WAYS OF FORMATION OF SAFE BEHAVIOR OF MINORS IN MODERN CYBERSPACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.5.3

Keywords:

cyberspace, minors, safe behavior, Internet, cognitive cyberspace

Abstract

In the article we appeal to the generalized definition of the definition of «safe behavior in cyberspace». This is a set of actions of a person when interacting with the Internet, during which the information retrieval, analytical, cognitive, leisure and other «useful needs» of the user are satisfied, as well as the prevention of risks and dangers of attracting him to dangerous, malicious content intentionally or accidentally. The purpose of the study is to study the general ways of forming the safe behavior of minors in modern cyberspace. The formation of safe behavior skills in cyberspace will be facilitated by the development of relevant general competence among minors: «respect for human rights online»; «participation online»; «preservation of health when working with digital devices»; «Seeking help and protection». One of the priority areas for the effective formation of the safe behavior of minors in modern cyberspace is the development and promotion of the so-called network. «cognitive cyberspace». The specified technological process is formed by events specially organized on the respective activity platforms. The introduction of such content provides minors with opportunities to develop safe behavior skills, personal media literacy; diverting attention from negative content, online dangers; promoting proper, selective attitudes towards all content in cyberspace. It also contributes to the development of professional competencies in the field of cyber technologies of the modern digital environment and the implementation of innovative meaningful leisure activities on their basis. Creates conditions for the development and dissemination of cybersecurity ideas, rational and productive behavior in the digital space; the basics of correct understanding of the possibilities of cyberspace, the realization of one's creative, intellectual potential, understanding the ways of personal development and public recognition.

References

Єсіна Н.О., Підготовка майбутнього соціального фахівця до формування безпечної поведінки підлітків у соціальних мережах / Н.О. Єсіна, О.О. Стрельнікова. SOCIOПРОСТІР: міждисциплінарний електронний збірник наукових праць з соціології та соціальної роботи. 2021. №11. С. 30-37.

Клочко О.О. Освітньо-профілактичний потенціал мережевих ігор / О.О. Клочко. Науковий журнал «Молодий вчений». 2019. № 2(66). С. 546-549.

Сайт установи «Комп’ютерна академія «Шаг». URL: https://sumy.itstep.org/.

Сайт установи «Комп’ютерні курси СумДУ». URL: https://news.sumdu.edu.ua/uk/announcements/14-announcements-archive/10955-komp-yuterni-kursi-v-sumdu-pochatok-zanyat-8-lyutogo-2020-roku.html.

Клочко О., Ткаченко К. Кіберпростір і кібербезпека: проблеми, перспективи, технології. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2018. №1. С. 75-86.

Черних О.О. Онлайк : навчально-методичний посібник. Київ : ВАІТЕ, 2020. 108 с.

Сайт установи «VR Клуб Paralel». URL: https://parallel.in.ua/.

Сайт установи «VR Cube (Клуб віртуальної реальності «Куб»)». URL: https://vr.sumy.ua/?gclid=Cj0KCQiAjJOQBhCkARIsAEKMtO2tT3EJfSep1DmYbyAtDX9P0dec6JzPjmhJ8hTOqIiXz9zQ8lIRbvwaAh3xEALw_wcB.

Published

2023-02-28

How to Cite

КЛОЧКО, О., & ПОНОМАРЕНКО, Л. (2023). WAYS OF FORMATION OF SAFE BEHAVIOR OF MINORS IN MODERN CYBERSPACE. Humanitas, (5), 20–26. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.5.3

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK