EDUCATIONAL SPACE AS A RESOURCE FOR SOCIAL SUPPORT FOR CHILDREN OF INTERNALLY DISPLACED PERSONS IN TERRITORIAL COMMUNITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.26

Keywords:

educational space, social support, internally displaced persons, community, social inclusion, social policy, pedagogical interaction

Abstract

In the article, the educational space is considered as a multidimensional environment that combines educational, social, psychological, and integration functions in the process of supporting children of internally displaced persons in conditions of decentralisation and martial law. The relevance of the study is determined by the need to develop an effective system of social assistance for children who have experienced trauma within the educational and community environments. The purpose of the article is to substantiate the theoretical and practical foundations for using the educational space as a resource for social support for IDP children and to identify areas for its improvement in the territorial communities of Ukraine. The community’s educational space serves as a strategic resource for social policy aimed at restoring psychological and emotional well-being, forming social ties, and ensuring equal access to education. It has been determined that the educational, socialisation, inclusive and therapeutic functions of the educational environment contribute to the adaptation of children of internally displaced persons, the development of their cognitive and communication skills, and the reduction of anxiety and isolation. Coordination between all participants in the educational environment is identified as an important component of ensuring effective social support for children of internally displaced persons in educational institutions. Each professional group – teachers, social educators and administrators – plays a unique role in creating a system of security, trust and child development. The essence of partnership between the community and educational institutions as a condition for providing comprehensive support to children and families of displaced persons is revealed. The directions for improving the educational space are substantiated: institutional strengthening of partnerships, digitisation of education, development of an inclusive environment, introduction of supervisory support for teachers, and systematic monitoring of the effectiveness of social and educational programmes.

References

Situation Analysis of Children in Ukraine (Summary). UNICEF. 2024. URL: https://www.unicef.org/ukraine/en/media/49211/file/UNICEF_SitAn_Summary_2024_ENG.pdf.pdf

Spilno – integrated humanitarian support programme for families with children. URL: https://www.unicef.org/ukraine/en/spilno-social-support?utm_source=chatgpt.com

UNICEF. Ukraine Humanitarian Situation Report, March 2023. URL: https://www.unicef.org/media/138721/file/Ukraine-Humanitarian-SitRep-31-March-2023.pdf

Алєксєєнко Т. Ф, Бибик Д. Д., Гончар Л. В, Куниця Т. Ю. Соціально-педагогічний супровід дітей вимушених переселенців : посібник; за ред. Т.Ф. Алєксєєнко. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2020. 208 с.

Бриндіков Ю. Соціальний захист внутрішньо переміщених осіб. Соціальна робота: виклики сьогодення : збірник наукових праць за матеріалами Х Міжнародної науково-практичної конференції. Тернопіль : ТНПУ імені В. Гнатюка, 2021. С. 14–17.

Дуля А., Лютий В. Досвід представництва інтересів внутрішньо переміщених осіб недержавними організаціями. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 3. С. 15–22. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.3

Лях В. Характеристика проблем і викликів, із якими стикаються громадські організації України, що надають соціальну підтримку внутрішньо переміщеним особам. Соціальна педагогіка: теорія та практика 2024. № 2. С. 62–72. URL: https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/10739/7.%20Liakh.pdf?isAllowed=y&sequence=1

Міністерство соціальної політики, сім’ї та єдності. Офіційний сайт. URL: https://www.msp.gov.ua/otrymuvacham-soc-pidtrymky/vnutrishno-peremishchenym-osobam

Роговська О, Бабачанах С. Проблеми інтеграції дітей внутрішньо переміщених осіб до приймаючої громади. URL: https://journals.uran.ua/vsgf_pstu/article/download/320597/311202/743149

Силкіна С. А. Соціальна адаптація дітей внутрішньо переміщених осіб в умовах нового поселення. Освітата педагогічна наука. 2022. № 3 (181). С. 69–79. URL: https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/9712/Sylkina.pdf?isAllowed=y&sequence=1

Хомишин І. Реалізація права на освіту внутрішньо переміщеними особами. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2018/jun/13343/30.pdf

Published

2025-10-15

How to Cite

CHERNETA С., BIELKINA-KOVALCHUK О., & KOLOSOK А. (2025). EDUCATIONAL SPACE AS A RESOURCE FOR SOCIAL SUPPORT FOR CHILDREN OF INTERNALLY DISPLACED PERSONS IN TERRITORIAL COMMUNITIES. Humanitas, (4), 205–213. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.26

Issue

Section

SECTION 2 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL SECURITY

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>