С., 2004. 112 с.

Микуланинець Л.М. Біографія митця як засіб інтерпретації культури. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Рівне, 2015. Вип. 21. Т. 2. С. 80–84.

Микуланинець Л.М. Біографія як засіб культурної комунікації митця і публіки. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : науковий журнал. 2021. № 4. С. 145–149.

Стеценко Н.М., Чикалова Т.Г. Теоретичні підходи до інтерпретації сутності культурологічної компетентності. Педагогічний альманах. 2014. Випуск 23. С. 208–214.

Чернова О.В. Культурологічна компетентність як компонент професійної компетентності викладача мистецьких спеціальностей. Педагогічні науки. 2012. № 62. Т. 1. С. 347–352.

Published

2022-08-29

How to Cite

МИКУЛАНИНЕЦЬ, Л. (2022). THE GRASP OF CULTURE-BASED COMPETENCY OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS STUDENTS IN THE PROCESS OF ARTIST’S BIOGRAPHY COGNITION. Fine Art and Culture Studies, (3), 68–72. https://doi.org/10.32782/facs-2022-3-9