USE OF PROFESSIONALLY-ORIENTED TASKS IN TEACHING NATURAL SCIENCES TO FUTURE DOCTORS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pcsd-2022-4-8

Keywords:

theory and methods of teaching, learning technology, natural sciences, medical and biological physics, future doctors, professionally oriented tasks, professional training of future doctors

Abstract

The goal of the work: to investigate the prospects of using professionally oriented tasks in the process of teaching natural disciplines to future healthcare professionals on the basis of a technological approach and their impact on the formation of professional, general and special competencies of future doctors; to develop criteria for the classification of problematic forms of professional direction. Methodology. The work presents the results of the implementation of the author's method of teaching natural sciences using professionally oriented tasks. Analyzed scientific research on specialist training systems, in which the leading role belongs to the technological approach to the formation of professionally oriented subject and general competences by means of tasks. Scientific novelty. The proposed model of technology for solving problems in medical and biological physics as a means of professional training of future doctors. Reasonable expediency of combining problem-solving technology with educational and research work of students, which may also contain elements of scientific work. It is shown that educational technology should be based on a systemic structural approach to the formation of scientific knowledge using various types of tasks. The logical determinism of the consistent use of methods and techniques in the technological process as an algorithm with the help of which the planned result is obtained and analyzed. Conclusions. The classification of tasks according to their functions in the academic discipline «Medical and Biological Physics» has been implemented and the following three main types of tasks have been identified: focused on the formation of a holistic foundation of physical knowledge (educational and cognitive, informational); different level tasks of applied content; scientifically oriented tasks and projects. The role and place of tasks at various stages of the educational process for the formation of the professional competence of the future doctor are defined.

References

Про затвердження Національної рамки кваліфікації : Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1341. Дата оновлення : 25.06.2020 Постанова КМ № 519. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/519-2020-%D0%BF#n10 (дата звернення 25.09.2022).

Про освіту : Закон України від 2017 р. № 2145-VIII. Дата оновлення : 27.10.2022 підстава № 2438-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19#Text (дата звернення: 28.11.2022).

Про вищу освіту : Закон України від 2014р. № 1556-VII. Дата оновлення : 27.10.2022 підстава № 2438-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1556-18#Text (дата звернення: 28.11.2022).

Робоча навчальна програма з навчальної дисципліни МБФ. Національний медичний університет імені О. О. Богомольця : затверджено на засіданні Циклової методичної комісії з природничих дисциплін НМУ імені О.О. Богомольця від 31.08.2022 № 1 URL: http://nmuofficial.com/zagalni-vidomosti/kafedri/department-medicalbiological-physics/navchalno-metodychna-robota/ (дата звернення: 12.10.2022).

Ляшенко О.І. Сучасні проблеми навчання фізики в контексті компетентнісного підходу до освіти. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Серія : Педагогічна. Кам'янець-Подільськ, 2015. Вип. 21. С. 255–256.

Ляшенко О.І., Стучинська Н.В. Оцінювання успішності студентів. Перший досвід : досягнення та помилки. Педагогіка і психологія. Київ, 2006. № 4(53). С. 29–42.

Шут М.І., Сегієнко В.П. Науково-дослідна робота з фізики у середніх та вищих навчальних закладах: навчальний посібник. Київ : Шкільний світ, 2004. 128 с.

Копець Л.В. Психологія особистості : навчальний посібник. Київ : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2007. 460 с.

Скафа Е.И. Эвристическое обучение математике : теория, методика, технология: монография. Донецк : Донецкий Национальный университет, 2004. 439 с.

Новікова І.М. Технологія розв’язування задач з медичної і біологічної фізики як засіб фахової підготовки майбутніх лікарів : дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2021. 309 с

Івасюк, О., Остапчук, О., Стучинська, Н., Бардов, П., Новікова, І., & Лозинська, А. Фізичні основи використання ультразвукових хвиль у косметології. Multidisziplinäre Forschung: Perspektiven, Probleme und Musterder Sammlung wissenschaftlicher Arbeiten «ΛΌГOΣ» : Materialien der II internationalen wissenschaftlich-praktischen Konferenz, Wien, 26. November, 2021. Wien-Vinnytsia: List Verlag. in Ullstein Buchverlage GmbH & Europäische Wissenschaftsplattform. B. 3, p. 120-126. DOI:10.36074/logos-26.11.2021.v3.39.

Kuchyn I.L., Vlasenko O.M., Melnyk V.S., Stuchynska N.V., Kucherenko I.I., Mykytenko P.V. Simulation training and virtual patients as a component of classroom training of future doctors under covid-19 conditions. Wiadomości Lekarskie, Official journal of the Polish Medical Association. Poland : ALUNA Publishing House. 2022. Volume LXXV, Issue 5 Part 1 : 1118-1123.

Novikova I.M. Experimental test of efficiency of technology of training and problem solving in medical and biological physics. International Journal of Innovative Technologies in Social Science, Warsaw, Poland : RS Global Sp. z O.O. June 30, 2021. № 2(30). p. 138-145. DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ijitss/30062021/7599

Published

2023-02-28

How to Cite

НОВІКОВА, І., & СТУЧИНСЬКА, Н. (2023). USE OF PROFESSIONALLY-ORIENTED TASKS IN TEACHING NATURAL SCIENCES TO FUTURE DOCTORS. Problems of Chemistry and Sustainable Development, (4), 76–84. https://doi.org/10.32782/pcsd-2022-4-8