ДЕЯКІ АСПЕКТИ СОЦІАЛЬНОЇ ПРОФІЛАКТИКИ КІБЕРЗАЛЕЖНОСТІ У ПІДЛІТКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.27

Ключові слова:

підліток, молодь, кіберзалежність, Інтернет-залежність, технології, соціальна профілактика

Анотація

У даний час процес комп'ютеризації стає дедалі популярнішим та набирає обертів. Молодь проводить чимало часу біля комп’ютера і не лише тому, що їхня діяльність тісно пов’язана з комп’ютерними технологіями, а й задля задоволення. Ось чому, зараз постає нагальна проблема заміни соціальної реальності на віртуальну. Кіберпростір є важливим фактором формування особистості в сучасному суспільстві, оскільки багато аспектів життєдіяльності суспільства нині набувають форми віртуальності, однак надмірне захоплення ним призводить до кіберзалежності. Актуальність проблеми обумовлена швидким розвитком кіберзалежності сучасних підлітків та молоді, що є формою адиктивної поведінки. Під Інтернет-залежністю, ми розуміємо непереборний потяг до Інтернет-мережі, що характеризується згубною дією на основні сфери діяльності молодої людини, зокрема на побутову, навчальну, соціальну, професійну, сімейну та фінансову. Саме залежність від Інтернету може спричинити стан, у якому людина фокусуватиметься на віртуальному, а не реальному світі. Всесвітня організація охорони здоров’я класифікувала Інтернет-залежність як стан психічного здоров’я. Схильність до залежності може охоплювати різні форми поведінки, що викликають залежність: як залежність від речовин, так і залежність від Кіберпростору. Для зменшення шкоди та підвищення рівня дієвості соціальної профілактики кіберзалежності у підлітків варто використовувати наступні технології: переключення уваги (відволікання підлітка на іншу значущу діяльність), переконання (сприйняття інших як прикладів та авторитетів тощо), створення цікавих та корисних звичок, раціоналізація/навчання (спроможність розуміти наслідки проблемної поведінки), батьківський моніторинг, обмеження або утримання від активного користування Інтернетом, соціальними мережами, тощо.

Посилання

Веретенко Т., Ярмоленко К. Соціально-педагогічна профілактика Інтернет-залежності старшокласників. URL: https://op.ua/ru/pedclass/naukova-stattya/socialno-pedagogichna-profilaktika-internet-zalezhnosti-starshoklasnikiv

Вінтюк Ю. Узалежнення від комп’ютера: формування і можливості протидії. Вісник львівського університету. 2010. Вип. 13. C. 215–226.

Малоголова О. О. Інтернет-залежність та її вплив на підлітків. Актуальні проблеми психології. 2019. Том І. Випуск 54. С. 89–94.

Поліщук Н. Батьківський контроль: топ-10 для iPhone та Android в 2023. URL: https://uk.wizcase.com/parental-control/

Романенко М. С. Профілактика Інтернет-залежності підлітків в умовах ЗСО. магістерська робота. Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя, 2019. 108 с. URL : http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/1564/1/%D0%A0%D0%BE% D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_2019.pdf

Сердюк О. О. Соціальна робота з особами з наркотичною та алкогольною залежністю. Соціальна робота в органах внутрішніх справ України : навч. посіб. Харків : Нац. ун-т внутр. справ, 2006. С. 303–324.

Ховрич М., Мекшун А. Дослідження та аналіз результатів інтернет–залежності студентів закладів вищої освіти. Вісник. Серія : Педагогічні науки. 2021. № 14–15(170–171). С. 44–49.

Arefin A. Teens and Tech: Preventing Technology Addiction. URL: https://myemail.constantcontact.com/E-Journal--Teens-and-Tech--Preventing-Technology-Addiction.html?soid=1101484057590&aid=tknlYJ025Ko

Brent C. «Why Is Facebook Addictive? Twenty-One Reasons For Facebook Addiction». URL: http://www.techaddiction.ca/why-is-facebook-addictive.html

Newport Academy. Protecting Teens from Addiction to Technology. URL: https://www.newportacademy.com/resources/mental-health/technology-dependence/

Scott, M. New research: texting, social networking can lead to risky behavior by teens. URL: http://www.altoonamirror.com/page/blogs.detail/display/4932/New-research--texting--social-networking-can-lead-to-risky-behavior-by-teens.html

Throuvala M., Griffiths M. D., Rennoldson M., Kuss D. J. School-based Prevention for Adolescent Internet Addiction: Prevention is the Key. A Systematic Literature Review. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6712298/

Wang J., Iannotti R. J., Nansel T. R. School bullying among adolescents in the United States: Physical, verbal, relational, and cyber. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19766941/

Wang J., Nansel T. R., Iannotti R. J. Cyber and traditional bullying: differential association with depression. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21402273/

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-15

Як цитувати

ЧЕРНЕТА, С., & ЗАБОЛОЦЬКИЙ, Т. (2023). ДЕЯКІ АСПЕКТИ СОЦІАЛЬНОЇ ПРОФІЛАКТИКИ КІБЕРЗАЛЕЖНОСТІ У ПІДЛІТКІВ. Ввічливість. Humanitas, (2), 184–190. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.27

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ