МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ГЕНДЕРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/pcsd-2024-4-19Ключові слова:
гендерна компетентність, майбутні менеджери освіти, заклади загальної середньої освіти, професійна підготовка, гендерний підхід, освітнє середовищеАнотація
У статті досліджено теоретико-методологічні основи формування гендерної компетентності майбутніх менеджерів закладів загальної середньої освіти в умовах сучасних соціокультурних змін. З’ясовано сутність поняття «гендерна компетентність», яке визначено як інтегровану здатність особистості, що поєднує знання, навички, ціннісні орієнтації та установки, спрямовані на створення рівноправного та інклюзивного освітнього середовища. Охарактеризовано структуру гендерної компетентності, що включає когнітивний, емоційно-ціннісний та поведінковий компоненти, які є взаємопов’язаними і впливають на ефективність професійної діяльності управлінців у галузі освіти. Автором обґрунтовано доцільність інтеграції гендерного підходу до освітніх програм підготовки менеджерів освіти, що передбачає запровадження спеціалізованих курсів, проведення тренінгів з розвитку гендерної чутливості, впровадження практико-орієнтованих методів навчання. Визначено, що формування гендерної компетентності майбутніх менеджерів потребує системного підходу, який враховує як теоретичну підготовку, так і практичну діяльність, зокрема застосування кейс-методів, рольових ігор, гендерного аудиту в навчальному процесі. У статті також представлено результати емпіричного дослідження, спрямованого на визначення рівня сформованості гендерної компетентності у студентів педагогічних закладів вищої освіти. Виявлено основні труднощі, з якими стикаються майбутні менеджери у процесі набуття гендерної компетентності, та окреслено шляхи їх подолання. Запропоновано практичні рекомендації щодо вдосконалення навчально-методичного забезпечення професійної підготовки майбутніх керівників закладів загальної середньої освіти, що сприятиме підвищенню якості управління та створенню гендерно чутливого середовища в освітніх закладах.
Посилання
Бельц Т. Теоретичні основи інтеграції гендерної освіти в підготовку педагогічних кадрів. Проблеми сучасної освіти. 2018. 5(15). С. 19–27.
Гренкевич О. Педагогічні умови формування гендерної компетентності у студентів педагогічних спеціальностей. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. 2019. 2(29). С. 27–35.
Державна стратегія гендерної рівності в освіті України на 2021–2025 роки. Київ, 2021. 36 с.
Крамаренко А. Формування гендерної компетентності у майбутніх педагогів: теоретичні засади та практичні підходи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. 6(84). С. 23–31.
Лінчук Н. Вплив гендерної компетентності на професійний розвиток керівників освітніх закладів. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Освіта. 2021. 4(56). С. 17–22.
Михайлова С. Гендерна рівність у навчальному процесі: виклики та перспективи. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Педагогічні науки. 2020. 3(38). С. 33–41.
Салліван Е. Впровадження гендерної політики в управління освітніми закладами. European Journal of Gender Studies. 2017. 1(12). С. 41–48.
Юр’єва Т. Гендерна компетентність як складова професійної майстерності майбутніх педагогів. Освітологічний дискурс. 2019. 3(26). С. 49–57.