СПОЖИВЧА УПАКОВКА В КОНТЕКСТІ СОЦІАЛЬНО-ЕТИЧНОГО МАРКЕТИНГУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.2.11Ключові слова:
соціальна відповідальність, споживча упаковка, соціально-етичний маркетингАнотація
Метою статті є дослідження впливу упаковки на прийняття рішень щодо купівлі товарів споживачами в залежності від її характеристик в рамках концепції соціально-етичного маркетингу. У статті досліджено теоретичні аспекти сутності та складу споживчої упаковки в контексті становлен- ня соціально відповідального суспільства. Розкрито відмінності та переваги соціально-етичного маркетингу у порівнянні з класичною маркетинговою концепцією. Обґрунтовано вплив споживчої упаковки на прийняття рішень про купівлю товарів в залежності від її матеріалу, дизайну, ергономічності, ексклюзивності та інформа- ційної наповненості. Запропоновано пріоритетні напрями розвитку споживчої упаковки в контексті соціально- етичного маркетингу, а також заходи щодо її утилізації. Вказано на необхідність законодавчо зобов’язати вітчизняних виробників виділяти кошти на утилізацію й вторинну переробку упаковки, забезпечити систему пільг та компенсацій підприємствам де налагоджено безвідходний цикл виробництва. На загальнонаціональному та місцевому рівнях слід сформувати інституційне забезпечення процесів збору, переробки, утилізації та вторинного використання споживчої упаковки. Досліджено відмінність понять соціально-етичний маркетинг та соціальна відповідальність. Вказано, що соціаль- но-етичний маркетинг і соціальна відповідальність це різні категорії, що відрізняються адресністю, поставленими завданнями та джерелами фінансування. Сформовано власне бачення сутності соціально-етичного маркетингу – це систематична, цілеспрямована діяльність направлена на збільшення обсягів реалізації продукції та покращення діло- вого іміджу компанії шляхом задоволення суспільних потреб споживачів за рахунок коштів закладених у ціну товару. Визначено, що населення України є соціально активним та прагне допомагати іншим, а акції соціально- етичного маркетингу не лише приносять соціальний ефект, а й додаткові прибутки соціально відповідальним компаніям. Вагома частина населення є потенційними споживачами товарів задіяних у соціальних програмах, і їх кількість залежить від ефективності рекламних компаній.
Посилання
Kolosok А.М., Strichenez O.M. Becoming of ecological responsibility to business in Ukraine. Актуальні проблеми економіки. 2016. № 5 (179). P. 131–139.
Lialiuk A., Kolosok A., Skoruk O., Hromko L., Hrytsiuk N. Consumer packaging as a tool for social and ethical marketing. Innovative Marketing. 2019. № 15. P. 76–88. DOI: http://dx.doi.org/10.21511/im.15(1).2019.07
Богатирьова Г.А., Барабанова В.В. Соціально-етичний маркетинг як основа конструктивних взаємовідносин зі споживачами туристичних послуг. Торгівля і ринок України. 2018. № 1(43). C. 144–153.
Кірносова М.В. Вимоги екологічного маркетингу до упаковки. Вісник Хмельницького національного університету. 2011. № 6, T. 4. С. 57–60.
Котлер Ф., Келлер К. Маркетинг менеджмент. Санкт-Петербург : Питер, 2015. 800 с.
Решетнікова І.Л. Етичний маркетинг як концепція маркетингової діяльності. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. №4. C. 91–96.
Планета упаковки URL : www.planeta-upakovki.ru/80.htm (дата звернення: 2.12.2020).
Смовженко Т.С. Корпоративна соціальна відповідальність. Київ : УБС НБУ, 2010. 314 с.
Смоленніков Д.О. Роль екологічної відповідальності бізнесу на шляху до сталого розвитку. Вісник СумДУ. Серія Економіка. 2013. № 4. С. 35–39.
Хамініч С.Ю., Ліхтер А.М. Соціально-етичний маркетинг як складова бренд-орієнтованого управління підприємством. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. Випуск 7. С. 402–404.