THE POTENTIAL OF PEDAGOGICAL PRACTICE IN DEVELOPING THE PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE COMPUTER TECHNOLOGY SPECIALISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pcsd-2024-4-22

Keywords:

computer technology specialists, practice, types of practice, professional education teachers, professional competence

Abstract

In modern society, in the education market and the labour market, professional competences are the focus across all specialties. It is professional competence and its development that determine the level of effective and high-quality preparation of future specialists, including those in computer technologies. The personality of a modern competent specialist, particularly specialists in computer technologies as professional education teachers, is characterised by the ability to adapt professionally, the potential for professional growth, mobility, and the ability to develop and respond quickly in various pedagogical situations; critical thinking skills; the ability to work with diverse information; and prognostic and analytical abilities to successfully solve professional tasks. Solving this issue is possible through strengthening the practical aspect of professional competence development. It has been established that practical experience is one of the key components of the educational process in preparing future teachers of professional education. It has been summarised that practice in forming the professional competence of future specialists in computer technologies is simultaneously considered as the environment for future professional activity; a space for the personal development of the future teacher-researcher within the system of professional and scientific relationships; an indicator of graduates’ training quality; and an integrated type of activity that combines theoretical, practical, and research aspects. In summary, pedagogical practice plays a key role in the formation and development of professional competence among future professional education teachers, ensuring the combination of theoretical training with practical activities in institutions of vocational (vocational-technical) education. Within the framework of pedagogical practice, targeted skills are formed and developed, enabling students, based on acquired knowledge and skills, to conduct competent analyses of professional tasks and effectively build strategies and tactics for solving them.

References

Андрощук І. Сучасні технології взаємодії в процесі організації педагогічної практики під час підготовки майбутніх педагогів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. Вип. 60. С. 128–135.

Воровка М. І., Проценко А. А. Педагогічна практика як засіб формування професійної майстерності вчителя в умовах реформування особистості. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. Вип. 69 (2). С. 57–61.

Гвоздецька Ю. Психолого-педагогічна підготовка педагогів професійного навчання: дефінітивний аналіз. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2023. Вип. 4. С. 70–78.

Горбатюк Р. Проектування психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогічні науки. 2017. Вип. 4. С. 123–134.

Дубова Н. В. Інноваційні підходи до реалізації змісту підготовки майбутніх педагогів професійної освіти. Modern engineering and innovative technologies. 2023. № 29–03. С. 119–123.

Коваленко О. Е., Брюханова Н. О., Мельниченко О. О. Теоретичні засади професійної педагогічної підготовки майбутніх інженерів-педагогів в контексті приєднання України до Болонського процесу: монографія. Харків: УІПА, 2007. 162 с.

Козак Л. Педагогічна інноватика як міждисциплінарна галузь професійної педагогіки. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2016. Вип. 3–4. С. 29–35.

Кривильова О. А. Проектування психолого-педагогічної підготовки майбутніх викладачів професійно-технічних навчальних закладів: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04. Хмельницький, 2018. 37 с.

Лук’янова Л. Б., Вовк М. П., Соломаха С. О., Грищенко Ю. В. Практична підготовка майбутніх педагогів у закладах вищої педагогічної освіти: українські реалії і перспективи: науково-аналітична доповідь. Київ–Чернівці: Букрек, 2023. 80 с.

Про вищу освіту: Закон України № 1556-VII від 01.07.2014 р. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 37–38, 16–27.

Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Наказ Міністерства освіти і науки України № 1460 від 21.11.2019 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/ zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/015-Profosvita-bakalavr.pdf

Щербак О. І. Проблеми професійно-педагогічної освіти в сучасних умовах. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2017. Вип. 18–19. С. 50–56.

Published

2024-12-30

How to Cite

PASHKOV А. (2024). THE POTENTIAL OF PEDAGOGICAL PRACTICE IN DEVELOPING THE PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE COMPUTER TECHNOLOGY SPECIALISTS. Problems of Chemistry and Sustainable Development, (4), 179–184. https://doi.org/10.32782/pcsd-2024-4-22

Issue

Section

EDUCATIONAL, PEDAGOGICAL SCIENCES. VOCATIONAL EDUCATION