THEORETICAL JUSTIFICATION OF PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR FORMING THE PROFESSIONAL READINESS OF FUTURE SAPPERS (DEMINING) UNDER THE CONDITIONS OF INFORMATISATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/pcsd-2025-2-16Keywords:
informatization, training centre, future sappers (demining), professional readiness, information technologies, pedagogical conditionsAbstract
The essence of innovative approaches in military education lies in the successful combination of new technologies and evolving pedagogical demands under the conditions of the full-scale Russian-Ukrainian war. Information technologies in military education involve innovations in the organisation of education through the use of modern technological tools, primarily computer equipment. It has been generalised that the training of future sappers (deminers), who will daily participate in dangerous missions, must be carried out at the highest level, and the use of modern equipment and information technologies will ensure safer and more effective task performance. To achieve this, training centres should create conditions that combine traditional general military training with innovative virtual reality programmes developed to teach the basics of safe handling of explosive devices and demining skills. The aim of the article is to outline promising directions for the use of information technologies as a tool for forming the professional readiness of future sappers (deminers). The article theoretically substantiates the pedagogical conditions for forming the professional readiness of future sappers (deminers) under the conditions of informatisation: the involvement of teaching (instructor) staff with combat experience; provision of appropriate material and technical resources; improvement of the scientific and methodological support of the educational process; creation of a virtual educational environment for training future sappers (deminers) based on the integration of innovative technologies. It is concluded that the given issue should be considered only as a complex of pedagogical conditions in their interconnection and complementarity.
References
Зміївський Г., Горбунов В. Особливості впровадження мультимедійних технологій у військову освіту. Новий колегіум. 2021. Вип. 166. С. 36–40.
Моца А. А. Інноваційні технології навчання у вищій військовій освіті України: практичне застосування. Воєнні науки. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». 2017. № 5(27). С. 26–34.
Окіпняк Д. А., Окіпняк А. С., Зубаль М. В. Педагогічні аспекти підготовки майбутніх фахівців із розмінування з урахуванням вимог сьогодення. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія: Фі зичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2018. Вип. 11. С. 274–282.
Писаренко Т. В. Аналіз світових технологічних трендів у військовій сфері: монографія. К. : УкрІНТЕІ, 2021. 110 с.
Родіков В. Г. Розвиток професійної компетентності саперів у процесі підвищення кваліфікації: дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Хмельницький, 2015. 263 с.
Шумков І. Організаційно-педагогічні умови формування фахової компетентності майбутніх офіцерів військової розвідки в умовах інформаційно-освітнього середовища ВВНЗ. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024. Вип. 71 (3). С. 315–319.
Khansa, L., Saada, E., Maalouf, R., Husseini, M., Baydoun, M. A Virtual Reality Application for the Training of Deminers. The journal of conventional weapons destruction. 2021. Vol. 25. Р. 97–101.
Njeri S. Examining mine action’s ‘peaceability’ potential througheverydaynarratives and practices in Somaliland. Journal of the British Academy. 2022. Vol. 10 (s1). Р. 109–133.
Oladunjoye O., Maffattone C., Al-Nawal J., Fasullo S., Clayton, G. Omnidirectional all-terrain screw-driven robot design, modeling, and application in humanitarian demining. IFAC-PapersOnLine. 2022. Vol. 55 (27). P. 7–12.
Peleshchak R., Lytvyn V., Mediakov O., Pukach P., Šlahor L. Small military and industrial under-surface objects detection using data fromthe UWBGPR, MLP filter, and oscillatory neural network. 2023. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-2752593/v1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.