COMPETENCE APPROACH IN THE IMPLEMENTATION OF THE TECHNOLOGY OF SOCIAL EDUCATION «FORMATION OF LIFE SKILLS» OF ADOLESCENTS AND YOUNG CHILDREN
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.19Keywords:
competence, communicative, social, life competence, technology of social education of individualAbstract
This article determines the essence, structure, contest, of the competence (communicative, social, life) explained specifics of technology of social education «Forming of the life skills» of individual of teenager age: 1) purposefulness based; 2) module based; 3) group based; 4) interactive based. The goal of the article is to determine object, subject, tasks, structure, content, forms, methods, length and conditions of effective realization of «Forming life skills» in children and teenagers. The targeted group of this technology and children and teenagers, underage trial individuals. The subject of implementation of this technology are curators of the trial program for underage individuals, specialists in social work, councilors in high school education establishments. The goal and task of this technology directed towards the development, forming of communicative, social and life competence of children and teenagers. The structure and content of this technology includes 4 different modules: 1) «Successful communication» (7 classes); 2) «Family values» (9 classes); 3) «Education and work application» (8 classes); 4) «Creating of the life goals» (8 classes). The forms of realization of this technology – training, training classes. The methods of realization of this technology are discussion, informative massage, brain storming, debate, convincing, examples, work in a small group, exercises, case-method. The length of realization of this technology consists of 33 classes that will be 90 minutes each and will take place 2-3 times a week during a year. Article also describes 14 conditions of effective realization of technology of social education: «Forming of life skills» of children and teenagers.
References
«Формування життєвих навичок» : метод. посіб. до пробаційної програми для неповнолітніх / авториупорядники : Т. Журавель, О. Короленко, Л. Мельник, К. Пуха, Н. Строєва, Т. Цюман. Київ, 2019. 350 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1nm4UUJ4Nk_9n3JOXTvN0-ovsO1s7-Zrt/view (дата звернення: 08.02.2022).
Sushyk Nataliia Competent approach to realization of technology of social education of personality. Innovative Approaches to Ensuring the Quality of Education, Scientific Research and Technological Processes : monograph / edited by Magdalena Gawron-Łapuszek, Yana Suchukova. Katowice: Publishing House of University of Technology, 2021.
P. 893–916, 1219. URL: http://www.wydawnictwo.wst.pl/uploads/files/3ae54f97de8a1480cfb229660e616f25.pdf (дата звернення: 08.02.2022).
Овчарова Р. В. Справочная книга соціального педагога. Москва : ТЦ «Сфера», 2001. 480 с.
Про затвердження Пробаційної програми «Формування життєвих навичок» для неповнолітніх суб’єктів пробації : Наказ Міністерства юстиції України від 23.10.2019 р. № 3235/5. URL: https://drive.google.com/file/d/1KuR0y0_uSCMTFwscs8a2afQSa6fAmZSS/view (дата звернення: 08.02.2022).
Про пробацію : Закон України від 05.02.2015 р. № 160-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/160-19#Text (дата звернення: 08.02.2022).
Робочий зошит до пробаційної програми для неповнолітніх «Формування життєвих навичок», модуль І «Успішне спілкування» / автори-упорядники: О. Короленко, Л. Мельник. Київ, 2019. 50 с. URL: https://drive.google.com/file/d/19miykOmZJWAgQFOAXIbjPteQwEpeOkF1/view (дата звернення: 08.02.2022).
Робочий зошит до пробаційної програми для неповнолітніх «Формування життєвих навичок», модуль ІІ «Сім’я та цінності» / автори-упорядники: Л. Мельник, К. Пуха. Київ, 2019. 66 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1Lj_js4iRpPoR6bQwg3BGkrHQcudr5yxo/view (дата звернення: 08.02.2022).
Робочий зошит до пробаційної програми для неповнолітніх «Формування життєвих навичок», модуль ІІІ «Освіта та працевлаштування» / автори-упорядники: Н. Строєва. Київ, 2019. 74 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1YeCqusU5l472wXR9bdBV1ecdZCuk2uY6/view (дата звернення: 08.02.2022).
Робочий зошит до пробаційної програми для неповнолітніх «Формування життєвих навичок», модуль IV «Цілепокладання та побудова життєвих планів» / автори-упорядники: Л. Мельник, Н. Строєва. Київ, 2019. 42 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1zMgc2ug2GdLeJF4muxXLqNc_t-NSPjOx/view (дата звернення: 08.02.2022).
Сушик Н. Соціальна профілактика девіантної поведінки підлітків. Нова педагогічна думка. 2018. № 1. С. 83–86. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2018_1_21 (дата звернення: 08.02.2022).