ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЄКТУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.5.4Ключові слова:
проєкт, соціальне проєктування, педагогічне проєктування, соціально-педагогічне проєктуванняАнотація
У статті проаналізовано сутність та зміст понять «соціальне проєктування», «педагогічне проєктування», «соціально-педагогічне проєктування», виокремлено найбільш відомі підходи до їх трактування. Досліджено актуальні питання навчально-виховного процесу, спрямованого на впровадження соціально-педагогічного проєктування у закладах вищої освіти. Узагальнено основні вимоги до проєктування освітнього середовища ЗВО та професійної підготовки майбутніх фахівців-педагогів. Вказано, що соціальне проєктування – це конструювання індивідом, групою чи організацією дії, спрямованої на досягнення соціально значущої мети, яка є локалізованою за місцем, часом і ресурсами. Сутність соціального проєктування полягає в конструюванні бажаних станів майбутнього. Зазначено, відмінності між соціальними та освітніми проєктами. На відміну від соціальних проєктів, які спрямовані на перетворення та вдосконалення соціуму, суспільних відносин і процесів, педагогічні проєкти сфокусовані на вирішенні завдань освіти та виховання. Визначено об'єкти соціальних проєктів: соціально-культурне середовище (створення сприятливого соціокультурного простору та оптимізація умов саморозвитку особистості, соціальної групи, території в цілому); спосіб життя (підтримка окремих видів та напрямів діяльності особистості, які сприяють зростанню якісних показників життя); сфери життєдіяльності особистості (освітня, навчальна, виробнича, спортивна, інформаційна тощо). Обґрунтовано, що соціально-педагогічний проєкт – це сконструйоване соціальне нововведення, метою якого є вдосконалення педагогічних процесів (розвитку, освіти, виховання, соціального становлення особистості) у певних соціокультурних умовах. Соціально-педагогічне проєктування – це попереднє цілеспрямоване визначення і конструювання програми діяльності суб’єктів педагогічного процесу в їхній взаємодії, а також подальша реалізація цієї програми, що спрямована на забезпечення особистісно-розвивального підходу до виховання та навчання. Перспективи подальших наукових досліджень вбачаються у виявленні актуальних проблем використання соціально-педагогічного проєктування.
Посилання
Бутченко Т. І. Соціальне проектування: проблема взаємозв’язку суспільних потреб і державних інтересів : автореф. дис. … д-ра філос. наук: 09.00.03. Дніпропетровськ : Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара, 2011. 37 с.
Ворона П. В. Технологія управління проектами. Полтава: ПП Шевченко, 2013. 172 с.
Гончаренко С. Професійна освіта: Словник : навчальний посібник. Київ: Вища школа, 2000. 380 с.
Грабчак О. В. Засоби соціального проєктування як один з напрямів формування потреби у професійній самореалізації студентів. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», №2(8). 2013. С. 55–58.
Киричук В. О., Неділько В. П., Руденко С. А. Технології проєктування в практиці роботи загальноосвітнього навчального закладу : теоретико-практичний аспект. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2014. 336 с.
Костіна В. В. Теоретичні питання педагогічного проектування освітнього середовища. Педагогіка та психологія. 2004. № 26. С. 27–34.
Романовська Л. І. Особливості соціального проєктування в соціальній роботі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 68. С. 104–108. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-57 86.2020.68-1.21 (дата звернення: 2.09.2022).
Михайлишин Г., Довга М. Соціальне проектування як один із прогресивних засобів подолання проблем молодих сімей у Івано-Франківській області. Освітній простір України. 2019. № 17. С. 139–146. URL: http://lib.pu.if.ua:8080/handle/123456789/1286 (дата звернення: 2.09.2022).
Мішина C. В., Мішин О. Ю. Науково-практичі засади соціального проектування. Ефективна економіка. 2020. № 1. DOI: 10.32702/2307-2105-2020.1.73 (дата звернення: 2.09.2022).
Скиба К. Ф. Метод проектів: вивчаємо слово і світ. Вивчаємо українську мову та літературу. 2004. Березень (№7). С. 8.
Тюптя Л. Т., Пузіков Д. О. Проектування в соціальній роботі. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2005. № 47. С. 86–88.
Цимбалару А. Семантика понятійного апарату проблеми педагогічного проектування. Нова педагогічна думка. 2009. № 3. С. 30–35.