ПРОФІЛАКТИКА ТА ПОДОЛАННЯ БУЛІНГУ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.1.1Ключові слова:
насильство, булінг, профілактика та подолання булінгу, заклади вищої освіти, комплексний підхід до профілактикиАнотація
Булінг – одна з найгостріших соціально-педагогічних та психологічних проблем сьогодення. Явище булінгу над- звичайно поширене в сучасній школі, але досить часто зустрічається і в дорослих колективах. Сучасні заклади освіти при всіх їх проблемах, труднощах, недоліках зберігають статус одного з основних інститутів соціалізації особистості, її становлення і розвитку. Тому саме вони мають відігравати одну з ключових ролей у справі захис- ту дітей від насильства. Булінг – соціальне явище, яке властиве переважно організованим колективам та проявляється через різні форми насильства, які вчиняються систематично по відношенню до однієї і тієї ж особи. У статті розгляда- ються особливості булінгу (цькування) в закладах вищої освіти. Визначено найбільш розповсюджені чинники, які провокують появу булінгу в закладі освіти: несприятливий соціально-психологічний клімат, авторитарний стиль навчання, виокремлення педагогом будь-якого учня/студента як позитивного або негативного прикладу для інших, ігнорування проблеми на рівні закладу освіти. Охарактеризовано два ключові напрямки (управлінський і просвітницький) у комплексному підході до профі- лактики та подолання булінгу в закладах вищої освіти. Управлінський напрям включає здійснення аналізу ситу- ації в закладі освіти; вироблення офіційної позиції закладу освіти щодо булінгу (цькування); розроблення правил поведінки та інформування про них всіх учасників освітнього процесу; визначення обов’язків та відповідальності учасників освітнього процесу щодо створення та дотримання безпечної поведінки в закладі освіти; проведення інструктажів. Просвітницький напрям роботи закладу вищої освіти передбачає інформування всіх учасників освітнього процесу про правила поведінки в закладі освіти, свої права та обов’язки, відповідальність за булінг (цькування), порядок подання та розгляду заяв про випадки булінгу (або можливість його вчинення), а також про те, як реа- гувати на випадки булінгу (цькування); розробку плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі вищої освіти. Звертається увага на важливість здійснення діагностичної, виховної роботи з метою профілактики та подо- лання булінгу, формування в учасників освітнього процесу нетерпимого ставлення до насильства. Автор наголо- шує на проблемні аспекти реалізації цих напрямів у закладах вищої освіти та робить висновок про необхідність внесення змін до законодавства України про булінг, розробку механізму реагування на булінг у закладах передви- щої та вищої освіти, враховуючи закордонний досвід.
Посилання
Про освіту: Закон від 05.09.2017 № 2145-VIII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/2145-19
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню): Закон від 18.12.2018 № 2657-VIII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/2657-19
Курдіна Н. Булінг у вищих навчальних закладах URL: https://naurok.com.ua/buling-u-vischih-navchalnihzakladah-213461.html
Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти: Наказ від 28.12.2019 № 1646 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0111-20#Text
Методичні рекомендації щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей: Лист МОН України від 28.10.14 р. №1/9-557 URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v-557729-14#Text
Бєлкіна-Ковальчук О. В. Особливості реєстрації випадків насильства в закладах загальної середньої освіти. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2018. Випуск 150. С. 11-14.
Положення про запобігання та протидію булінгу у Житомирському державному університеті імені Івана Франка URL: https://zu.edu.ua/offic/pol-buling.pdf