ЗМІСТОВИЙ І СТРУКТУРНИЙ АНАЛІЗ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • Олександр ПЕТЛЮК Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0009-0008-8961-1719

DOI:

https://doi.org/10.32782/pcsd-2024-4-23

Ключові слова:

фахівці цифрових технологій, педагоги професійного навчання, інформаційна компетентність, структурні складники

Анотація

Цифровізація та інформатизація системи професійної освіти як відповідь на запит економіки у фахівцях, готових до постійного самовдосконалення та використання можливостей сучасних цифрових технологій у професійній діяльності, має два ключові напрями. Першим напрямом є комплектація навчально-виховного процесу закладів професійної (професійно-технічної) освіти матеріально-технічним та програмним забезпеченням, необхідним для формування в учнів умінь і навичок роботи з ним у подальшій професійній діяльності і створення умов для активного розвитку інформаційної компетентності професійно-педагогічних кадрів у процесі їхньої професійної підготовки. Підсумовано, що в умовах трансформацій майбутні фахівці цифрових технологій як педагоги професійного навчання повинні одночасно володіти знаннями, навичками та вміннями, пов’язаними з програмно-апаратною частиною та цифровими навичками (жорсткі навички) та особистісними характеристиками (гнучкими навичками). Встановлено, що інформаційна компетентність педагога професійного навчання відображає здатність фахівця ефективно працювати з різними видами інформації, інформаційними технологіями та ресурсами, вміння обирати оптимальні способи їхнього використання на навчальних заняттях для досягнення найкращих результатів в освітньому процесі та підвищення успішності студентів. Структурними складниками інформаційної компетентності майбутніх фахівці цифрових технологій визначено мотиваційний, когнітивний, операційно-діяльнісний, рефлексивний компоненти. Узагальнено, що інформаційна компетентність майбутніх фахівців цифрових технологій як педагогів професійного навчання дає змогу реалізовувати освітній процес на основі застосування сучасних електронних засобів, що інтенсифікують освітню діяльність, у гармонійному поєднанні з традиційними способами навчання. Однак реалізація цих планів неможлива без спільних зусиль тріад – закладів вищої освіти, викладачів, студентів.

Посилання

Андрощук І., Хренова В. Особливості підготовки бакалаврів професійної освіти. Професійна освіта. 2019. Вип. 3. С. 44–45.

Вакалюк Т. А., Антонюк Д. С., Новіцька І. В., Марцева Л. А., Кот Н. С. Досвід підготовки бакалаврів у галузі інформаційних технологій у провідних країнах світу. Педагогічні науки: теорія і практика. 2023. Вип. 45. С. 83–91.

Запорожцева Ю. С. Інформаційно-цифрова компетентність як складник сучасного навчально-виховного процесу. Теорія і методика професійної освіти. 2019. Вип. 12 (1). С. 79–82.

Лучанінова О. Формування аналітично-інформаційної компетентності майбутніх педагогів у процесі фахової підготовки. Фізико-математична освіта. 2019. Вип. 1. С. 116–121.

Малихін О. В., Ярмольчук Т. М. Актуальні стратегії навчання у професійній підготовці фахівців з інформаційних технологій. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Вип. 76 (2). С. 43–57.

Мястковська М., Кобилянська І., Кисюк Д. Формування готовності майбутніх фахівців з професійної освіти до застосування сучасних інформаційних технологій у професійній діяльності. Педагогічна Безпека. 2023. Вип. 6(1–2). С. 21–26.

Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Наказ Міністерства освіти і науки України № 1460 від 21.11.2019 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/ zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/015-Profosvita-bakalavr.pdf

Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки. Розпорядження Кабінету Міністрів України № 286-р від 23 лютого 2022 р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-strategiyirozvitku-vishchoyi-osviti-v-ukrayini-na-20222032-roki-286-

Проскура С. Л., Литвинова С. Г. Підготовка фахівців з інформаційних технологій у закладах вищої освіти: стан, проблеми і перспективи. Інформаційні технології в освіті. 2018. Вип. 35 (2). С. 72–88.

Савіцька В. В. Трансфер цифрових освітніх технологій: досвід Європейського Союзу та особливості його реалізації в Україні. Проблеми хімії та сталого розвитку. 2022. Вип. 4. С. 85–90.

Трифонова О. М. Методична система розвитку інформаційно-цифрової компетентності магістрів комп’ютерних технологій. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2019. Вип. (185). С. 174–179.

Bravenboer D., Lester S. Toward an integrated approach to the recognition of professional competence and academic learning. Education and Training. 2016. Vol. 58 (4). P. 409–421.

Glazunova O., Voloshyna T., Korolchuk V. Development of soft skills of future information technology professionals: methods, means, evaluation indicators. Open educational e-environment of modern university. 2019. Vol. 8. Р. 93–106.

Savitska V. Continuity of vocational education as an innovative challeng in the conditions of European integration and digitalization. Педагогічний альманах. 2022. Вип. 52. С. 120–126.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

ПЕТЛЮК, О. (2024). ЗМІСТОВИЙ І СТРУКТУРНИЙ АНАЛІЗ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ. Проблеми хімії та сталого розвитку, (4), 185–190. https://doi.org/10.32782/pcsd-2024-4-23

Номер

Розділ

ОСВІТНІ, ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ. ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА