PREPARING FUTURE TEACHERS FOR THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CONTEXT OF NETWORKED EDUCATIONAL COMMUNICATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/pcsd-2024-4-16Keywords:
future teachers, networked educational communication, digitalisation, digital technologies and tools, professional trainingAbstract
Modern digitalisation processes highlight the need to transform teaching activities in new conditions – within a networked educational environment that utilises digital technologies and tools. The integration of digital learning tools requires systemic changes in the preparation of future teachers, manifesting in the transformation of pedagogical activities, demanding the consideration of principles of digital didactics, methods, and techniques of networked educational communication. It is substantiated that digitalisation processes drive new educational demands for teachers to be trained for professional activities within networked educational communication. This underscores the necessity of revising and updating the professional training of future teachers at both the substantive and instrumental levels, taking into account the digitalisation process. It is summarised that networked educational communication transforms the electronic educational environment for interaction between future teachers and students, the principles of structuring educational material, and facilitates the expansion of digital tools and technologies. Within the scope of the article, new roles for future teachers are defined in the context of digitalisation of the educational environment (future teacher ↔ student or group of students; future teacher ↔ digital technologies and tools ↔ student or group of students; future teacher ↔ digital technologies and tools – as an architect of digital learning tools and a developer of digital educational environments). The didactic features of the pedagogical activities of future teachers in the conditions of networked educational communication are revealed (implementation of new forms, content, and networked learning tools). The primary outcome of preparing future teachers to use digital technologies in networked educational communication is determined by their readiness to search for and evaluate online educational materials, create visually engaging materials, use social networks for professional development, distribute high-quality educational resources; create and disseminate multimedia content; and use online tools to implement modern pedagogical practices.
References
Антонова О. Є., Фамілярська Л. Л. Використання цифрових технологій в освітньому середовищі закладу вищої освіти. Відкрите освітнє середовище сучасного університету. 2019. Вип. Спецвип. С. 10–22.
Бутенко Л. Л. Методологізація загальнопедагогічної підготовки майбутніх учителів та науково-педагогічних працівників в умовах трирівневої системи вищої освіти: дис. ... доктора пед. наук: 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Старобільськ, 2021. 418 с.
Гузій Н. В. Теорія та методика професійно-педагогічної підготовки освітянських кадрів: акмеологічні аспекти. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. 516 с.
Попова І. О., Курашкін С. Ф. Застосування інформаційно-комунікаційних технологій при дистанційному навчанні для подолання наслідків пандемійного періоду. Удосконалення освітньо-виховного процесу в закладі вищої освіти. 2021. Вип. 24. С. 253–258.
Романовський О. Г., Кайдалова Л. Г. Романовська О. О., Науменко Н. В. Цифрові освітні технології у підготовці майбутніх викладачів вищої школи в умовах карантину. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. Вип. 1 (87). С. 255–277.
Савіцька В. В. Цифровізація освітного процесу у закладах вищої освіти: ризики і перспективи в сучасних умовах. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2022. Вип. 59. С. 76–85.
Цюняк О. Професійна підготовка майбутніх педагогів засобами дистанційного навчання в умовах карантину. Освіта дорослих. Історія. Досвід. Песпективи. 2020. Вип. 1 (17). С. 106–115.
Bykov V. Yu., Leshchenko M. P. Digital humanistic pedagogy: relevant problems of scientific research inthe field of using ict in education. Information Technologies and Learning Tools. 2016. Vol. 53 (3). Р. 1–17.
DeVries I. Open Universities and Open Educational Practices: A Content Analysis of Open University Websites. International Review of Research in Open and Distributed Learning. 2019. Vol. 20 (4). P. 167–178.
Hill V., Knutzen K. B. Virtual world global collaboration: an educational quest. Information and Learning Science. 2017. Vol. 118 (9–10). Р. 547–565.
Mertala P. Paradoxes of participation in the digitalization of education: a narrative account. Learning, Media and Technology. 2020. Vol. 45(2). P. 179–192.
Savitska V. Continuity of vocational education as an innovative challeng in the conditions of European integration and digitalization. Педагогічний альманах. 2022. Вип. 52. С. 120–126.