ВИДИ МАСОВОЇ ПОЗАКЛАСНОЇ РОБОТИ З БІОЛОГІЇ, ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ ТА ОРГАНІЗАЦІЇ МАСОВИХ ЗАХОДІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/pcsd-2025-1-17Ключові слова:
позакласна робота, біологія, масові заходи, пізнавальний інтерес, екологічне виховання, дослідницькі компетентностіАнотація
У статті розглядаються основні види масової позакласної роботи з біології та особливості її проведення в закладах загальної середньої освіти. Автори аналізують теоретичні засади організації таких заходів, їхню роль у формуванні пізнавального інтересу, екологічної свідомості та дослідницьких навичок учнів. Визначено, що масові позакласні заходи є потужним інструментом виховання екологічного мислення, відповідального ставлення до навколишнього середовища та раціонального використання природних ресурсів. Досліджено особливості підготовки та організації масових заходів, визначено ключові педагогічні принципи, що забезпечують ефективність їх проведення: системність, плановість, практична спрямованість, використання інноваційних методів та міжпредметна інтеграція. Наголошено на необхідності залучення учнів до активної діяльності через проєктну роботу, екологічні акції, конкурси, вікторини, експедиції та екскурсії. Проаналізовано проблеми, які виникають під час організації масової позакласної роботи, зокрема відсутність належного матеріально-технічного забезпечення, низька мотивація учасників, обмежений час у вчителів та недостатня підготовка педагогів до реалізації таких ініціатив. Подано практичні поради щодо подолання цих викликів, серед яких: застосування міжпредметного підходу, співпраця з науковими установами та громадськими організаціями, залучення експертів. Стаття містить аналіз сучасних науково-методичних підходів до проведення позакласних заходів з біології та окреслює перспективи розвитку цього напряму в умовах реформування сучасної освіти. Підкреслено важливість інтеграції теоретичних знань з біології у практичну діяльність учнів, що сприяє закріпленню знань, розвитку дослідницьких компетентностей та екологічної свідомості школярів.
Посилання
Богданова О. К. Сучасні форми і методи викладання біології в школі. Харків : Основа, 2003. 80 с.
Гура А. Н. Інформаційно-комунікаційні технології в підготовці майбутніх учителів природничих спеціальностей. Молодий вчений, 7 (59), 2018. 64–66.
Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології. Навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2004. 352 c.
Кизенко В. І. Особливості застосування методів навчання на факультативних заняттях. Біологія і хімія в школі. 2002. № 5. С. 6–13.
Сліпчук І. Ю. Дидактичні можливості інформаційних технологій у навчанні біології. Біологія і хімія в школі. 2006. № 5 С. 32–34.
Ярошенко О. Г. Групова навчальна діяльність школярів: Теорія і методика. Київ : Партнер, 1997. 193 с.