THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ASPECTS OF FORMATION OF FOLKLORE COMPETENCE OF FUTURE CULTURAL STUDIES PROFESSIONALS IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.32782/pcsd-2024-4-17Keywords:
folklore competence, future cultural studies specialists, professional training, national cultural heritage, integrative approachAbstract
The article examines the theoretical and methodological aspects of the formation of folklore competence of future cultural studies specialists in the process of their professional training. Folkloristic competence is interpreted as an integral quality of a personality, which includes a system of knowledge, skills and abilities to analyse, interpret and popularise folklore, as well as a value attitude towards cultural heritage. The relevance of the study is stipulated by the need to preserve and reproduce cultural traditions in the modern globalised world, where folklore is an important element of national identity. Attention is focused on the role of an integrative approach to the professional training of cultural studies, which involves a combination of theoretical knowledge and practical activities. The methodological basis of the study is based on axiological, integrative, activity and acmeological approaches that provide a systematic approach to the formation of folklore competence. The study identified pedagogical conditions that contribute to the effective learning of cultural studies by students, in particular: integration of Ukrainian and foreign traditions into the curriculum; use of innovative teaching methods; creation of a creative environment for the promotion of folklore. The results of the study show that a systematic approach to the formation of folklore competence of future cultural studies specialists contributes to their professional training and the formation of a sustainable interest in the national cultural heritage. The practical significance of the study lies in the development of educational and methodological materials that can be used in the process of professional training of cultural studies specialists.
References
Андрєєва Т. В. Теоретико-методологічні основи підготовки майбутніх фахівців у галузі культурології. Педагогічна освіта: теорія і практика, 2018, 3(2), 15–24.
Білоус О. В. Формування культурологічної компетентності студентів у вищій школі. Журнал педагогічних досліджень, 2020, 32(5), 54–61.
Герасимова І. П. Проблеми фольклорної освіти в Україні: нові виклики та підходи. Культурологічні студії, 2019, 7(1), 88–95.
Копилова Н. І. Роль фольклористичної підготовки у розвитку культурологічної освіти. Актуальні проблеми гуманітарних наук, 2021, 15(4), 72–80.
Коваленко В. В. Теоретичні засади розвитку фольклористичної компетентності у студентів культурологічних спеціальностей. Фольклор і культура, 2020, 12(2), 34–41.
Кузьменко І. М. Фольклор як основа культурологічної освіти: проблеми та перспективи. Науковий вісник Херсонського університету. Серія: Гуманітарні науки, 2019, 22(6), 23–29.
Лісова І. Б. Інтеграція фольклористики в культурологічну освіту: сучасні підходи. Журнал культурологічних досліджень, 2018, 14(3), 76–84.
Мартинова С. І. Методика формування фольклористичної компетентності у студентів культурологічних спеціальностей. Теорія і методика навчання, 2021, 8(4), 101–108.
Шевченко Л. А. Фольклористична підготовка студентів у системі вищої освіти України. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. Серія «Гуманітарні науки», 2019, 17(6), 45–50.
Яценко О. М. Використання фольклору в навчальному процесі: нові підходи до методики викладання. Наукові записки, 2017, 10(1), 50–58.