ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ДО ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ В УМОВАХ МЕРЕЖЕВОЇ ОСВІТНЬОЇ КОМУНІКАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/pcsd-2024-4-16Ключові слова:
майбутні викладачі, мережева освітня комунікація, цифровізація, цифрові технології та інструменти, професійна підготовкаАнотація
Сучасні процеси цифровізації актуалізують необхідність перетворення діяльності викладачів у нових умовах – в умовах мережевого освітнього середовища з використанням цифрових технологій та інструментів. Інтеграція цифрових засобів навчання вимагає системних змін у підготовці майбутніх викладачів, які виявляються в зміні педагогічної діяльності, вимагають урахування принципів цифрової дидактики, методів і прийомів мережевої освітньої комунікації. Обґрунтовано, що процеси цифровізації зумовлюють формування нового освітнього запиту на підготовку викладачів, готових до професійної діяльності в умовах мережевої освітньої комунікації. Це актуалізує необхідність внесення змін і професійну підготовку майбутніх викладачів на змістовому та інструментальному рівні з урахуванням процесу цифровізації. Узагальнено, що мережева освітня комунікація трансформує електронне освітнє середовище взаємодії майбутніх викладачів та студентів, принципи структурування навчального матеріалу, забезпечує розширення цифрових інструментів та технологій. У межах статті визначено нові ролі майбутніх викладачів з урахуванням цифровізації освітнього середовища (майбутній викладач ↔ студент або група студентів; майбутній викладач ↔ цифрові технології та засоби ↔ студент або група студентів; майбутній викладач ↔ цифрові технології та засоби – як архітектор цифрових засобів навчання, розробник цифрових освітніх середовищ). Розкрито дидактичні особливості педагогічної діяльності майбутніх викладачів в умовах мережевої освітньої комунікації (впровадження нових форм, змісту, мережевих засобів навчання). Основним результатом підготовка майбутніх викладачів до використання цифрових технологій в умовах мережевої освітньої комунікації визначено їхню готовність до пошуку та оцінювання навчальних онлайн-матеріалів; створення візуально цікавих матеріалів; використання соціальних мереж для професійного розвитку; поширення якісних навчальних ресурсів; створення та розповсюдження мультимедійного контенту; використання онлайн-інструментів для впровадження сучасних педагогічних практик.
Посилання
Антонова О. Є., Фамілярська Л. Л. Використання цифрових технологій в освітньому середовищі закладу вищої освіти. Відкрите освітнє середовище сучасного університету. 2019. Вип. Спецвип. С. 10–22.
Бутенко Л. Л. Методологізація загальнопедагогічної підготовки майбутніх учителів та науково-педагогічних працівників в умовах трирівневої системи вищої освіти: дис. ... доктора пед. наук: 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Старобільськ, 2021. 418 с.
Гузій Н. В. Теорія та методика професійно-педагогічної підготовки освітянських кадрів: акмеологічні аспекти. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. 516 с.
Попова І. О., Курашкін С. Ф. Застосування інформаційно-комунікаційних технологій при дистанційному навчанні для подолання наслідків пандемійного періоду. Удосконалення освітньо-виховного процесу в закладі вищої освіти. 2021. Вип. 24. С. 253–258.
Романовський О. Г., Кайдалова Л. Г. Романовська О. О., Науменко Н. В. Цифрові освітні технології у підготовці майбутніх викладачів вищої школи в умовах карантину. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. Вип. 1 (87). С. 255–277.
Савіцька В. В. Цифровізація освітного процесу у закладах вищої освіти: ризики і перспективи в сучасних умовах. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2022. Вип. 59. С. 76–85.
Цюняк О. Професійна підготовка майбутніх педагогів засобами дистанційного навчання в умовах карантину. Освіта дорослих. Історія. Досвід. Песпективи. 2020. Вип. 1 (17). С. 106–115.
Bykov V. Yu., Leshchenko M. P. Digital humanistic pedagogy: relevant problems of scientific research inthe field of using ict in education. Information Technologies and Learning Tools. 2016. Vol. 53 (3). Р. 1–17.
DeVries I. Open Universities and Open Educational Practices: A Content Analysis of Open University Websites. International Review of Research in Open and Distributed Learning. 2019. Vol. 20 (4). P. 167–178.
Hill V., Knutzen K. B. Virtual world global collaboration: an educational quest. Information and Learning Science. 2017. Vol. 118 (9–10). Р. 547–565.
Mertala P. Paradoxes of participation in the digitalization of education: a narrative account. Learning, Media and Technology. 2020. Vol. 45(2). P. 179–192.
Savitska V. Continuity of vocational education as an innovative challeng in the conditions of European integration and digitalization. Педагогічний альманах. 2022. Вип. 52. С. 120–126.