ЛІТЕРАТУРНИЙ ТУРИЗМ: РЕСУРСНА БАЗА Й ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/geochasvnu.2025.5.14Ключові слова:
літературний туризм, культурний туризм, культурно-пізнавальний туризм, біосоціальні ресурси, історико-культурна спадщина, типологіяАнотація
Розглянуто особливості літературного туризму як виду культурно-пізнавального туризму, типологію, види. Його метою є ознайомлення з визначними пам’ятками, природними та етнічними особливостями, пам’ятниками історії, архітектури та сучасним життям народу, особливостями того чи іншого аспекту, описаного в літературному творі. Його можна розглядати як систему, що надає всі можливості для ознайомлення з історією, літературою, звичаями, духовними та релігійними цінностями країни або окремого регіону. Виявлено особливості розвитку літературного туризму у світі та його ресурсну базу в Україні. Літературний туризм в Україні має достатній потенціал для того, щоб стати одним із важливих видів туризму. Він є актуальним та перспективним видом культурного туризму, має свої специфічні особливості та відіграє важливу роль: сприяє розширенню кругозору, має яскраво виражену просвітницьку спрямованість, задовольняє естетичні потреби людини. Літературний туризм має сприятливий вплив на соціально-економічний та культурний розвиток регіонів, що проявляється у збільшенні туристичних потоків, створенні додаткових робочих місць, збереженні історико-культурної спадщини тощо.
Посилання
Вітрук Н.О. Літературний туризм як перспективний напрям культурно-пізнавального туризму на Рівненщині. Студентський вісник Національного університету водного господарства та природокористування. 2020. № 2 (14). С. 123–125.
Ільїна О.В. Туризм. Рекреаційна географія: Поняття і терміни. Луцьк : Терен, 2004. 104 с.
Лозинський Р., Кучинська І. Спеціалізований (нішевий) туризм: розвиток концепції в українській і зарубіжній науковій літературі. Вісник Львівського університету. Серія географічна. 2018. Вип. 52. С. 170–182.
Поручинська І.В. Літературний туризм як один із видів нішевого туризму. Світові досягнення і сучасні тенденції розвитку туризму та готельно-ресторанного господарства : матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (Запоріжжя, 14–15 листопада 2024 р.). Запоріжжя, 2024. С. 343–345.
Brown L. Tourism and pilgrimage: Paying homage to literary heroes. International Journal of Tourism Research. 2016. № 2. P. 167–175. DOI: 10.1002/jtr.2043
Brown L., Gentile R. A life as a work of art: literary tourists’ motivations and experiences at il vittoriale degli italiani. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation. 2015. № 2. P. 25–47.
Bu N., Pan S., Kong H., Fu X., Bingna L. Profiling literary tourists: A motivational perspective. Journal of Destination Marketing and Management. 2021. P. 100659. DOI: 10.1016/j. jdmm.2021.100659
Busby G., Klug J. Movie-induced tourism: The challenge of measurement and other issues. Journal of Vacation Marketing. 2001. № 4. P. 316–332.
Butler R. Literature as an influence in shaping the image of tourist destinations: A review and case study. In book: Canadian studies of parks, recreation and foreign lands, 1986. P. 111–132.
Butler R. Literary tourism. Working definitions in literature and tourism. 2022. P. 79–80.
Çevik S. Literary tourism as a field of research over the period 1997–2016. European Journal of Tourism Research. 2020. P. 2407. DOI: 10.54055/ejtr. v24i.409
Fenu C., Pittarello F. Svevo tour: The design and the experimentation of an augmented reality application for engaging visitors of a literary museum. International Journal of Human-Computer Studies. 2018. P. 20–35. DOI: 10.1016/j.ijhcs.2018.01.009
Ferreira A., Alén E., Liberato P., Liberato D. Literary Tourism: a cultural trip? International Conference on Tourism, Technology and Systems, ICOTTS. Buenos Aires, Argentina, 2020. P. 505–515. DOI: 10.1007/978–981–15–2024–2_44
Herbert D. Literary places, tourism and the heritage experience. Annals of Tourism Research. 2001. № 2. P. 312–333. DOI: 10.1016/S0160–7383(00)00048–7
Hoppen A., Brown L., Fyall A. Literary tourism: Opportunities and challenges for the marketing and branding of destinations? Journal of Destination Marketing and Management. 2014. № 1. P. 37–47. DOI: 10.1016/j. jdmm.2013.12.009
Ingram C. et al. Marketing “Literary England” beyond the special interest tourist. Annals of Tourism Research Empirical Insights. 2021. № 2. p. 100018. DOI: 10.1016/j.annale.2021.100018
Kim S.S., Choe J.Y.J., Petrick J.F. The effect of celebrity on brand awareness, perceived quality, brand image, brand loyalty, and destination attachment to a literary festival. Journal of destination marketing and management. 2018. Р. 320–329. DOI: 10.1016/j.jdmm.2018.03.006
Lovell J., Thurgill J. Extending hot authentication: Imagining fantasy space. Annals of Tourism Research. 2021. P. 103138. DOI: 10.1016/j.annals.2020.103138
Quinteiro S., Baleiro R. Key concepts in literature and tourism studies. Handle.net. URL: https://www. researchgate.net/publication/330113803 (дата звернення: 22.01.2025)
Quinteiro S., Carreira V., Rodrigues Gonçalves A. Coimbra as a literary tourism destination: landscapes of literature. International Journal of Culture, Tourism, and Hospitality Research. 2020. № 3. P. 361–372. DOI: 10.1108/ IJCTHR-10–2019–0176
Robertson J.P., Radford L.A. The private uses of quiet grandeur: A meditation on literary pilgrimage. Changing English. 2009. № 2. P. 203–209. DOI: 10.1080/13586840902863186
Robinson M., Andersen H.C. Literature and tourism: Reading and writing tourism texts. London : Continuum, 2002. 295 p.
Rossetti G., Quinn B. Understanding the cultural potential of rural festivals: A conceptual framework of cultural capital development. Journal of Rural Studies. 2021. P. 46–53. DOI: 10.1016/j.jrurstud.2021.05.009
Squire S.J. Literary tourism and sustainable tourism: promoting “Anne of Green Gables” in Prince Edward Island. Journal of Sustainable Tourism. 1996. № 3. P. 119–134. DOI: 10.1080/09669589608667263
Van Deinsen L., De Paepe T. Visualising literary heritage: a viable approach? The case of the Panpoëticon Batavûm (1772–1780). Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage. 2017. P. 49–58. DOI: 10.1016/j.daach.2016.11.003
Wang H., Zhang D. Comparing literary tourism in Mainland China and Taiwan: The Lu Xun Native Place and the Lin Yutang House. Tourism Management. 2017. P. 234–253. DOI: 10.1016/j.tourman.2016.08.008
Yu X., Xu H. Moral gaze at literary places: Experiencing “being the first to worry and the last to enjoy” at Yueyang Tower in China. Tourism Management. 2018. P. 292–302. DOI: 10.1016/j.tourman.2017.10.017