ПІСНЕСПІВИ ОКТОЇХА З ФІТНИМИ РОЗСПІВАМИ В УКРАЇНСЬКИХ ІРМОЛОГІОНАХ: СЕМАНТИКА ФІТНИХ МЕЛОДІЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2023-6-3Ключові слова:
українська музична культура, церковно-співоча традиція, спів, богослужбовий спів, фіта, мелодія, семантикаАнотація
Статтю присвячено вивченню українських фіт Октоїха, що постають канонічним елементом осмогласся з його вагомим виразовим значенням у формуванні стилю церковної православної монодії. Актуальність проблеми зумовлена затребуваністю прицільного вивчення у музичній медієвістиці семантики фітних мелодій, а саме розспівів фіт, які широко представлені в українських Ірмологіонах і є одними з основних структурних елементів мелодики Октоїха – інтонаційного осердя знаменного співу. Іншим чинником актуальності обраної проблеми постає необхідність ревіталізації фітного співу у сучасному виконавському мистецтві, що означає поглиблення інтересу до української професіональної церковно-співочої традиції у наш час. Метою наукової статті є виявлення семантики фітних мелодій у піснеспівах Октоїха з фітними розспівами в українських Ірмологіонах. Методологія. У дослідженні застосовується підхід, зумовлений специфікою церковно-співочої (вербально-музичної) традиції та фіт як її елемента. Засадничими в науковій розвідці постали пошуковий, музично-джерелознавчий, семантичний методи. Наукова новизна отриманих результатів зумовлена комплексним дослідженням українських фіт Октоїха: семантику фітних мелодій розглянуто у взаємозв’язку з образною сферою та тематикою вербальних текстів піснеспівів із фітами. Висновки наукової статті пов'язані з виявленням семантики фітних мелодій у піснеспівах Октоїха з фітними розспівами в українських Ірмологіонах. Семантичне поле фіт зумовлене увиразненням Вишніх образів, догматів віровчення, що засвідчують вербальні концепти, закладені у фітному розспіві. Виявлено залучення фіт у піснеспівах різних жанрових груп (догматики, богородичні на стиховні, антифони степенні та ірмоси канонів, тропарі) – з одного боку, а з іншого – риси спільності музичної стилістики цієї форми осмогласної мелізматики засвідчують подолання межі жанрових груп, маркуючи семантичне поле фіт.
Посилання
Качмар М. Фіта у піснеспівах часів Царських Великої п’ятниці. КАЛОФΩNІА: науковий збірник з історії церковної монодії та гимнографії. Львів, 2020. Число 10 [25]. C. 22–31.
Прилепа О. П. Символiка фiтних циклiв в знаменних богородичних пiснеспiвах Октоїха. Науковий вiсник Національної музичної академії України імені П. I. Чайковського. Київ, 2006. Вип. 41, кн. 2. С. 128–136.
Українська музична енциклопедія / редкол.: Г. Скрипник (гол.) та ін.; ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Київ, 2008. Т. 2. 664 с.
Цалай-Якименко О. Київська школа музики XVII століття. Київ, Львів, Полтава : Наук. т-во ім. Шевченка, 2002. 491 с.
Чижик І. Символіка простору в піснеспівах знаменного розспіву. Мистецтвознавство України : збірник наукових праць. Київ, 2000. Вип. 1. С. 158–164.
Шевчук О. Ю. Київський наспів у контексті багаторозспівності (за матеріалами півчих книг XVI–XVIII ст.). Збірник наукових та науково-методичних праць кафедри фольклору та етнографії КДІК. Київ, 1995. С. 86–107.
Ясиновський Ю. Українськi та бiлоруськi нотолiнiйнi Iрмолої 16–18 столiть : Каталог i кодиколог.-палеограф. дослiдження. Львів : Місіоне р, 1996. 621 с.
Ясіновський Ю. П. Виправлення, уточнення і доповнення до Каталогу нотолінійних Ірмолоїв. КАЛОФΩNІА : науковий збірник з історії церковної монодії та гимнографії. Львів, 2004. Число. 2. С. 157–193.
Ясіновський Ю. П. Виправлення, уточнення і доповнення до Каталогу нотолінійних Ірмолоїв (2). КАЛОФΩNІА : науковий збірник з історії церковної монодії та гимнографії. Львів, 2008.Число 4. С. 197–209.