ОСВІТНІЙ ПРОСТІР ЯК РЕСУРС СОЦІАЛЬНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ У ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАДАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.26

Ключові слова:

освітній простір, соціальна підтримка, внутрішньо переміщені особи, громада, інклюзія, соціальна політика, педагогічна взаємодія

Анотація

У статті розглядається освітній простір як багатовимірне середовище, що поєднує навчальні, соціальні, психологічні та інтеграційні функції у процесі підтримки дітей внутрішньо переміщених осіб в умовах децентралізації та воєнного стану. Актуальність дослідження зумовлена потребою формування ефективної системи соціальної допомоги дітям, які зазнали травматичного досвіду, у межах освітнього та громаданського середовищ. Метою статті є обґрунтування теоретичних і практичних засад використання освітнього простору як ресурсу соціальної підтримки дітей ВПО та визначення напрямів його удосконалення у територіальних громадах України. Освітній простір громади виконує роль стратегічного ресурсу соціальної політики, спрямованого на відновлення психоемоційного стану, формування соціальних зв’язків і забезпечення рівного доступу до освіти. Визначено, що навчальна, соціалізаційна, інклюзивна та терапевтична функції освітнього середовища сприяють адаптації дітей внутрішньо переміщених осіб, розвитку їхніх когнітивних і комунікативних компетентностей, зменшенню рівня тривожності та ізоляції. Важливою складовою забезпечення ефективної соціальної підтримки дітей внутрішньо переміщених осіб у закладах освіти визначена злагоджена взаємодія всіх учасників освітнього середовищ. Де кожна професійна група – педагоги, соціальні педагоги та адміністрація – виконує свою унікальну роль у створенні системи безпеки, довіри та розвитку дитини. Розкрито сутність партнерської взаємодії громади й закладів освіти як умови забезпечення комплексної підтримки дітей і сімей переселенців. Обгрунтовані напрями удосконалення освітнього простору: інституційне зміцнення партнерств, цифровізація освіти, розвиток інклюзивного середовища, запровадження супервізійної підтримки педагогів і системний моніторинг ефективності соціально-освітніх програм.

Посилання

Situation Analysis of Children in Ukraine (Summary). UNICEF. 2024. URL: https://www.unicef.org/ukraine/en/media/49211/file/UNICEF_SitAn_Summary_2024_ENG.pdf.pdf

Spilno – integrated humanitarian support programme for families with children. URL: https://www.unicef.org/ukraine/en/spilno-social-support?utm_source=chatgpt.com

UNICEF. Ukraine Humanitarian Situation Report, March 2023. URL: https://www.unicef.org/media/138721/file/Ukraine-Humanitarian-SitRep-31-March-2023.pdf

Алєксєєнко Т. Ф, Бибик Д. Д., Гончар Л. В, Куниця Т. Ю. Соціально-педагогічний супровід дітей вимушених переселенців : посібник; за ред. Т.Ф. Алєксєєнко. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2020. 208 с.

Бриндіков Ю. Соціальний захист внутрішньо переміщених осіб. Соціальна робота: виклики сьогодення : збірник наукових праць за матеріалами Х Міжнародної науково-практичної конференції. Тернопіль : ТНПУ імені В. Гнатюка, 2021. С. 14–17.

Дуля А., Лютий В. Досвід представництва інтересів внутрішньо переміщених осіб недержавними організаціями. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 3. С. 15–22. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.3

Лях В. Характеристика проблем і викликів, із якими стикаються громадські організації України, що надають соціальну підтримку внутрішньо переміщеним особам. Соціальна педагогіка: теорія та практика 2024. № 2. С. 62–72. URL: https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/10739/7.%20Liakh.pdf?isAllowed=y&sequence=1

Міністерство соціальної політики, сім’ї та єдності. Офіційний сайт. URL: https://www.msp.gov.ua/otrymuvacham-soc-pidtrymky/vnutrishno-peremishchenym-osobam

Роговська О, Бабачанах С. Проблеми інтеграції дітей внутрішньо переміщених осіб до приймаючої громади. URL: https://journals.uran.ua/vsgf_pstu/article/download/320597/311202/743149

Силкіна С. А. Соціальна адаптація дітей внутрішньо переміщених осіб в умовах нового поселення. Освітата педагогічна наука. 2022. № 3 (181). С. 69–79. URL: https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/9712/Sylkina.pdf?isAllowed=y&sequence=1

Хомишин І. Реалізація права на освіту внутрішньо переміщеними особами. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2018/jun/13343/30.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-15

Як цитувати

ЧЕРНЕТА, С., БЄЛКІНА-КОВАЛЬЧУК, О., & КОЛОСОК, А. (2025). ОСВІТНІЙ ПРОСТІР ЯК РЕСУРС СОЦІАЛЬНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ У ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАДАХ. Ввічливість. Humanitas, (4), 205–213. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.26

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 3 4 > >>