ФУНКЦІЇ ІНФОРМАЦІЙНО-КОНСУЛЬТАТИВНОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАКЛАДУ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/pcsd-2025-1-13Ключові слова:
професійна (професійно-технічна) освіта, інформаційно-консультативне середовище, заклад освіти, цифрові засоби, консультативні функціїАнотація
У статті проаналізовано тенденції професійної (професійно-технічної) освіти України останнього десятиліття. З метою адаптації закладу професійної освіти до сучасних викликів ринку праці, підвищення якості підготовки кадрів розглянуто можливість створення в закладі освіти цифрового інформаційно-консультативного середовища. Проаналізовано концепцію інформаційно-консультаційного середовища навчального закладу, принципи та методологічні підходи, інструментарій педагогічного консультування за допомогою інформаційно-комунікативних технологій. Конкретизовано основні функції інформаційно-консультаційного середовища. Інформаційна функція полягає у забезпеченні доступу до актуальної та структурованої інформації про навчальні програми, кваліфікаційні стандарти, ринок праці та інші важливі аспекти освіти. Консультаційна функція забезпечує учням і викладачам кваліфіковані консультації щодо навчання, вибору професії та кар’єрного розвитку. Діагностична функція включає моніторинг успішності, визначення рівня підготовки та освітніх потреб. Інтерактивна функція сприяє гнучкому навчальному процесу та дистанційному навчанню через сучасні ІКТ. Координувальна функція передбачає узгодження роботи викладачів, учнів, адміністрації та роботодавців. Професійно-розвивальна функція забезпечує підвищення кваліфікації через тренінги, курси (EdEra, Prometheus), стажування. Методична функція включає розробку та поширення навчальних матеріалів відповідно до освітніх стандартів. Проведено SWOT-аналіз функціонування інформаційно-консультативного середовища державного професійно-технічного навчального закладу «Луцьке вище професійне училище». Виокремлено основні сильні і слабкі сторони, окреслено можливості та загрози. Цифрове середовище закладу професійної освіти забезпечує обмін інформацією та консультативну підтримку суб’єктів освітнього процесу та є важливою складовою інформаційного суспільства.
Посилання
Биков В. Ю., Гуржій А. М., Шишкіна М. П. Концептуальні засади формування і розвитку хмаро орієнтованого навчально-наукового середовища закладу вищої педагогічної освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. пр. Київ-Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2018. Вип. 50. С. 20–25.
Брунько А., Цибок В. Інформаційно-ресурсний центр як інноваційний структурний підрозділ коледжу. Професійна освіта. 2021. № 1. С. 45–47.
Головко О. А. Інтеграція вебсайту та соціальних мереж як стратегія сучасної комунікації університету. Обрії друкарства. 2024. № 2 (16). С. 233–241.
Гребень С. Проблеми та перспективи розвитку професійної технічної освіти в Україні. Вчені записки Університету «КРОК». 2021. № 3(63). С. 125–130.
Гулай О. І., Карамач В. А. Чат-бот у навчальному процесі / Тези доповідей IX Міжнародної науково-практичної конференції з проблем вищої освіти і науки «Інформаційні технології в освіті, науці і виробництві (ІТОНВ-2023) (25–26 травня 2023 року). Луцьк : ЛНТУ, 2023. С. 94–96.
Гуревич Р. С., Воєвода А. Л., Коношевський О. Л., Коваль, М. С., Кусій М. І. Диджиталізація освіти на сучасному етапі розвитку суспільства. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2025. Вип. 74. С. 5–26.
Інформаційно-освітнє середовище професійно-технічного навчального закладу: навчальний посібник / наук. ред. П. Г. Лузана. Київ : ІПТО НАПН, 2017. 124 с.
Кабак В. В., Горбатюк Р. М. Практичні аспекти застосування цифрових технологій в процесі підготовки майбутніх фахівців професійної освіти. Digital transformation and technologies for sustainable development all branches of modern education, science and practice [Electronic resource]: International Scientific and Practical Conference Proceeding, January 26, 2023. International Academy Applied Sciences in Lomzа (Poland) – State Biotechnological University (Ukraine). Publishing house: MANS w Łomży, Lomza, Poland, 2023. Part 2. P. 43–47.
Майборода Т. М. Аналіз державного регулювання професійної (професійно-технічної) освіти в напрямку її оптимізації. Соціально-економічний розвиток регіонів в контексті міжнародної інтеграції. 2018. № 29(18). Том 2. С. 32–38.
Марушко Л. Інформаційне освітнє середовище ЗВО як дієвий інструмент диференціації та індивідуалізації підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей до професійної діяльності. Проблеми хімії та сталого розвитку. 2023. № 3. С. 95–101.
Сліпчишин Л., Мелько М. Роль центрів професійної кар’єри в особистісному і професійному становленні майбутніх фахівців. Нові технології навчання. 2024. Вип. 98. С. 211–217.
Скрипник Л. М. Методика організації інформаційно-консультативного середовища закладу професійної освіти. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія Педагогіка. 2022. Том 14. № 27. doi: https://doi.org/10.33296/2707-0255-14(27)-10
Радкевич В. О. Сучасні тенденції розвитку професійної освіти. Актуальні проблеми технологічної і професійної освіти. Матер. Міжнар. наук.-практ. конф., 14 травня 2020 р. Глухів : Глухівський НПУ ім. О. Довженка, 2020. С. 61–66.
Bolaños, F., & Salinas, Á. (2021). Secondary vocational education students’ expressed experiences of and approaches to information interaction activities within digital environments: A Phenomenographic study. Education and Information Technologies, 26, 1955–1975.
Lavrentieva, O., Horbatiuk, R., Skripnik, L., Kuchma, O., Penia, V., & Pahuta, M. (2021, March). Theoretical and methodological bases of designing the educational institution information and consulting environment. Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1840, No. 1, p. 012060). IOP Publishing.