ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ НЕПОВНОЛІТНІХ У СУЧАСНОМУ КІБЕРПРОСТОРІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.5.3Ключові слова:
кіберпростір, неповнолітні, безпечна поведінка, Internet-мережа, пізнавальний кіберпростірАнотація
Сучасне інформаційно-технологічне суспільство надає неповнолітнім можливості для розвитку соціальних компетентностей і особистісного потенціалу. Сучасний кіберпростір став не тільки джерелом отримання та поширення інформації, але й джерелом та засобом соціальної комунікації, а також важливим джерелом дозвілля і розваг. У питаннях формування безпечної поведінки неповнолітніх у кіберпросторі фахівцям доцільно активно використовувати Internet-мережу. У статті апелюємо до узагальненого визначення дефініції «безпечна поведінка у кіберпросторі». Це сукупність дій особистості під час взаємодії із мережею Internet, у ході якої відбувається задоволення інформаційно-пошукових, аналітичних, пізнавальних, дозвіллєвих та інших «корисних потреб» користувача, а також запобігання ризикам та небезпекам залучення його до небезпечного, шкідливого контенту навмисно чи випадково. Мета дослідження полягає у дослідженні загальних шляхів формування безпечної поведінки неповнолітніх у сучасному кіберпросторі. Формуванню навичок безпечної поведінки у кіберпросторі сприятиме розвиток у неповнолітніх відповідної загальної компетентності: «повага до прав людини online»; «участь online»; «збереження здоров’я під час роботи із цифровими пристроями»; «звернення по допомогу та захист». Одним із пріоритетних шляхів ефективного формування безпечної поведінки неповнолітніх у сучасному кіберпросторі є розвиток, просування мережею т.зв. «пізнавального кіберпростору». Зазначений технологічний процес формують спеціально організовані на відповідних платформах активності, івенти. Упровадження такого контенту надає для неповнолітніх можливості для формування навичок безпечної поведінки, особистої медіаграмотності; відвернення уваги від негативного контенту, небезпек у мережі; сприяння правильного, вибіркового ставлення до усього контенту у кіберпросторі; для розвитку відповідних професійних компетентностей у сфері кібертехнологій сучасного цифрового середовища, і проведення на їх основі інноваційного змістовного дозвілля; для розвитку і поширенню ідей кібербезпеки, раціональної і продуктивної поведінки у цифровому просторі; основи правильного усвідомлення можливостей кіберпростору, реалізації свого творчого, інтелектуального потенціалу, розуміння шляхів особистісного становлення і суспільного визнання.
Посилання
Єсіна Н.О., Підготовка майбутнього соціального фахівця до формування безпечної поведінки підлітків у соціальних мережах / Н.О. Єсіна, О.О. Стрельнікова. SOCIOПРОСТІР: міждисциплінарний електронний збірник наукових праць з соціології та соціальної роботи. 2021. №11. С. 30-37.
Клочко О.О. Освітньо-профілактичний потенціал мережевих ігор / О.О. Клочко. Науковий журнал «Молодий вчений». 2019. № 2(66). С. 546-549.
Сайт установи «Комп’ютерна академія «Шаг». URL: https://sumy.itstep.org/.
Сайт установи «Комп’ютерні курси СумДУ». URL: https://news.sumdu.edu.ua/uk/announcements/14-announcements-archive/10955-komp-yuterni-kursi-v-sumdu-pochatok-zanyat-8-lyutogo-2020-roku.html.
Клочко О., Ткаченко К. Кіберпростір і кібербезпека: проблеми, перспективи, технології. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2018. №1. С. 75-86.
Черних О.О. Онлайк : навчально-методичний посібник. Київ : ВАІТЕ, 2020. 108 с.
Сайт установи «VR Клуб Paralel». URL: https://parallel.in.ua/.
Сайт установи «VR Cube (Клуб віртуальної реальності «Куб»)». URL: https://vr.sumy.ua/?gclid=Cj0KCQiAjJOQBhCkARIsAEKMtO2tT3EJfSep1DmYbyAtDX9P0dec6JzPjmhJ8hTOqIiXz9zQ8lIRbvwaAh3xEALw_wcB.