ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ У РЕАЛІЗАЦІЇ ТЕХНОЛОГІЇ СОЦІАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ ОСОБИСТОСТІ «ВЧИМОСЯ ЖИТИ РАЗОМ»
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.16Ключові слова:
фізичне, психічне, духовне, соціальне здоров’я, здоров’язбережувальна, життєва, комунікативна, правова, соціальна компетентність дітей, технологія соціального виховання особистості.Анотація
У статті визначені сутність, структура, зміст, етапи формування здоров’язбережувальної компетентності, обґрунтовані особливості технології соціального виховання «Вчимося жити разом» дітей молодшого шкільного, підліткового, юнацького віку: 1) цілеспрямована; 2) модульна; 3) групова; 4) інтерактивна. Мета дослідження – обґрунтувати об’єкт, суб’єкт, мету, завдання, структуру, зміст, форми, методи, тривалість, умови ефективної реалізації технології соціального виховання дітей «Вчимося жити разом». Об’єктом технології є діти молодшого шкільного, підліткового, юнацького віку. Суб’єктами реалізації технології є соціальні педагоги, педагоги закладів загальної середньої освіти, фахівці із соціальної роботи. Мета та завдання технології, спрямована на розвиток, формування інтегрованої сукупності компетентностей (здоров’язбережувальної, життєвої, комунікативної, правової, соціальної) дітей молодшого шкільного, підліткового, юнацького віку. Структура та зміст технології складається з п’яти модулів: 1) «Здоров’я людини»; 2) «Фізична складова здоров’я»; 3) «Психічна складова здоров’я»; 4) «Духовна складова здоров’я»; 5) «Соціальна складова здоров’я». Форми реалізації технології – тренінг, тренінгові заняття. Методи реалізації технології: бесіда, інтерактивна презентація, інформаційне повідомлення, демонстрація відео, мозковий штурм, дискусія, дебати, метод вправ, робота в групах, кейс-метод, проективне малювання. Тривалість реалізації технології передбачає проведення занять тренінгу упродовж року: 1) для учнів 1–4 класів (дітей молодшого шкільного віку) 28 годин; 2) для учнів 5–9 класів (дітей підліткового віку) 38 годин; 3) для учнів 10 (11) класів (дітей юнацького віку) 5 годин. У статті визначено вісім умов ефективної реалізації технології соціального виховання дітей «Вчимося жити разом».
Посилання
Sushyk N. S., Karpinska N. V. Chapter 7 competence approach in technologies implementation of the children and parents social education who are in difficult life circumstances or have the highest risk of getting into them. Methodological culture of an educator: history and modernity : collective monograph / O. V. Kvas, O. Nevmerzhytska, M. V. Pahuta, I. O. Stashevska. Lviv-Toruń : Liha-Pres, 2019. P. 142–155. URL: http://catalog.liha-pres.eu/index.php/liha-pres/catalog/ book/36 (дата звернення: 25.05.2023).
Sushyk Nataliia Competent approach to realization of technology of social education of personality. Innovative Approaches to Ensuring the Quality of Education, Scientific Research and Technological Processes : monograph / edited by Magdalena Gawron-Łapuszek, Yana Suchukova. Katowice : Publishing House of University of Technology, 2021. P. 893–916, 1219. URL: http://www.wydawnictwo.wst.pl/uploads/files/3ae54f97de8a1480cfb229660e616f25.pdf (дата звернення: 25.05.2023).
Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та ін. Вчимося жити разом. Посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (початкова школа). Київ : Видавництво «Алатон», 2017. 232 с. URL: https:// drive.google.com/file/d/0Bzt9FAqrO9WcdFNsRXpQOWIzUm8/view (дата звернення: 25.05.2023).
Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та ін. Вчимося жити разом. Посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (основна і старша школа). Київ : Видавництво «Алатон», 2017. 376 с. URL: https://drive.google.com/file/d/0Bzt9FAqrO9WcTndWOEhXbE56cUE/view (дата звернення: 25.05.2023).
Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та ін. Вчимося жити разом. Практикум для учнів з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (початкова школа). Київ : Видавництво «Алатон», 2017. 160 с. URL: https:// drive.google.com/file/d/1Cfd5XTEPRpgvH6ipXjW73DQqCtTtmOF9/view (дата звернення: 25.05.2023).
Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та ін. Вчимося жити разом. Практикум для учнів з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (основна і старша школа). Київ : Видавництво «Алатон», 2017. 272 с. URL: https://drive.google.com/file/d/0Bzt9FAqrO9WcY3h5bm9CZVFzVFk/view (дата звернення: 25.05.2023).
Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та ін. Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів початкової школи у курсі «Основи здоров’я». Київ : Видавництво «Алатон», 2017. 32 с. URL: https://drive. google.com/file/d/0Bzt9FAqrO9WcWnJkNnRjSVNRVzg/view (дата звернення: 25.05.2023).
Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та ін. Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів основної та старшої школи у курсі «Основи здоров’я». Київ : Видавництво «Алатон», 2017. 32 с. URL: https://drive.google.com/file/d/0Bzt9FAqrO9WcanB6Mko1aThWQU0/view (дата звернення: 25.05.2023).
Сушик Н. С. Компетентнісний підхід у реалізації технології формування здорового способу життя дітей підліткового та юнацького віку з використанням методу «рівний – рівному». Нова педагогічна думка. Рівне, 2019. № 4 (100). С. 91–95. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2019_4_21 (дата звернення: 25.05.2023).
Сушик Н. С. Формування здоров’язбережувальної компетентності особистості у реалізації технологій соціального виховання дітей підліткового та юнацького віку. Інноваційна педагогіка. Одеса, 2021. Випуск 32. Т. 1. С. 180–183. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2021/32/part_1/41.pdf (дата звернення: 25.05.2023).