MODELLING PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF FINANCIAL COMPETENCE IN FUTURE MANAGERS OF SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pcsd-2024-4-14

Keywords:

financial competence, heads of educational institutions, pedagogical conditions, modelling, educational managers, financial literacy, interactive teaching methods, case method, digital tools, financial management, professional training, financial sustainability, curricula

Abstract

The article deals with the pedagogical conditions that contribute to the development of financial competence in future managers of secondary education institutions. Attention is focused on the importance of forming financial literacy as a component of the professional training of future educational managers. The paper outlines the main directions in which effective pedagogical conditions can be created for the development of financial skills in students, in particular through interactive teaching methods, including the case method, simulation games and the use of modern information technologies. The article also emphasises the importance of developing specialised curricula that meet the needs of managers of educational institutions and take into account the realities of financial activity in the context of modern economic changes. The use of modern digital tools and software for modelling financial processes plays a significant role in the formation of financial competence of future managers. This approach allows students to master the key aspects of financial management, including planning and forecasting of the institution’s budget, efficient allocation of financial resources, and cost analysis. The article highlights the importance of multimedia resources and online courses as elements of learning activities that allow future managers of educational institutions to acquire relevant knowledge and skills in real time. In addition, the necessity of using interactive approaches to actively involve students in the learning process, which increases their motivation and ability to apply knowledge in financial management, is considered. Modelling pedagogical conditions that promote the development of financial competence is an important step in training effective managers for educational institutions that are able to adapt to economic challenges and ensure the financial sustainability of organisations in difficult conditions. The article outlines the key pedagogical tools and methods that promote a holistic approach to the development of financial competence, which in turn ensures the sustainable development of educational institutions in a changing economic situation.

References

Андріїв О. В. Формування фінансової грамотності у студентів педагогічних спеціальностей через інтерактивні методи. Освітні дослідження і практики, 2021, 17(12), 88–96.

Бойко Т. П., Мельник О. В. Використання кейс-методу для розвитку фінансових знань у майбутніх педагогів. Освітні інновації, 2019, 21(9), 90–96.

Єрмакова О. С., Хоменко І. О. Педагогічні умови для розвитку фінансової компетентності у керівників закладів освіти. Теорія та практика управління освітою, 2020, 19(3), 110–118.

Іванова Т. В. Моделювання педагогічних умов для розвитку фінансової грамотності у майбутніх керівників закладів середньої освіти. Педагогіка та економіка освіти, 2022, 3(7), 15–25.

Ковальчук О. І., Петрова В. П. Роль фінансової компетентності в управлінні закладами освіти. Освітній менеджмент: теорія і практика, 2021, 18(6), 40–47.

Литвинова М. А. Підвищення фінансової грамотності керівників через інноваційні методи навчання. Педагогіка і наука, 2019, 42(4), 25–33.

Мороз С. О. Інтерактивні методи у підготовці педагогічних кадрів до управління фінансами в освітніх закладах. Наукові записки університету, 2020, 30(8), 101–109.

Степаненко І. М. Моделювання педагогічних умов для формування фінансової компетентності у студентів педагогічних університетів. Вісник вищої освіти, 2018, 25(5), 72–79.

Таран Н. С., Жукова А. О. Розвиток фінансової компетентності в контексті модернізації освіти. Проблеми управління освітою, 2020, 14(11), 50–58.

Published

2024-12-30

How to Cite

HRYN О. (2024). MODELLING PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF FINANCIAL COMPETENCE IN FUTURE MANAGERS OF SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS. Problems of Chemistry and Sustainable Development, (4), 106–117. https://doi.org/10.32782/pcsd-2024-4-14

Issue

Section

EDUCATIONAL, PEDAGOGICAL SCIENCES. VOCATIONAL EDUCATION