FORMATION OF CHILDREN HEALTH-PRESERVING COMPETENCE IN THE IMPLEMENTATION OF SOCIAL PERSONALITY EDUCATION TECHNOLOGY "LEARNING TO LIVE TOGETHER"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.16

Keywords:

physical, mental, spiritual, social health, health-preserving, vital, communicative, legal, social competence of children, technology of personality social education.

Abstract

The article defines the essence, structure, content, stages of health-preserving competence formation, features of social education technology «Learning to Live Together» for children of primary school age, adolescents, youth are substantiated: 1) purposeful; 2) modular; 3) group; 4) interactive. The purpose of the research is to substantiate the object, subject, purpose, task, structure, content, forms, methods, duration and conditions of effective implementation of children social education technology «Learning to Live Together». The object of the technology is children of primary school age, adolescents and youth. The subjects of technology implementation are social pedagogues, teachers of general secondary education institutions, specialists in social work. The technology’s goal and task are to develop and form an integrated set of children competencies (health-preserving, vital, communicative, legal and social) of primary school age, adolescents and youth. The structure and content of the technology consist of five modules: 1) «Human health»; 2) «Physical component of health»; 3) «Mental component of health»; 4) «Spiritual component of health»; 5) «Social component of health». Forms of technology implementation – training, training sessions. Methods of technology implementation: conversation, interactive presentation, informative message, video demonstration, brainstorming, discussion, debate, exercise method, group work, case method, projective drawing. The duration of the technology implementation involves conducting training classes throughout the year: 1) 28 hours for students of 1–4 grades (children of primary school age); 2) 38 hours for students of 5–9 grades (adolescents); 3) 5 hours for students of 10 (11) grades (youth). The article defines eight conditions for the effective implementation of children social education technology «Learning to Live Together».

References

Sushyk N. S., Karpinska N. V. Chapter 7 competence approach in technologies implementation of the children and parents social education who are in difficult life circumstances or have the highest risk of getting into them. Methodological culture of an educator: history and modernity : collective monograph / O. V. Kvas, O. Nevmerzhytska, M. V. Pahuta, I. O. Stashevska. Lviv-Toruń : Liha-Pres, 2019. P. 142–155. URL: http://catalog.liha-pres.eu/index.php/liha-pres/catalog/ book/36 (дата звернення: 25.05.2023).

Sushyk Nataliia Competent approach to realization of technology of social education of personality. Innovative Approaches to Ensuring the Quality of Education, Scientific Research and Technological Processes : monograph / edited by Magdalena Gawron-Łapuszek, Yana Suchukova. Katowice : Publishing House of University of Technology, 2021. P. 893–916, 1219. URL: http://www.wydawnictwo.wst.pl/uploads/files/3ae54f97de8a1480cfb229660e616f25.pdf (дата звернення: 25.05.2023).

Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та ін. Вчимося жити разом. Посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (початкова школа). Київ : Видавництво «Алатон», 2017. 232 с. URL: https:// drive.google.com/file/d/0Bzt9FAqrO9WcdFNsRXpQOWIzUm8/view (дата звернення: 25.05.2023).

Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та ін. Вчимося жити разом. Посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (основна і старша школа). Київ : Видавництво «Алатон», 2017. 376 с. URL: https://drive.google.com/file/d/0Bzt9FAqrO9WcTndWOEhXbE56cUE/view (дата звернення: 25.05.2023).

Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та ін. Вчимося жити разом. Практикум для учнів з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (початкова школа). Київ : Видавництво «Алатон», 2017. 160 с. URL: https:// drive.google.com/file/d/1Cfd5XTEPRpgvH6ipXjW73DQqCtTtmOF9/view (дата звернення: 25.05.2023).

Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та ін. Вчимося жити разом. Практикум для учнів з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (основна і старша школа). Київ : Видавництво «Алатон», 2017. 272 с. URL: https://drive.google.com/file/d/0Bzt9FAqrO9WcY3h5bm9CZVFzVFk/view (дата звернення: 25.05.2023).

Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та ін. Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів початкової школи у курсі «Основи здоров’я». Київ : Видавництво «Алатон», 2017. 32 с. URL: https://drive. google.com/file/d/0Bzt9FAqrO9WcWnJkNnRjSVNRVzg/view (дата звернення: 25.05.2023).

Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та ін. Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів основної та старшої школи у курсі «Основи здоров’я». Київ : Видавництво «Алатон», 2017. 32 с. URL: https://drive.google.com/file/d/0Bzt9FAqrO9WcanB6Mko1aThWQU0/view (дата звернення: 25.05.2023).

Сушик Н. С. Компетентнісний підхід у реалізації технології формування здорового способу життя дітей підліткового та юнацького віку з використанням методу «рівний – рівному». Нова педагогічна думка. Рівне, 2019. № 4 (100). С. 91–95. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2019_4_21 (дата звернення: 25.05.2023).

Сушик Н. С. Формування здоров’язбережувальної компетентності особистості у реалізації технологій соціального виховання дітей підліткового та юнацького віку. Інноваційна педагогіка. Одеса, 2021. Випуск 32. Т. 1. С. 180–183. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2021/32/part_1/41.pdf (дата звернення: 25.05.2023).

Published

2023-10-11

How to Cite

СУШИК, Н. (2023). FORMATION OF CHILDREN HEALTH-PRESERVING COMPETENCE IN THE IMPLEMENTATION OF SOCIAL PERSONALITY EDUCATION TECHNOLOGY "LEARNING TO LIVE TOGETHER". Humanitas, (3), 118–125. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.16

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK