PRACTICAL STRATEGIES FOR USING SITUATIONAL AND COMMUNICATIVE TACTICS IN TRAINING FUTURE PEDIATRIC DENTISTS FOR PROFESSIONAL INTERACTION
DOI:
https://doi.org/10.32782/pcsd-2024-4-15Keywords:
medical education, training for interpersonal professional interaction, future pediatric dentists, situational and communicative tacticsAbstract
It has been established that in modern conditions, increased social and psychological demands are placed on the personality of future pediatric dentists. The most important of them is mastering the skills of interpersonal professional interaction, without which solving the problem of improving the quality of life and social functioning of patients is impossible. The outlined skills acquire particular importance in the professional activities of pediatric dentists when considering issues related to patient compliance, during preventive and rehabilitation work, as well as within the framework of conflict situations. The success of future pediatric dentists in interpersonal professional interaction is ensured by a combination of professional knowledge and communication skills as psychological properties of the dentist’s personality. The aim of the article is to reflect effective practical strategies for using situational and communicative tactics in training future pediatric dentists for professional interaction. The use of situational and communicative tactics in the training of future pediatric dentists for professional interaction was based on the creation of complex communicative situations, the formation of professional interaction skills by simulating natural communication between a doctor and a patient. It is summarized that the use of situational and communicative tactics in the training of future pediatric dentists for professional interaction ensures that students acquire a number of practical skills, in particular: collecting information to build long-term partnerships; interacting with patients depending on their type; culture of behavior in the process of professional interaction; conducting a motivating conversation; professionally informing the patient; using psychotherapeutic techniques for self-regulation of one’s own emotional state.
References
Бєляєва О. М. Педагогічне мислення у структурі професійно-педагогічної компетентності викладача медичного вищого навчального закладу. Імідж сучасного педагога. 2016. Вип. 5 (164). С. 22–25.
Бичко М. Розвиток комунікативної компетентності майбутнього лікаря як складника його професійної готовності. Витоки педагогічної майстерності. 2018. Вип. 21. С. 19–22.
Біденко Н. В., Остапко О. І., Коваль О. І. Формування комунікативних навичок майбутніх лікарів-стоматологів на додипломному етапі навчання. Вища освіта у контексті інтеграції до європейського освітнього простору. 2018. Вип. 61 (79). С. 223–231.
Ісаєва О. С. Теоретичні та методичні засади формування особистісно-професійної культури майбутніх лікарів у процесі гуманітарної підготовки. Дис. ... д-ра пед. наук за спеціальністю 13.00.04. Харківський нац. пед. ун-т. Харків, 2016. 625 с.
Кінаш І. О. Формування комунікативної компетентності майбутніх лікарів на етапі професійної підготовки. Медична освіта. 2020. Вип. 3. С. 84–88.
Кушнір І. М. Професійно-комунікативний імідж як результат мовної освіти іноземних студентів-медиків. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2021. Вип. 1 (2). С. 120–126.
Сенюта І. Я. Цивільно-правове регулювання відносин у сфері надання медичної допомоги: питання теорії і практики: монографія. Львів: Видавництво ЛОБФ «Медицина і право», 2018. 640 с.
Стадніченко С. М. Моделювання в професійній освіті майбутніх лікарів і фармацевтів. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2019. Вип. 183. С. 158–162.
Стандарт вищої освіти України. Рівень вищої освіти – другий (магістерський). Ступінь вищої освіти – магістр. Галузь знань 22 – Охорона здоров’я. Спеціальність 221 – Стоматологія. Наказ міністерства освіти і науки України № 879 від 24.06.2019 р. Взято з: https://mon.gov.ua/ storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/06/25/221-Stomatolohiya-mahistr.20.01.22.pdf
Шаніна О. С. Медичний дискурс: комунікативно-прагматичний і сугестивний аспекти: дис. на здоб. наук.ступ. канд. філол. наук: 10.02.01 – українська мова. Одеса, 2015. 290 с.
Alsoraihi M. H. Bridging the Gap between Discourse Analysis and Language Classroom Practice. English Language Teaching. 2019. Vol. 12 (8). Р. 79–88.
Steven A. Cole, Bird J. The Medical Interview. Edition 3. 2014. 540 р.