CONTENT AND STRUCTURAL ANALYSIS OF INFORMATION COMPETENCE OF FUTURE SPECIALISTS IN DIGITAL TECHNOLOGIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/pcsd-2024-4-23Keywords:
specialists in digital technologies, vocational educators, information competence, structural componentsAbstract
Digitisation and informatisation of the vocational education system as a response to the demand for specialists ready for continuous self-improvement and using modern digital technologies in professional activities has two key directions. The first direction is the equipping of vocational (vocational-technical) education institutions’ educational process with the necessary material-technical and software resources required for forming students’ skills to work with them in future professional activities and creating conditions for the active development of information competence of professionalpedagogical staff in the process of their professional training. It has been concluded that in the context of transformations, future specialists in digital technologies as vocational education teachers must simultaneously possess knowledge, skills, and abilities related to hardware and software components, digital skills (hard skills) and personal characteristics (soft skills). It has been established that the information competence of a vocational educator reflects the ability to effectively work with different types of information, information technologies, and resources and the ability to choose the optimal methods of their application in educational activities to achieve the best results in the educational process and improve student success. The structural components of the information competence of future specialists in digital technologies are motivational, cognitive, operational-activity, and reflexive components. It is generalised that the information competence of future specialists in digital technologies as vocational educators enables the implementation of the educational process based on modern electronic tools that intensify educational activities in harmonious combination with traditional teaching methods. However, the realisation of these plans is impossible without the joint efforts of the triad – higher education institutions, teachers, and students.
References
Андрощук І., Хренова В. Особливості підготовки бакалаврів професійної освіти. Професійна освіта. 2019. Вип. 3. С. 44–45.
Вакалюк Т. А., Антонюк Д. С., Новіцька І. В., Марцева Л. А., Кот Н. С. Досвід підготовки бакалаврів у галузі інформаційних технологій у провідних країнах світу. Педагогічні науки: теорія і практика. 2023. Вип. 45. С. 83–91.
Запорожцева Ю. С. Інформаційно-цифрова компетентність як складник сучасного навчально-виховного процесу. Теорія і методика професійної освіти. 2019. Вип. 12 (1). С. 79–82.
Лучанінова О. Формування аналітично-інформаційної компетентності майбутніх педагогів у процесі фахової підготовки. Фізико-математична освіта. 2019. Вип. 1. С. 116–121.
Малихін О. В., Ярмольчук Т. М. Актуальні стратегії навчання у професійній підготовці фахівців з інформаційних технологій. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Вип. 76 (2). С. 43–57.
Мястковська М., Кобилянська І., Кисюк Д. Формування готовності майбутніх фахівців з професійної освіти до застосування сучасних інформаційних технологій у професійній діяльності. Педагогічна Безпека. 2023. Вип. 6(1–2). С. 21–26.
Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Наказ Міністерства освіти і науки України № 1460 від 21.11.2019 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/ zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/015-Profosvita-bakalavr.pdf
Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки. Розпорядження Кабінету Міністрів України № 286-р від 23 лютого 2022 р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-strategiyirozvitku-vishchoyi-osviti-v-ukrayini-na-20222032-roki-286-
Проскура С. Л., Литвинова С. Г. Підготовка фахівців з інформаційних технологій у закладах вищої освіти: стан, проблеми і перспективи. Інформаційні технології в освіті. 2018. Вип. 35 (2). С. 72–88.
Савіцька В. В. Трансфер цифрових освітніх технологій: досвід Європейського Союзу та особливості його реалізації в Україні. Проблеми хімії та сталого розвитку. 2022. Вип. 4. С. 85–90.
Трифонова О. М. Методична система розвитку інформаційно-цифрової компетентності магістрів комп’ютерних технологій. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2019. Вип. (185). С. 174–179.
Bravenboer D., Lester S. Toward an integrated approach to the recognition of professional competence and academic learning. Education and Training. 2016. Vol. 58 (4). P. 409–421.
Glazunova O., Voloshyna T., Korolchuk V. Development of soft skills of future information technology professionals: methods, means, evaluation indicators. Open educational e-environment of modern university. 2019. Vol. 8. Р. 93–106.
Savitska V. Continuity of vocational education as an innovative challeng in the conditions of European integration and digitalization. Педагогічний альманах. 2022. Вип. 52. С. 120–126.