КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У РЕАЛІЗАЦІЇ ТЕХНОЛОГІЇ СОЦІАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ «ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ НАВИЧОК» ДІТЕЙ ПІДЛІТКОВОГО ТА ЮНАЦЬКОГО ВІКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.19

Ключові слова:

компетентність, комунікативна, соціальна, життєва компетентності, технологія соціального виховання особистості

Анотація

У статті визначені сутність, структура, зміст компетентностей (комунікативної, соціальної, життєвої), обґрунтовані особливості технології соціального виховання «Формування життєвих навичок» дітей підліткового та юнацького віку: 1) цілеспрямована; 2) модульна; 3) групова; 4) інтерактивна. Мета статті – визначити об’єкт, суб’єкт, мету, завдання, структуру, зміст, форми, методи, тривалість, умови ефективної реалізації технології соціального виховання «Формування життєвих навичок» дітей підліткового та юнацького віку. Об’єктом технології є діти підліткового та юнацького віку, неповнолітні суб’єкти пробації. Суб’єктами реалізації технології є куратори пробаційних програм для неповнолітніх, фахівці із соціальної роботи, соціальні педагоги закладів загальної середньої освіти. Мета та завдання технології, спрямована на розвиток, формування комунікативної, соціальної, життєвої компетентностей дітей підліткового та юнацького віку. Структура та зміст технології складається з чотирьох модулів: 1) «Успішне спілкування» (вісім занять); 2) «Сім’я та цінності» (дев’ять занять); 3) «Освіта та працевлаштування» (вісім занять); 4) «Цілепокладання та побудова життєвих планів» (вісім занять). Форми реалізації технології – тренінг, тренінгові заняття. Методи реалізації технології: бесіда, інформаційне повідомлення, мозковий штурм, дискусія, переконання, приклад, робота в малих групах, метод вправ, кейс-метод. Тривалість реалізації технології передбачає проведення тридцять трьох занять по 90 хвилин із періодичністю 1–2 рази на тиждень упродовж року. У статті визначено чотирнадцять умов ефективної реалізації технології соціального виховання «Формування життєвих навичок» дітей підліткового та юнацького віку.

Посилання

«Формування життєвих навичок» : метод. посіб. до пробаційної програми для неповнолітніх / авториупорядники : Т. Журавель, О. Короленко, Л. Мельник, К. Пуха, Н. Строєва, Т. Цюман. Київ, 2019. 350 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1nm4UUJ4Nk_9n3JOXTvN0-ovsO1s7-Zrt/view (дата звернення: 08.02.2022).

Sushyk Nataliia Competent approach to realization of technology of social education of personality. Innovative Approaches to Ensuring the Quality of Education, Scientific Research and Technological Processes : monograph / edited by Magdalena Gawron-Łapuszek, Yana Suchukova. Katowice: Publishing House of University of Technology, 2021.

P. 893–916, 1219. URL: http://www.wydawnictwo.wst.pl/uploads/files/3ae54f97de8a1480cfb229660e616f25.pdf (дата звернення: 08.02.2022).

Овчарова Р. В. Справочная книга соціального педагога. Москва : ТЦ «Сфера», 2001. 480 с.

Про затвердження Пробаційної програми «Формування життєвих навичок» для неповнолітніх суб’єктів пробації : Наказ Міністерства юстиції України від 23.10.2019 р. № 3235/5. URL: https://drive.google.com/file/d/1KuR0y0_uSCMTFwscs8a2afQSa6fAmZSS/view (дата звернення: 08.02.2022).

Про пробацію : Закон України від 05.02.2015 р. № 160-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/160-19#Text (дата звернення: 08.02.2022).

Робочий зошит до пробаційної програми для неповнолітніх «Формування життєвих навичок», модуль І «Успішне спілкування» / автори-упорядники: О. Короленко, Л. Мельник. Київ, 2019. 50 с. URL: https://drive.google.com/file/d/19miykOmZJWAgQFOAXIbjPteQwEpeOkF1/view (дата звернення: 08.02.2022).

Робочий зошит до пробаційної програми для неповнолітніх «Формування життєвих навичок», модуль ІІ «Сім’я та цінності» / автори-упорядники: Л. Мельник, К. Пуха. Київ, 2019. 66 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1Lj_js4iRpPoR6bQwg3BGkrHQcudr5yxo/view (дата звернення: 08.02.2022).

Робочий зошит до пробаційної програми для неповнолітніх «Формування життєвих навичок», модуль ІІІ «Освіта та працевлаштування» / автори-упорядники: Н. Строєва. Київ, 2019. 74 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1YeCqusU5l472wXR9bdBV1ecdZCuk2uY6/view (дата звернення: 08.02.2022).

Робочий зошит до пробаційної програми для неповнолітніх «Формування життєвих навичок», модуль IV «Цілепокладання та побудова життєвих планів» / автори-упорядники: Л. Мельник, Н. Строєва. Київ, 2019. 42 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1zMgc2ug2GdLeJF4muxXLqNc_t-NSPjOx/view (дата звернення: 08.02.2022).

Сушик Н. Соціальна профілактика девіантної поведінки підлітків. Нова педагогічна думка. 2018. № 1. С. 83–86. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2018_1_21 (дата звернення: 08.02.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-06

Як цитувати

СУШИК, Н. (2022). КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У РЕАЛІЗАЦІЇ ТЕХНОЛОГІЇ СОЦІАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ «ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ НАВИЧОК» ДІТЕЙ ПІДЛІТКОВОГО ТА ЮНАЦЬКОГО ВІКУ. Ввічливість. Humanitas, (1), 131–137. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.19

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ