ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ МЕДИЧНОГО ПРАЦІВНИКА НА ЗАСАДАХ КУЛЬТУРОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ХІМІЧНИХ ДИСЦИПЛІН

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/pcsd-2022-2-12

Ключові слова:

професійна ідентичність; компетентність; культурологічна компетентність; навчання хімії; студент; майбутні медичні працівники

Анотація

У статті розкрито сутність поняття «культурологічна компетентність», та вказано підходи науковців до її тлумачення. Подано узагальнене визначення поняття «культурологічна компетентність майбутнього медичного працівника». Цю компетентність ми розуміємо як складову професійної компетентності, яка окреслена колом необхідних та достатніх компетенцій, котрі потрібні для оперативного і якісного вирішення завдань по збереженню життя (покращенню здоров'я, профілактики та гігієни) пацієнта, здатністю адекватно оцінити клінічну ситуацію в якій він перебуває враховуючи особливості соціокультурного простору. Представлено наше розуміння професійної ідентичності майбутнього медичного працівника середньої ланки, яке розуміємо як усвідомлення власної приналежності до цієї професії й уявлення особистої відповідності критеріям, які визначені особливістю професії медичного працівника та співставлення свого рівня професійної компетентності з ідеалом медичного працівника. Визначено низку чинників через які зростає значимість та роль культурологічної компетентності у формуванні професійної ідентичності майбутнього медичного працівника середньої ланки. Підкреслено те, що формування культурологічної компетентності майбутніх медичних працівників не потребує продовження термінів навчання, або введення до навчального плану додаткових дисциплін і спецкурсів, а можливе за умови відображення культурологічної проблематики в змісті хімічних дисциплін. Обґрунтовано шляхам розвитку культурологічної компетентності студентів через форми та прийоми роботи у в процесі навчання блоку хімічних дисциплін. Серед них пріоритетними є: інтегративний підхід шляхом вивчення історичного та культурологічного матеріалу, системне використання інформаційно-комунікаційних технологій, організація позааудиторної роботи студентів, організація проведення експерименту, корекція готовності викладачів хімії до культурологічного спрямування освітньої діяльності. Визначено напрямки подальших досліджень, що спрямовані на проведенні аналізу статусу професійної ідентичності студентів-медиків різних курсів денної та вечірньої форми навчання.

Посилання

Галенко А. М. Культурологічна компетентність у структурі професійних компетентностей студентів філологічних спеціальностей. Науковий вісник Донбасу. 2012. № 4. URL: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi99OWh36b7AhVohosKHamdAUYQFnoECA4QAQ&url=http%3A%2F%2Fnvd.luguniv.edu.ua%2Farchiv%2FNN20%2F12gamsfs.pdf&usg=AOvVaw24-_aqCWm0AKvhCqQhfp-V (дата звернення: 11.11.2022)

Дзюба Іван. Проблеми і перспективи української культури. Радіо Свобода : веб-сайт. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/1495357.html (дата звернення: 11.11.2022)

Етичний Кодекс медичної сестри України. URL: http://medmedsestrunstvo.blogspot.com/2016/03/blogpost_16.html (дата звернення: 11.11.2022)

Картава Ю. Професійна компетентність учителя української мови та літератури як педагогічна категорія. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Сер. : Педагогічні науки. 2014. Вип. 132. С. 285-288.

Князян М. Роль самостійно-дослідницької діяльності у формуванні системи компетентностей майбутніх учителів іноземних мов. Наукові записки КДПУ. Серія : Педагогічні науки. – Кіровоград : КДПУ. 2011. Вип. 97. С. 3–6.

Коваленко О. Ю. Культурологічний підхід при формуванні міжкультурної компетентності у студентів у процесі вивчення іноземних мов студентами-економістами. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер. : Філологія. 2015. № 15. Т. 1. URL: http://www.vestnik-philology.mgu.od.ua/archive/v15/part_1/48.pdf (дата звернення: 11.11.2022)

Бібік Н. М. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: монографія за ред. О. В. Овчарука. – Київ : К. І. С., 2004. 112 с.

Лукащук М. Роль самоосвітньої компетентності у формуванні професійної ідентичності в процесі природничонаукової підготовки медичних сестер. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія : педагогічні науки. Хмельницький : Видавництво НАДПСУ, 2018. № 3(14). С. 346-358

Маслак Л. П. Роль і місце міжкультурної комунікації у процесі формування культурологічної компетентності майбутніх офіцерів. Науковий Вісник Чернівецького університету. 2009. Вип. 1. С. 105–111. URL: http://eprints.zu.edu.ua/3958/ (дата звернення: 11.11.2022)

Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки // Відомості Верховної Ради України (ВВР). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (дата звернення: 8.11.2022)

Савченко К. Ю. Формування професійної компетентності майбутніх учителів філологічних спеціальностей засобами моделювання педагогічних ситуацій : дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Кривий Ріг, 2012. 293 с.

Федорцова О. Г. Формування культурологічної компетентності майбутніх інженерів енергетиків у процесі вивчення гуманітарних дисциплін : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Житомир. 2016. 311 с.

Хомич Л. Зміст культурологічної парадигми розвитку педагогічної освіти. Культурологічна складова професійного розвитку педагога: Зб. наук. праць. Київ-Ніжин: Видавець ПП Лисенко М. М., 2012. 126 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-14

Як цитувати

ЛУКАЩУК, М. (2022). ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ МЕДИЧНОГО ПРАЦІВНИКА НА ЗАСАДАХ КУЛЬТУРОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ХІМІЧНИХ ДИСЦИПЛІН. Проблеми хімії та сталого розвитку, (2), 93–99. https://doi.org/10.32782/pcsd-2022-2-12