ФОРМУВАННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ХІМІКІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ В ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/pcsd-2022-3-1

Ключові слова:

експериментальна компетентність, компоненти, рівні сформованості, критерії, показники, професійна підготовка хіміків, хімічний експеримент

Анотація

У статті теоретично доведено важливість і складність проблеми формування експериментальної компетентності майбутніх хіміків у процесі професійної підготовки в закладах вищої освіти. Здійснено аналіз Стандартів вищої освіти тв освітніх програм підготовки із метою встановлення значення експерименту в професійній підготовці хіміків. На основі синтезу існуючих трактувань сформульовано визначення поняття експериментальної компетентності майбутніх хіміків. Із огляду на визначну роль експерименту в професійній діяльності хіміка та проведений аналіз літературних джерел схарактеризовано систему знань, умінь, навичок і мотивів необхідних хімікам для виконання професійних обов’язків. У ході емпіричного дослідження було визначено рівні сформованості експериментальної компетентності майбутніх хіміків (низький, середній, достатній, високий) на основі виділених компонентів (мотиваційний, когнітивний, операційний, діяльнісний) у відповідності до обраних критеріїв і відповідних їм показників. Для проведення педагогічного експерименту з визначення ефективності формування експериментальної компетентності майбутніх хіміків було розроблено його теоретичні засади і програму. Констатувальний етап експерименту полягав у визначенні сформованості експериментальної компетентності в хіміків на початковому етапі навчання. Його результати свідчать про наявність у більшості випускників лише середнього рівня її сформованості. Формувальний етап експерименту відбувався за розробленими етапами формування експериментальної компетентності майбутніх хіміків у процесі професійної підготовки і включав: орієнтацію на оволодіння експериментальною компетентністю; набуття теоретичної хімічної підготовки; опанування системою практичних умінь; формування первинного професійного досвіду застосування експериментальної компетентності. Ефективність формування експериментальної компетентності майбутніх хіміків за визначеними компонентами доведена за статистично значущими позитивними змінами рівнів. Достовірність одержаних результатів дослідження доведена з допомогою параметричного критерію порівняння відмінностей середніх величин (t-критерію Стьюдента) для незалежних вибірок.

Посилання

Karslі F., Yaman F., Ayas А. Prospective chemistry teachers’ competency of evaluation of chemical experiments in terms of science process skills. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2010. Vol. 2. Issue 2. P. 778-781. doi: org/10.1016/j.sbspro.2010.03.101

Tolsdorf Y., Markic S. Exploring Chemistry Student Teachers’ Diagnostic Competence – A Qualitative Cross-Level Study. Education Sciences – Open Access Journal. 2017. Vol.7. Issue 86. doi:10.3390/educsci7040086

Short E. C. Competence: Inquiries into its Meaning and Acquisition in Educational Set-tings. Lanham etc. : University Press of America, 1984. Vol. VI. 185 p.

Schröder H. Theorie und Praxis der Erziehung /Herausgegeben von Wilhelm H. Peterssen. München, 1999. 256 р.

Головань М.С. Зміст та структура професійної компетентності декана факультету вищого навчального закладу III-IV рівня акредитації. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди», 2013. Вип. 31, Т. ІІІ (45). С. 66-74.

Ігнатюк О.А. Формування готовності майбутнього інженера до професійного самовдосконалення : теорія і практика. Харків, 2009. 432 с.

Ковтонюк М.М. Теоретичні і методичні засади фундаменталізації загальнопрофесійної підготовки майбутнього учителя математики : дис. д-ра пед. наук : 13.00.04. Вінниця, 2014. 400 с.

Марцева Л.А. Теоретичні та методичні основи професійної підготовки молодших спеціалістів радіотехнічного профілю: дис.д-ра пед. наук : 13.00.04. Львів, 2015. 459 с.

Walliman N. Research methods the basics. London-New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2011. 190 p.

Hesse-Biber S. The problems and prospects in the teaching of mixed methods research. International Journal of Social Research Methodology. 2015. Vol. 18. Issue 5. P. 463–477. doi: 10.1080/13645579.2015.1062622

Horakova T., Houska M. On Improving the Experiment Methodology in Pedagogical Research. International Education Studies. 2014. Vol. 7. Issue 9. Р. 84–98. doi: 10.5539/ies.v7n9p84

Професійна етика вчителя : час і вимоги / за ред. Б.М. Жебровського, Л. М. Ващенко. Київ : Ірпінь, 2000. 257 с.

Волкова Н.П. Педагогіка: посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Видавничий центр «Академія», 2002. 576с.

Галатюк М.Ю. Формування експериментальної компоненти у контексті розвитку навчально-пізнавальної компетентності старшокласників. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна, 2010. Вип. 16. С. 143-145.

Заболотний В.Ф., Демкова В.О. Експериментальна компетентність як складова професійної підготовки студентів. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки, 2015. Вип. 127. С. 49-52.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-02

Як цитувати

АНІЧКІНА, О., АВДЄЄВА, О., & ЄВДОЧЕНКО, О. (2022). ФОРМУВАННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ХІМІКІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ В ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Проблеми хімії та сталого розвитку, (3), 3–12. https://doi.org/10.32782/pcsd-2022-3-1