ЦИФРОВІ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПРОФІЛАКТИКИ КІБЕРЗЛОЧИНІВ ЩОДО ДІТЕЙ: ДОСВІД УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.11Ключові слова:
цифрові соціально-педагогічні технології, профілактика кіберзлочинів щодо дітей, локальний мобільний додаток, ІнтернетАнотація
Мета роботи – охарактеризувати вітчизняний досвід профілактики кіберзлочинів щодо дітей засобами циф- рових соціально-педагогічних технологій. Методологія: методологічною основою дослідження є неопозитивістська парадигма соціальної роботи у сполученні з критичним аналізом контекстів досліджуваного предмету. Теоретичні методи (аналізу, синтезу, узагальнення, класифікації) застосовувалися для уточнення змісту основних понять дослідження; вивчення про- відних загроз від інформаційно-комунікативних технологій у контексті посилення потенційного впливу існуючих форм насильства, зловживань та експлуатації щодо дітей; обґрунтування соціально-педагогічного змісту про- блеми безпеки дітей в Інтернеті; характеристики класифікації соціально-педагогічних технологій убезпечення дітей в Інтернеті відповідно до носіїв та способів передачі інформації; формулювання висновків і перспектив дослідження. Емпіричні методи (опитування у форматі фокус групи, експертні оцінки) застосовувалися для визначення переваг та ризиків, що притаманні представленим у статті вітчизняним цифровим соціально-педа- гогічним технологіям профілактики кіберзлочинів щодо дітей. Наукова новизна: уперше розкрито вітчизняний досвід соціально-педагогічної профілактики кіберзлочинів щодо дітей засобами цифрових технологій; охарактеризовано низку цифрових технологій соціально-педаго- гічної профілактики кіберзлочинів щодо дітей: чатбот «Кібер-пес», інтерактивний курс з Інтернет-безпеки «On-ляндія», відеоролики «Правила з Інтернет-безпеки для дома», сайт stop_sexтинг, всеукраїнський онлайн- тест «Безпечний ТікТок». Представлено зміст, структуру та методику роботи авторського локального мобільного додатку «Чемпі- они кібербезпеки», розробленого у межах проєкту «Обізнані і захищені», що реалізовувався в Сумській області громадською організацією «Ліга сучасних жінок» із грудня 2020 р. по червень 2021 р. за підтримки відділу з пра- воохоронних питань Посольства США в Україні. Висновки: визначено переваги та ризики, що притаманні представленим цифровим соціально-педагогічний технологіям профілактики кіберзлочинів щодо дітей. Запропоновано деякі практичні рекомендації щодо підви- щення ступеню інтерактивності та змістової варіативності вітчизняних цифрових технологій профілактики кіберзлочинів щодо дітей, які допоможуть підвищити їх ефективність.
Посилання
Безпечний ТікТок у партнерстві з освітнім проєктом #stop_sexтинг. URL: https://stop-sexting.in.ua/bezpechnyj-tiktok-u-partnerstvi-z-osvitnim-proyektom-stop_sextyng/ (дата звернення: 22.08.2021).
Білобров Т.В. Адміністративно-правовий статус Департаменту кіберполіції Національної поліції України : дис. … канд. юрид. наук. Київ, 2020. 183 с.
Бугайова Н.М., Цап В.Й. Профілактика Інтернет-залежності в перебігу електронного навчання. Збірник наукових праць НметАУ. 2010. Вип. 1. С. 24–28.
Вайнола Р.Х. Технологізація соціально-педагогічної роботи: теорія та практика : навчальний посібник / за ред. С.О. Сисоєвої. Київ : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2008. 134 с.
Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / Т.Ф. Алєксеєнко та ін. ; за заг. ред. І.Д. Звєрєвої. Київ ; Сімферополь : Універсум, 2012. 535 c.
Кочарян А.Б., Гущина Н.І. Виховання культури користувача Інтернету. Безпека у всесвітній мережі : навчально-методичний посібник. Київ, 2011. 100 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/1547/1/Internet.pdf(дата звернення: 15.08.2021).
Локальний мобільний додаток «Чемпіони кібербезпеки». URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.whotir.cyberchamp (дата звернення: 22.08.2021).
Лубенець І. Кібернасильство (кібербулінг) серед учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Національний юридичний журнал: теорія і практика. 2016. № 3(19). С. 178–182.
Найдьонова Л.А. Кібербулінг, або Агресія в Інтернеті: способи розпізнання і захист дитини : методичні рекомендації. На допомогу вчителю. 2011. Вип. 4. 34 с.
Національна стратегія захисту дітей в цифровому середовищі на 2021–2026 роки : проєкт. URL: https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/normative_document/2020/1/%D0%9D%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0%20%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%8F%20v1_1.pdf (дата звернення: 22.08.2021).
Он-ляндія: безпечна вебкраїна. URL: https://disted.edu.vn.ua/media/bp/html/etusivu.htm (дата звернення: 22.08.2021).
Полякова О., Липка Н. Соціально-педагогічні технології убезпечення дітей в Інтернеті. Соціальна робота: виклики сьогодення : збірник наукових праць за матеріалами Х Міжнародної науково-практичної конференції /за заг. ред. О.В. Сороки, С.М. Калаур, Г.В. Лещук. Тернопіль : ТНПУ імені В. Гнатюка, 2021. С.144–149.
Попередження та протидія кібербулінгу в дитячому середовищі. Аналітичний огляд. Команда правозахисного департаменту ГО «Докудейз». 2020. С. 16. URL: https://cyber.bullyingstop.org.ua/storage/media-archives/cyberbuling_preview_5-0.pdf?fbclid=IwAR2LzoPNfsaZrpI5fBJJwA5V9js-B-kT46VzY6mFk4LV_Qr9RLiz-CvYC5I(дата звернення: 20.08.2021).
Сайт освітнього проєкту stop_sexтинг. URL: https://stop-sexting.in.ua (дата звернення: 22.08.2021).
Сергєєва Н.В. Соціально-педагогічні умови профілактики комп'ютерної адикції підлітків : автореф. дис. …канд. пед. наук, Київ, 2010. 20 с.
Снітко М.А. Особливості формування у підлітків безпечної поведінки в Інтернет-мережі у міжнародному та вітчизняному досвіді. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 2013. № 11(270). Ч. ІІ. С. 107–112.
Снітко М.А. Соціально-педагогічні умови формування у підлітків безпечної поведінки в Інтернет-мережі : дис. … канд. пед. наук. Київ, 2014. 305 с.
Тадаєва А. Соціально-педагогічний супровід соціалізації молодших школярів у сучасному інформаційному просторі : дис. … канд. пед. наук. Харків, 2016. 258 с.
Чатбот «Кіберпес». URL: https://t.me/kiberpes_bot (дата звернення: 22.08.2021).
Черних О.О. Механізми захисту прав людини в Інтернеті. Енциклопедія прав людини: соціально-педагогічний аспект : монографія / відп. ред. Н.П. Павлик. Житомир : Волинь, 2014. 220 с. URL: http://eprints.zu.edu.ua/23627/1/Енциклопедія.PDF (дата звернення: 22.08.2021).
Черних О.О. Соціально-педагогічний супровід формування безпечної поведінки дітей в Інтернеті : автореф. дис. … канд. пед. наук. Слов’янськ, 2018. 20 с.
Council of Europe Strategy on the Rights of the Child (2016–2021). URL: https://www.coe.int/en/web/children/children-s-strategy.
Internet governance strategy 2016–2019. URL: https://www.coe.int/en/web/freedom-expression/igstrategy.
Mattila, Mirkka, ‘Mobile Technologies for Child Protection, A briefing note’, UNICEF WCARO, 2011.
Р. 9–10. URL: https://resourcecentre.savethechildren.net/node/11730/pdf/mobile_technologies_for_child_protection-UNICEF-2011.pdf.
Releasing children’s potential and minimizing risks. ICTs, the Internet and violence against children. 2016. URL: https://violenceagainstchildren.un.org/sites/violenceagainstchildren.un.org/files/documents/publications/6._releasing_childrens_potential_and_minimizing_risks_icts_fa_low_res.pdf.