ВИКОРИСТАННЯ ФАХОВО ОРІЄНТОВАНИХ ЗАДАЧ У НАВЧАННІ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/pcsd-2022-4-8

Ключові слова:

теорія та методика навчання, технологія навчання, природничі дисципліни, медична і біологічна фізика, майбутні лікарі, фахово орієнтовані задачі, фахова підготовка майбутніх лікарів

Анотація

Мета роботи: дослідити перспективи використання фахово орієнтованих задач в процесі навчання природничих дисциплін майбутніх фахівців галузі охорони здоров’я на засадах технологічного підходу та їх вплив на формування професійної, загальних та спеціальних компетентностей майбутніх лікарів; розробити критерії класифікації задачних форм професійного спрямування. Методологія. У роботі представлено результати впровадження авторської методики навчання природничих дисциплін з використанням фахово орієнтованих задач. Проаналізовані наукові розвідки щодо систем підготовки фахівців, у яких провідна роль належить технологічному підходу до формування фахово спрямованих предметних та загальних компетентностей засобами задач. Наукова новизна. Запропонована модель технології розв’язування задач з медичної і біологічної фізики як засобу фахової підготовки майбутніх лікарів. Обґрунтована доцільність поєднання технології розв’язування задач з навчально-дослідницькою роботою студентів, яка може містити й елементи наукової роботи. Показано, що навчальна технологія має базуватися на системно-структурному підході до формування наукового знання за допомогою різних типів завдань. Проаналізовано логічну детермінованість послідовного використання методів та прийомів в технологічному процесі як алгоритму, за допомогою якого отримують запланований результат. Висновки. Реалізовано класифікацію задач згідно з їхніми функціями у навчальній дисципліні «Медична і біологічна фізика» та виокремлено такі три основні типи задач: орієнтовані на формування цілісного фундаменту фізичних знань (навчально-пізнавальні, інформаційного характеру); різнорівневі задачі прикладного змісту; науково орієнтовані задачі й проєкти. Визначено роль і місце задач на різних етапах освітнього процесу для формування фахової компетентності майбутнього лікаря.

Посилання

Про затвердження Національної рамки кваліфікації : Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1341. Дата оновлення : 25.06.2020 Постанова КМ № 519. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/519-2020-%D0%BF#n10 (дата звернення 25.09.2022).

Про освіту : Закон України від 2017 р. № 2145-VIII. Дата оновлення : 27.10.2022 підстава № 2438-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19#Text (дата звернення: 28.11.2022).

Про вищу освіту : Закон України від 2014р. № 1556-VII. Дата оновлення : 27.10.2022 підстава № 2438-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1556-18#Text (дата звернення: 28.11.2022).

Робоча навчальна програма з навчальної дисципліни МБФ. Національний медичний університет імені О. О. Богомольця : затверджено на засіданні Циклової методичної комісії з природничих дисциплін НМУ імені О.О. Богомольця від 31.08.2022 № 1 URL: http://nmuofficial.com/zagalni-vidomosti/kafedri/department-medicalbiological-physics/navchalno-metodychna-robota/ (дата звернення: 12.10.2022).

Ляшенко О.І. Сучасні проблеми навчання фізики в контексті компетентнісного підходу до освіти. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Серія : Педагогічна. Кам'янець-Подільськ, 2015. Вип. 21. С. 255–256.

Ляшенко О.І., Стучинська Н.В. Оцінювання успішності студентів. Перший досвід : досягнення та помилки. Педагогіка і психологія. Київ, 2006. № 4(53). С. 29–42.

Шут М.І., Сегієнко В.П. Науково-дослідна робота з фізики у середніх та вищих навчальних закладах: навчальний посібник. Київ : Шкільний світ, 2004. 128 с.

Копець Л.В. Психологія особистості : навчальний посібник. Київ : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2007. 460 с.

Скафа Е.И. Эвристическое обучение математике : теория, методика, технология: монография. Донецк : Донецкий Национальный университет, 2004. 439 с.

Новікова І.М. Технологія розв’язування задач з медичної і біологічної фізики як засіб фахової підготовки майбутніх лікарів : дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2021. 309 с

Івасюк, О., Остапчук, О., Стучинська, Н., Бардов, П., Новікова, І., & Лозинська, А. Фізичні основи використання ультразвукових хвиль у косметології. Multidisziplinäre Forschung: Perspektiven, Probleme und Musterder Sammlung wissenschaftlicher Arbeiten «ΛΌГOΣ» : Materialien der II internationalen wissenschaftlich-praktischen Konferenz, Wien, 26. November, 2021. Wien-Vinnytsia: List Verlag. in Ullstein Buchverlage GmbH & Europäische Wissenschaftsplattform. B. 3, p. 120-126. DOI:10.36074/logos-26.11.2021.v3.39.

Kuchyn I.L., Vlasenko O.M., Melnyk V.S., Stuchynska N.V., Kucherenko I.I., Mykytenko P.V. Simulation training and virtual patients as a component of classroom training of future doctors under covid-19 conditions. Wiadomości Lekarskie, Official journal of the Polish Medical Association. Poland : ALUNA Publishing House. 2022. Volume LXXV, Issue 5 Part 1 : 1118-1123.

Novikova I.M. Experimental test of efficiency of technology of training and problem solving in medical and biological physics. International Journal of Innovative Technologies in Social Science, Warsaw, Poland : RS Global Sp. z O.O. June 30, 2021. № 2(30). p. 138-145. DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ijitss/30062021/7599

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-28

Як цитувати

НОВІКОВА, І., & СТУЧИНСЬКА, Н. (2023). ВИКОРИСТАННЯ ФАХОВО ОРІЄНТОВАНИХ ЗАДАЧ У НАВЧАННІ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ. Проблеми хімії та сталого розвитку, (4), 76–84. https://doi.org/10.32782/pcsd-2022-4-8