ТВОРЧІСТЬ ВАСИЛЯ АНДРІЯШКА В РУСЛІ ХУДОЖНЬОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ 1960–1980 РР.
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-16Ключові слова:
Василь Андріяшко, гобелен, декоративно-прикладне мистецтво, мистецтво, митець, творчість, художня промисловістьАнотація
Мета роботи – висвітлити творчість Василя Андріяшка в руслі художньої промисловості 1960–1980 рр. Результати. Питання художньої промисловості 1960–1980 років на сьогодні є досить актуальним. Першочергово це обумовлено тим, що сучасне мистецтво прагнення до урізноманітнення та надання промисловим об’єктам та місцям громадського перебування чогось унікального та незвичного. Так, люди хочуть бачити будівлю, яка не схожа на іншу і вже її вигляд свідчить про те, яке призначення вона виконує. Зокрема, приміщення, інтер’єр якої має цікаві рішення, викликає у відвідувачів відчуття затишку та спокою. До того ж працівники такого закладу вмотивовані до роботи, адже зображення їх праці творчо опрацьовано. Тож художня промисловість минулого здатна впливати на теперішнє. Вивчення попереднього досвіду сприяє уникненню минулих помилок та формуванню нових мистецьких підходів. До того ж у центрі такого промислового мистецтва постає людина, а саме те, що вона хоче бачити й що вона прагне відчувати. Загалом у статті висвітлено творчість Василя Андріяшка в руслі художньої промисловості 1960–1980 рр. Схарактеризовано специфіку художньої промисловості як напряму мистецтва 1960–1980-хх років. Описано особливості даного часового проміжку. Розкрито причини популярності художньої промисловості у 1960–1980-хх років. Визначено основні локації, де використовувалися твори художньої промисловості, як компонент оформлення закладу. Визначено основні віхи життя Василя Андріяшка. схарактеризовано основні твори митця та його вплив на художню промисловість 1960–1980-хх років. Описано специфіку гобеленів «Квітуй, Україно» та «Сестри», а також «Вертеп». Здійснено порівняння між гобеленами 1960–1980-хх років та 1990-хх років. Визначено основні тенденції творчості Василя Андріяшка. У статті продемонстровано символізм образів митця. Зроблено акцент на квіткових орнаментах та на образах жінок. При цьому продемонстровано те, що митець намагався зберегти традиційні українські символи та елементи. Методологія. У роботі використано такі методи дослідження як опису, аналізу та синтезу, порівняння, узагальнення. Наукова новизна. Наукова новизна дослідження полягає у покращенні знань про вклад Василя Андріяшка у художню промисловість у період 1960–1980-хх років. Висновки. Згідно отриманих висновків, значний вплив на тогочасну художню промисловість мала творчість Василя Андріяшка. Митець створив ряд гобеленів, які відтворювали українську культуру та символіку. Найвідомішими його гобеленами є гобелени «Квітуй, Україно» та «Сестри».
Посилання
Андріяшко В. Формування інтер’єру громадських споруд Києва засобами художнього текстилю (1970-1990-ті роки). Етнолог. 2020. Вип. 1. С. 91-97.
Андріяшко В. Художні особливості геометричних килимів Київщини. Вісник Київського державного інституту декоративно-прикладного мистецтва та дизайну ім. Михайла Бойчука. 2021. Вип. 8. С. 65-74.
Андріяшко В. Гобелени київських художників 1950-1970-х років. Етнолог. 2022. Вип. 2. С. 129-140.
Андріяшко В. Художній текстиль у навчальному процесі Київської державної академії декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука. Вісник ПНПУ. 2023. Вип. 65. С. 286-291.
Доцент кафедри мистецтва текстилю, вишивки та костюма. Андріяшко Василь Дмитрович. Київська Державна Академія Декоративно-Прикладного Мистецтва і Дизайну імені Михайла Бойчука. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://kdidpmid.edu.ua/academy/andriyashko-vasyl-dmytrovych/.
Мельничук П. Декоративне панно (художній текстиль). Кривий Ріг: Криворізький державний педагогічний університет, 2023. 48 с.
Оляніна С. Історія декоративно-прикладного мистецтва: Конспект лекцій [Електронний ресурс]: навч. посіб. для студ. спеціальності 023 «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація». Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. 52 с.
Сидоренко В. Нариси з історії українського дизайну ХХ століття : Зб. статей. Київ : Фенікс, 2012. 256 с.
Скрипник Г. Історія декоративного мистецтва України : У 5 т. Т. 5. Київ: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, 2016. 812 с.
Скрипник Г. Декоративне мистецтво України. Київ: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, 2019. 327 с.
Сніжко І. Історія української культури 1940-1990 рр.: Конспект лекції. Харків: УкрДУЗТ, 2019. 40 с.
Ямборко О. Українське промислове килимарство як бренд в радянській системі художніх промислів. Народознавчі зошити. 2020. Вип. 1. С. 11-17.