ЩОДО ВДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ ПІДГОТОВКИ ЕКОЛОГІВ ТА ФАХІВЦІВ ЗІ СТАЛОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • Ганна ЯКИМЕНКО Державний університет «Київський авіаційний інститут»; Національна енергетична компанія «Укренерго» https://orcid.org/0000-0002-2137-1025
  • Тетяна СЕМИГІНІВСЬКА Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»; Державний університет «Київський авіаційний інститут» https://orcid.org/0000-0002-6791-0397

Ключові слова:

сталий розвиток, ESG (екологічна, соціальна відповідальність та корпоративне управління), екологічна освіта

Анотація

Мета дослідження: виявити розбіжності між компетенціями, якими володіють випускники-екологи, та потребами стейкхолдерів. За результатами GAP-аналізу сформувати рекомендації з покращення системи підготовки здобувачів екологічних спеціальностей.Методологія. У процесі дослідження використані аналітичні методи (структуризація, дедукція, GAP-аналіз), загальні та прогнозні методи.Наукова новизна. Проведено GAP-аналіз прогалин між компетенціями випускників-екологів, та вимогами, що висуваються до них на ринку праці. Виявлено розбіжності між потребами роботодавців та компетенціями випускників, серед яких ключовими є: несвоєчасне оновлення освітніх компонентів; відсутність знань про екологічні тренди як у здобувачів, так і у викладачів; недостатнє володіння міжнародною фаховою термінологією; недостатнє володіння знаннями з екологічного управління; вузький для сьогодення спектр компетенцій в сфері сталого розвитку та ESG. Сформовано 8 рекомендацій з покращення системи підготовки здобувачів вищої освіти екологічних спеціальностей за трьома напрямами: вдосконалення системи управління вищої освіти, розвиток компетенцій викладачів, розвиток компетенцій здобувачів.Висновки. Впровадження наданих рекомендацій з покращення системи підготовки здобувачів вищої освіти екологічних спеціальностей дозволить підвищити рівень конкурентноздатності випускників на ринку праці та зменшить адаптивний період на першому місці роботи «за фахом». Використання інструментів неформальної освіти допоможе подолати існуючий розрив між компетенціями здобувачів та актуальними потребами бізнесу у найкоротші терміни.

Посилання

Капінос Г., Ларіонова К. Проблема управління сталим розвитком в умовах війни. Modeling the development of the economic systems. 2023. № 1. С. 93–103. https://doi.org/10.31891/mdes/2023-7-13.

Дослідження: результати «Необхідні зміни освітнього інтерфейсу між академічним середовищем і реальним сектором економіки в Україні». Professional Association of Environmentalists of the World (PAEW). 2024. URL: https://ukraine-oss.com/doslidzhennya-rezultaty-neobhidni-zminy-osvitnogo-interfejsu-mizh-akademichnym-seredovyshhem-i-realnym-sektorom-ekonomiky-v-ukrayini/ (дата звернення 22.08.2025).

Звіт проєкту «PAEW: Зелені управлінці: кадри для зеленої відбудови України». Professional Association of Environmentalists of the World (PAEW). 2024. URL: https://ukraine-oss.com/wp-content/uploads/2024/06/ doslidzhennya-kadry-full-1.pdf (дата звернення 22.08.2025).

Саєнко Т. Екологічна освіта – основа екобезпеки та сталого розвитку. Новітня наука та вища освіта. 2020. № 2. С. 30–36. https://doi.org/10.31392/NPU-VOV.2020.2(77).06.

Освітня мережа сприяння сталому місцевому розвитку: унікальний досвід дієвого мережевого партнерства ВНЗ України / за заг. ред.: В. І. Усик, Г. І. Мелеганич. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2018. 76 с.

Rogoff B., Callanan M., Gutiérrez K.D., Erickson F. The Organization of Informal Learning. Review of Research in Education. 2016. Vol. 40. № 1. Р. 356–401. https://doi.org/10.3102/0091732X16680994.

Лакас В.В. Сталий розвиток в сучасних умовах: сутнісно-змістовна характеристика та теоретико-методоло- гічні засади. Агросвіт. 2024. № 16. С. 184–190. https://doi.org/10.32702/2306-6792.2024.16.184.

Liuta Oksana, Tymchuk Ivan, Malovanyy Myroslav, Turkadze Tsitsino. Education in the field of climate change adaptation as an integral part of achieving sustainable development goals. Environmental Problems. 2024. Vol. 9. № 1. P. 21–27. https://doi.org/10.23939/ep2024.01.021.

Territory of Innovations: Best Practices for Sustainable Development at the Local Level. Part 1 : digest of analytical stage of international scientific and educational project [Text] : collective monograph / sc. ed.: V. Omelianenko, O. Prokopenko, T. Tirto. Tallinn : Teadmus, 2022. 227 p.

University of Gothenburg. Education for Sustainable Development, Master’s Programme.URL: https://www.gu.se/en/study-gothenburg/education-for-sustainable-development-masters-programme-s2esd (дата звернення 20.08.2025).

University of Reading. Education for Sustainable Development. URL: https://sites.reading.ac.uk/sustainability/get-involved/esd/ (дата звернення 19.08.2025).

University of Leicester. Education for sustainable development. URL: https://le.ac.uk/sustainability/education-for-sustainable-development (дата звернення 19.08.2025).

L-Università ta' Malta. Master in Education for Sustainable Development. URL: https://www.um.edu.mt/courses/overview/pmesdpet2-2024-5-o/ (дата звернення 19.08.2025).

Bogoliubov V.M., Nagorniuk O.M., Sobczyk W. Providing environmental training in the context of Ukraine’s transition to sustainable development. Annals of Agrarian Science. 2016. Vol 14. № 4. P. 292–294. https://doi.org/10.1016/j.aasci.2016.09.003.

European Commission Report 2024: Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of Regions. 2024. Brussels. 105 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

ЯКИМЕНКО, Г., & СЕМИГІНІВСЬКА, Т. (2025). ЩОДО ВДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ ПІДГОТОВКИ ЕКОЛОГІВ ТА ФАХІВЦІВ ЗІ СТАЛОГО РОЗВИТКУ. Проблеми хімії та сталого розвитку, (3), 122–129. вилучено із http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/chemistry/article/view/3032

Номер

Розділ

ОСВІТНІ, ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ. ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА