ВОКАЛ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ ХУДОЖНЬОГО ОБРАЗУ В СЦЕНІЧНОМУ МИСТЕЦТВІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-13

Ключові слова:

вокал, сценічне мистецтво, художній образ, інтерпретація, сценічна культура, вокальна виразність, мистецька освіта, інтонація, імпровізація

Анотація

У статті здійснено комплексне теоретичне дослідження вокалу як одного з ключових чинників формування художнього образу в сценічному мистецтві. Наголошено на необхідності подолання вузькотехнічного підходу до вокального виконавства та на потребі осмислення голосу як цілісного художньо-семіотичного інструменту, що функціонує в межах інтерпретаційної, комунікативної та естетичної взаємодії з глядачем. Аргументовано, що вокал у сценічному просторі реалізується через синтез інтонаційно-тембрових характеристик, динамічної артикуляції, пластики тіла, психоемоційного стану виконавця, його візуальної присутності та здатності до імпровізації. Особливу увагу приділено категорії художнього образу, яка розглядається як багаторівнева структура, що моделюється виконавцем у процесі сценічної трансформації. Доведено, що ефективне формування образу в сценічному мистецтві можливе лише за умови глибокого усвідомлення вокалістом смислових функцій звуку, динаміки, інтонації та тіла як складових цілісної художньої системи.Узагальнено методичні підходи до професійної підготовки вокаліста, акцентовано на значущості поєднання вокально-технічного вдосконалення із розвитком інтерпретаційного, образного, креативного мислення. Методологічне підґрунтя дослідження склали системний, аналітичний, мистецтвознавчий і порівняльний методи, що дозволили здійснити міждисциплінарне осмислення вокалу в контексті сценічної дії. Наукова новизна статті полягає у встановленні взаємозв’язку між вокальними параметрами виразності та семантичним наповненням сценічного образу, а також у запропонованому авторському трактуванні сценічної культури як динамічного результату смислової роботи виконавця. Практична цінність результатів полягає в їх застосовності у фаховій підготовці студентів мистецьких спеціальностей, зокрема у дисциплінах «Вокальна майстерність», «Сценічна практика», «Інтерпретація музичного твору». Перспективи подальших досліджень вбачаються у розробленні когнітивних моделей вокального мислення, дослідженні психосемантичної природи інтонації та у вивченні сценічної імпровізації як механізму живого формування художнього образу.

Посилання

Гребенюк Н. Є. Вокально-виконавська творчість: психолого-педагогічний та мистецтвознавчий аспекти: монографія. Київ, 2018. 252 с.

Растригіна А. М. Самореалізація на уроках музики як засіб становлення внутрішньої свободи особистості школяра. Наукові записки Ніжинського державного педагогічного університету. 2005. № 2. С. 41–43. URL: https://cusu.edu.ua/images/nauk_zapiski/pedagogy/Наук.записки_143_27.03.pdf

Рудницька О. п. Музика і культура особистості: проблеми сучасної педагогічної освіти: навч. посібник. Київ: ІЗМН, 1998. 248 с. URL: https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2022/09/Rudnytska_O.P.Rol_muzychnoho_spryynyattya.pdf

Солодухова Л. В. Емпатія у світі різних теоретичних підходів. Вісник ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. Психологія. 2011. № 41. С. 204–211. URL: https://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF%2FVKhnpu_psykhol_2011_41_25.pdf

Соломонова О. Б. Асоціативний музичний текст: дефініція, методологія дослідження. Проблеми методології сучасного мистецтвознавства та культурології. 2020. С. 139–141. URL: http://www.mari.kiev.ua/sites/default/files/conf_docs/tesy/2020-12/Tesy-metodology_final.pdf

Сухолова М. А., Куцин Е. К., Габель О. І. Методичні підходи до формування сценічної культури вокаліста. Теорія і методика професійної освіти. 2022. Вип. 47. С. 223–226. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/3513/1/Gmirina%20S.PDF

Ткаченко Т. В. Значення засобів вокально-сценічної майстерності у формуванні професійних якостей майбутнього вчителя музичного мистецтва. Мистецька освіта: історія, теорія, технології. Харків: ХНПУ, 2017. С. 244–260.

Ткаченко Т. В. Формування вокально-сценічної культури студентів мистецьких факультетів педагогічних вузів: монографія. Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016. 307 с.

Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи: навчальний посібник. Київ: Академвидав, 2006. 352 с. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/412096.pdf

Хріков Є. М. Педагогічні умови в структурі наукового знання. Шлях освіти. 2011. № 2. С. 11–15. URL: https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/2797/ped.umovi.pdf

Чехуніна А. О. Психологічна настанова як базовий аспект музичного навчання. Педагогіка формування творчої особистості у вищих і загальноосвітніх школах. 2021. Вип. 76. Т. 3. С. 54–59. URL: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/76/part_3/12.pdf

Чехуніна А. О. Специфіка формування художнього мислення здобувачів музичної освіти. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 36. С. 89–93. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2021/36/20.pdf

Чжан Їфу. Формування художньо-образного сприйняття у майбутніх учителів музики в процесі інструментально-виконавської підготовки: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2016. 209 с. URL: https://udu.edu.ua/images/ data_file/viddil_aspirant/Doctor_filosofii/Kuan_Yuan/Kuan_Yuan_dis.pdf

Чурікова-Кушнір О. Д., Софроній З. В. Формування сценічної культури у майбутніх учителів музичного мистецтва на заняттях хорового класу. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2021. № 2(101), ч. 2. С. 232–241.

Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків: Прапор, 2007. 640 с. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/427530.pdf

Чінхен Г. Формування сценічної культури майбутніх учителів музичного мистецтва за допомогою естрадного співу: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2015. 204 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

МИХАЙЛЮЧЕНКО, О., СТЕЦКОВИЧ, О., & ВЕРЕЩАКА, А. (2025). ВОКАЛ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ ХУДОЖНЬОГО ОБРАЗУ В СЦЕНІЧНОМУ МИСТЕЦТВІ. Fine Art and Culture Studies, (2), 89–96. https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-13

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають