SEMANTICS OF MUSICAL PROGRAM PERCEPTION AGAINST THE BACKGROUND OF NATIONALITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-6-4

Keywords:

Ukrainian folk music, folklore, semantics of perception, musical program.

Abstract

Folk Ukrainian music throughout history has always sought to highlight and reveal the only spirituality of the people bestowed by life. Reflecting all the spiritual changes of our time, art revives and finds new ways, modern styles, the newest language to strengthen national unity and memory. Coverage of the historical path of folk music, starting with sources, its roots and directions to modern brightly colorful comprehension, allows, by a deductive method, to gradually expand interest and determine the multi-vector nature of the study. Understanding our history by new generations, sometimes not acceptable to us, gives hope for a combination of the past and the future. In the modern comprehension of Ukrainian music, complementing the nationality, the genre basis is clearly manifested, with a national flavor of the feature, which consists in the concept of programmatic, as well as in the principles of dialogue and play, showing itself especially fully and multi-vector directions of development. The practice of combining the musical environment of the close environment, in the circle of connoisseurs of amateurs or just connoisseurs of excellent program music has made a separate page for the development of musical art. Each person feels Ukrainian folk music in his own way, and therefore the understanding of the depth of the fundamental concept depends on the level of combination, in a single existence with his country, living each other's lives. A musical text is a semiotic system capable of transmitting artistic information of sound-temporal properties, where the semantic density of a musical image reflects its iconic character. There is a personal vision that folk music is the most complex convergent of musical intersection of the past and the present, boundless, inexhaustible material for literature, music and art, which is the basis of national and cultural heritage and ethical and moral treasury for the education of the Ukrainian generation.

References

Кудрик Б. Про виховне значення й належне плекання народної пісні. Просвіта. Місячник освіти – виховання – культури. Львів.1930 Р. 1. Ч. 3. Червень С. 67–68.

П’ятницька-Позднякова І.С Семантичний вимір музичного твору: історія, теорія, практика : навчально-методичний посібник. Миколаїв : МНУ імені В. О. Сухомлинського, 2020. 182 с. URL: http://dspace.mdu.edu.ua/jspui/ bitstream/123456789/813/1

Буханець І. Скрипкові твори українських композиторів ХХ–ХХІ століть у концертному і педагогічному репертуарі виконавців. Суми, 2020. Буханець Ігор Миколайович. Магістерська робота. Група ММ-6. (1).pdf

Білоконь О. О. Українська народна пісня як соціокультурний феномен. Музика в діалозі з сучасністю: освітні, мистецтвознавчі, культурологічні студії : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції Київ : КНУКіМ, 2022. 310 с. С. 16–19. https://drive.google.com/file/d/1vuPQ9GLHUtxOqnjpPdSXWIrOp0fYDukC/view

Шестаков В. П. Музична естетика Східної Європи XVII–XVIII століття / склад. текстів та загальний вступ. М. : Музика, 1971. 688 с. 6. Асафьєв Б. В. Музична форма як процес. 2-е видат. Л. : «Музика», 1971. 376 с., нот [1].

Вашкевич М. Семантика музичного мовлення . Музичний синтаксис. Словник музичних форм : навчальний посібник. Конспективний додатковий матеріал до курсу теорії музики у МУ. 2006. Стр 76. URL: file:///C:/Users/ user/Downloads/1696532.pdf

Кірнарська Д. К. «Музичне сприйняття : монографія. М., 1997. С. 143.

Рябінін О. Концепція програмного музичного співзвуччя скрипкових мініатюр в контексті народності. Fine Art and Culture Studies. 2022. № 5. URL: http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/art/issue/view/50

Freebase. What does PROGRAM MUSIC mean? 2021. Definitions.net https://www.definitions.net/definition/ PROGRAM+MUSIC

Веб сайт уряду Нового Южного Південного Уєб-сайту – освіта. 2020. Програмна музика. Program music – NSW Department of Education https://education.nsw.gov.au/teaching-and-learning/curriculum/key-learning-areas/ creative-arts/stages-4-and5/music/program-music

ВВС. Programme music – GCSE Music Revision – BBC Bitesize 2022. URL: https://www.bbc.co.uk/bitesize/ guides/zgcmxnb/revision/1 13. Крістофер Мускато. Абсолютна музика проти програмної музики Absolute Music vs. 2021 Program Music – Video & Lesson Transcript. URL: https://study.com/academy/lesson/absolute-music-vs-program-music.html

Юдкін І. Інтерпретація української художньої спадщини: аспекти творчого плюралізму. Українська художня культура. Київ : Либідь. 281–297.

Школа музики. (2019). Камерна музика – основні поняття. URL: https://music-school37.ru/vokal-i-penie/ kamernaya-muzyka-osnovnye-ponyatiya.html

Published

2023-03-10

How to Cite

РЯБІНІН, О. (2023). SEMANTICS OF MUSICAL PROGRAM PERCEPTION AGAINST THE BACKGROUND OF NATIONALITY. Fine Art and Culture Studies, (6), 29–34. https://doi.org/10.32782/facs-2022-6-4