METHODOLOGICAL METHODS OF ENSURING THE UNITY OF TRADITIONS AND INNOVATIONS IN THE TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF PHILOLOGICAL SPECIALITIES ON THE BASIS OF THE PRAXEOLOGICAL APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pcsd-2024-4-21

Keywords:

philological pedagogical education, digitalisation, innovations, future teachers of philological specialities, praxeological approach

Abstract

The strategy of modern higher education is aimed at developing a national model of education focused on the formation of a creative personality, accumulation of intellectual capital, and transition from the ‘Education for All’ model to the ‘Education for Everyone’ model. It is not for nothing that the current decade has been recognised by the United Nations as the century of civilisations. The Council of Europe has also declared the twenty-first century the Year of Languages. Language and speech define human consciousness and enable us to preserve and transmit our culture and customs. Despite the traditional values and cultural codes that a language preserves, it should also be noted that it influences the consciousness and worldview of people who speak and think in it. All this has made it necessary to update the training of future teachers of philological specialities as native speakers and translators of language and speech. It has been established that the essence and specificity of pedagogical philological education with the aim of forming the professional competence of future teachers of philological specialities necessitate the use of the educational potential of innovative teaching technologies. It has been generalised that the unity of traditions and innovations in the training of future teachers of philological specialities on the basis of the praxeological approach is ensured by the following technologies: CLIL technology, ‘Flipped Classroom’ technology, case technology, IBLL technology, simulation game technology, which allow to study various aspects of the culture of the target language. The potential of the selected technologies lies in the use of interactive ways and means for future teachers of philological specialities to master various aspects of culture, atypical skills of communication interaction and solving problems of professional and pedagogical communication, as well as awareness of the possibility of effective use of these technologies in the philological education of students of general secondary education institutions.

References

Артеменко О. В. Стратегічні підходи до організації науково-дослідницької діяльності майбутніх учителів філологічних спеціальностей у ВНЗ. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2015. Вип. 42 (95). С. 514–522.

Герасименко Ю. А., Богуславська Л. Г., Макогончук Н. В. Дилеми та виклики філологічної освіти в умовах воєнного стану в Україні та підтримка з боку країн ЄС. Академічні візії. 2023. Вип. 19. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/316

Григоренко Т. Формування майбутнього вчителя-філолога в умовах освітньо-комунікативного середовища ЗВО. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2020. Вип. 9 (103). С. 130–140.

Зеленов Є. А. Цифрове покоління: ризики, переваги, засоби взаємодії. Духовність особистості: методологія, теорія, практика. 2018. Вип. 5 (86). С. 67–82.

Ігнатенко В. Д. Використання сучасних інформаційних технологій у підготовці майбутніх філологів. Іноземні мови. 2020. Вип. 1 (101). С. 37–42.

Кучерук О. А., Караман С. О., Караман О. В. Науково-освітні електронні бібліотеки у фаховій підготовці майбутніх учителів-словесників. Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. Вип. 3 (65). С. 152–165.

Кучерук О., Караман С., Караман О., Віннікова Н. Використання ІКТ для формування фахових компетентностей у майбутніх учителів української мови і літератури. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Вип. 71. С. 196–214.

Петрова Т. М., Барбанюк О. О. Сучасні методики підготовки майбутніх філологів-перекладачів: досвід ЗВО. Актуальні проблеми філології та перекладознавства. 2022. Вип. 23. С. 28–33.

Савіцька В. В. Цифровізація освітного процесу у закладах вищої освіти: ризики і перспективи в сучасних умовах. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2022. Вип. 59. С. 76–85.

Artemenko О. The innovative orientation qualitative renewal of professional education future teacher-philologists’: scientific and theoretical aspects. Pedagogiczne nauki, psychologia i sociologia. 2017. № 1 (162). P. 89–94.

Lee H. Y. Inquiry-based teaching in second and foreign language pedagogy. Journal of Language Teaching and Research. 2014. Vol. 5 (6). P. 1236–1244.

Published

2024-12-30

How to Cite

OSTROVSKY О. (2024). METHODOLOGICAL METHODS OF ENSURING THE UNITY OF TRADITIONS AND INNOVATIONS IN THE TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF PHILOLOGICAL SPECIALITIES ON THE BASIS OF THE PRAXEOLOGICAL APPROACH. Problems of Chemistry and Sustainable Development, (4), 173–178. https://doi.org/10.32782/pcsd-2024-4-21

Issue

Section

EDUCATIONAL, PEDAGOGICAL SCIENCES. VOCATIONAL EDUCATION