FUNCTIONS OF THE INFORMATION AND ADVISORY ENVIRONMENT OF A VOCATIONAL EDUCATION INSTITUTION
DOI:
https://doi.org/10.32782/pcsd-2025-1-13Keywords:
vocational education, information and advisory environment, educational institution, digital means, advisory functionsAbstract
The article analyses the trends in vocational education in Ukraine over the past decade. With a view to adapting a vocational education institution to the modern challenges of the labour market and improving the quality of training, the possibility of creating a digital information and consulting environment in an educational institution is considered. The concept of the information and consulting environment of an educational institution, principles and methodological approaches, tools for pedagogical consulting using information and communication technologies are analysed. The main functions of the information and consulting environment are specified. The information function is to provide access to up-to-date and structured information about curricula, qualification standards, the labour market and other important aspects of education. The counselling function provides students and teachers with expert advice on education, career choice and career development. The diagnostic function includes monitoring of academic performance, determining the level of training and educational needs. The interactive function promotes flexible learning and distance learning through modern ICT. The coordination function involves coordinating the work of teachers, students, administration and employers. The professional development function provides professional development through trainings, courses (EdEra, Prometheus), and internships. The methodological function includes the development and dissemination of teaching materials in accordance with educational standards. A SWOT-analysis of the functioning of the information and advisory environment of the State vocational educational institution «Lutsk Higher Vocational School» is carried out. The main strengths and weaknesses are highlighted, opportunities and threats are outlined. The digital environment of a vocational education institution provides information exchange and advisory support for the subjects of the educational process and is an important component of the information society.
References
Биков В. Ю., Гуржій А. М., Шишкіна М. П. Концептуальні засади формування і розвитку хмаро орієнтованого навчально-наукового середовища закладу вищої педагогічної освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. пр. Київ-Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2018. Вип. 50. С. 20–25.
Брунько А., Цибок В. Інформаційно-ресурсний центр як інноваційний структурний підрозділ коледжу. Професійна освіта. 2021. № 1. С. 45–47.
Головко О. А. Інтеграція вебсайту та соціальних мереж як стратегія сучасної комунікації університету. Обрії друкарства. 2024. № 2 (16). С. 233–241.
Гребень С. Проблеми та перспективи розвитку професійної технічної освіти в Україні. Вчені записки Університету «КРОК». 2021. № 3(63). С. 125–130.
Гулай О. І., Карамач В. А. Чат-бот у навчальному процесі / Тези доповідей IX Міжнародної науково-практичної конференції з проблем вищої освіти і науки «Інформаційні технології в освіті, науці і виробництві (ІТОНВ-2023) (25–26 травня 2023 року). Луцьк : ЛНТУ, 2023. С. 94–96.
Гуревич Р. С., Воєвода А. Л., Коношевський О. Л., Коваль, М. С., Кусій М. І. Диджиталізація освіти на сучасному етапі розвитку суспільства. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2025. Вип. 74. С. 5–26.
Інформаційно-освітнє середовище професійно-технічного навчального закладу: навчальний посібник / наук. ред. П. Г. Лузана. Київ : ІПТО НАПН, 2017. 124 с.
Кабак В. В., Горбатюк Р. М. Практичні аспекти застосування цифрових технологій в процесі підготовки майбутніх фахівців професійної освіти. Digital transformation and technologies for sustainable development all branches of modern education, science and practice [Electronic resource]: International Scientific and Practical Conference Proceeding, January 26, 2023. International Academy Applied Sciences in Lomzа (Poland) – State Biotechnological University (Ukraine). Publishing house: MANS w Łomży, Lomza, Poland, 2023. Part 2. P. 43–47.
Майборода Т. М. Аналіз державного регулювання професійної (професійно-технічної) освіти в напрямку її оптимізації. Соціально-економічний розвиток регіонів в контексті міжнародної інтеграції. 2018. № 29(18). Том 2. С. 32–38.
Марушко Л. Інформаційне освітнє середовище ЗВО як дієвий інструмент диференціації та індивідуалізації підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей до професійної діяльності. Проблеми хімії та сталого розвитку. 2023. № 3. С. 95–101.
Сліпчишин Л., Мелько М. Роль центрів професійної кар’єри в особистісному і професійному становленні майбутніх фахівців. Нові технології навчання. 2024. Вип. 98. С. 211–217.
Скрипник Л. М. Методика організації інформаційно-консультативного середовища закладу професійної освіти. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія Педагогіка. 2022. Том 14. № 27. doi: https://doi.org/10.33296/2707-0255-14(27)-10
Радкевич В. О. Сучасні тенденції розвитку професійної освіти. Актуальні проблеми технологічної і професійної освіти. Матер. Міжнар. наук.-практ. конф., 14 травня 2020 р. Глухів : Глухівський НПУ ім. О. Довженка, 2020. С. 61–66.
Bolaños, F., & Salinas, Á. (2021). Secondary vocational education students’ expressed experiences of and approaches to information interaction activities within digital environments: A Phenomenographic study. Education and Information Technologies, 26, 1955–1975.
Lavrentieva, O., Horbatiuk, R., Skripnik, L., Kuchma, O., Penia, V., & Pahuta, M. (2021, March). Theoretical and methodological bases of designing the educational institution information and consulting environment. Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1840, No. 1, p. 012060). IOP Publishing.