DIGITAL SOCIO-PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES OF CYBER CRIME PREVENTION FOR CHILDREN: THE EXPERIENCE OF UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.11

Keywords:

digital social and pedagogical technologies, cybercrime prevention against children, local mobile application, internet

Abstract

The purpose of the work is to characterize the domestic experience of cybercrime prevention against children by means of digital socio-pedagogical technologies. Methodology: the methodological basis of the study is the neo-positivist paradigm of social work in combination with a critical analysis of the contexts of the subject. Theoretical methods (analysis, synthesis, generalization, classification) were used to clarify the content of the basic concepts of the study; study of the leading threats from information and communication technologies in the context of increasing the potential impact of existing forms of violence, abuse and exploitation of children; substantiation of the socio-pedagogical content of the problem of children's safety on the Internet; characteristics of the classification of socio-pedagogical technologies for securing children on the Internet in accordance with the media and methods of information transfer; formulation of conclusions and prospects of research. Empirical methods (focus group surveys, expert assessments) were used to determine the benefits and risks inherent in the presented in the article domestic digital socio-pedagogical technologies for the prevention of cybercrime against children. Scientific novelty: for the first time the domestic experience of social and pedagogical prevention of cybercrime against children by means of digital technologies is revealed; A number of digital technologies of social and pedagogical prevention of cybercrime against children are characterized: Chatbot «Cyber-dog», Interactive course on Internet security «On-land», videos «Rules on Internet security for home», site stop_sexting, all-Ukrainian online test Safe «TikTok». The content, structure and methodology of the author's local mobile application «Champions of Cyber Security» developed within the project «Aware and Protected», implemented in Sumy region by the NGO «League of Modern Women» from December 2020 to June 2021 with the support of the Department of Law Enforcement issues of the US Embassy in Ukraine. Conclusions: the advantages and risks inherent in the presented digital socio-pedagogical technologies for the prevention of cybercrime against children are identified. Some practical recommendations for increasing the degree of interactivity and content variability of domestic digital technologies for the prevention of cybercrime against children are offered, which will help increase their effectiveness.

References

Безпечний ТікТок у партнерстві з освітнім проєктом #stop_sexтинг. URL: https://stop-sexting.in.ua/bezpechnyj-tiktok-u-partnerstvi-z-osvitnim-proyektom-stop_sextyng/ (дата звернення: 22.08.2021).

Білобров Т.В. Адміністративно-правовий статус Департаменту кіберполіції Національної поліції України : дис. … канд. юрид. наук. Київ, 2020. 183 с.

Бугайова Н.М., Цап В.Й. Профілактика Інтернет-залежності в перебігу електронного навчання. Збірник наукових праць НметАУ. 2010. Вип. 1. С. 24–28.

Вайнола Р.Х. Технологізація соціально-педагогічної роботи: теорія та практика : навчальний посібник / за ред. С.О. Сисоєвої. Київ : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2008. 134 с.

Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / Т.Ф. Алєксеєнко та ін. ; за заг. ред. І.Д. Звєрєвої. Київ ; Сімферополь : Універсум, 2012. 535 c.

Кочарян А.Б., Гущина Н.І. Виховання культури користувача Інтернету. Безпека у всесвітній мережі : навчально-методичний посібник. Київ, 2011. 100 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/1547/1/Internet.pdf(дата звернення: 15.08.2021).

Локальний мобільний додаток «Чемпіони кібербезпеки». URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.whotir.cyberchamp (дата звернення: 22.08.2021).

Лубенець І. Кібернасильство (кібербулінг) серед учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Національний юридичний журнал: теорія і практика. 2016. № 3(19). С. 178–182.

Найдьонова Л.А. Кібербулінг, або Агресія в Інтернеті: способи розпізнання і захист дитини : методичні рекомендації. На допомогу вчителю. 2011. Вип. 4. 34 с.

Національна стратегія захисту дітей в цифровому середовищі на 2021–2026 роки : проєкт. URL: https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/normative_document/2020/1/%D0%9D%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0%20%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%8F%20v1_1.pdf (дата звернення: 22.08.2021).

Он-ляндія: безпечна вебкраїна. URL: https://disted.edu.vn.ua/media/bp/html/etusivu.htm (дата звернення: 22.08.2021).

Полякова О., Липка Н. Соціально-педагогічні технології убезпечення дітей в Інтернеті. Соціальна робота: виклики сьогодення : збірник наукових праць за матеріалами Х Міжнародної науково-практичної конференції /за заг. ред. О.В. Сороки, С.М. Калаур, Г.В. Лещук. Тернопіль : ТНПУ імені В. Гнатюка, 2021. С.144–149.

Попередження та протидія кібербулінгу в дитячому середовищі. Аналітичний огляд. Команда правозахисного департаменту ГО «Докудейз». 2020. С. 16. URL: https://cyber.bullyingstop.org.ua/storage/media-archives/cyberbuling_preview_5-0.pdf?fbclid=IwAR2LzoPNfsaZrpI5fBJJwA5V9js-B-kT46VzY6mFk4LV_Qr9RLiz-CvYC5I(дата звернення: 20.08.2021).

Сайт освітнього проєкту stop_sexтинг. URL: https://stop-sexting.in.ua (дата звернення: 22.08.2021).

Сергєєва Н.В. Соціально-педагогічні умови профілактики комп'ютерної адикції підлітків : автореф. дис. …канд. пед. наук, Київ, 2010. 20 с.

Снітко М.А. Особливості формування у підлітків безпечної поведінки в Інтернет-мережі у міжнародному та вітчизняному досвіді. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 2013. № 11(270). Ч. ІІ. С. 107–112.

Снітко М.А. Соціально-педагогічні умови формування у підлітків безпечної поведінки в Інтернет-мережі : дис. … канд. пед. наук. Київ, 2014. 305 с.

Тадаєва А. Соціально-педагогічний супровід соціалізації молодших школярів у сучасному інформаційному просторі : дис. … канд. пед. наук. Харків, 2016. 258 с.

Чатбот «Кіберпес». URL: https://t.me/kiberpes_bot (дата звернення: 22.08.2021).

Черних О.О. Механізми захисту прав людини в Інтернеті. Енциклопедія прав людини: соціально-педагогічний аспект : монографія / відп. ред. Н.П. Павлик. Житомир : Волинь, 2014. 220 с. URL: http://eprints.zu.edu.ua/23627/1/Енциклопедія.PDF (дата звернення: 22.08.2021).

Черних О.О. Соціально-педагогічний супровід формування безпечної поведінки дітей в Інтернеті : автореф. дис. … канд. пед. наук. Слов’янськ, 2018. 20 с.

Council of Europe Strategy on the Rights of the Child (2016–2021). URL: https://www.coe.int/en/web/children/children-s-strategy.

Internet governance strategy 2016–2019. URL: https://www.coe.int/en/web/freedom-expression/igstrategy.

Mattila, Mirkka, ‘Mobile Technologies for Child Protection, A briefing note’, UNICEF WCARO, 2011.

Р. 9–10. URL: https://resourcecentre.savethechildren.net/node/11730/pdf/mobile_technologies_for_child_protection-UNICEF-2011.pdf.

Releasing children’s potential and minimizing risks. ICTs, the Internet and violence against children. 2016. URL: https://violenceagainstchildren.un.org/sites/violenceagainstchildren.un.org/files/documents/publications/6._releasing_childrens_potential_and_minimizing_risks_icts_fa_low_res.pdf.

Published

2021-10-28

How to Cite

ПОЛЯКОВА, О., & ПОНОМАРЕНКО, Л. (2021). DIGITAL SOCIO-PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES OF CYBER CRIME PREVENTION FOR CHILDREN: THE EXPERIENCE OF UKRAINE. Humanitas, (3), 76–83. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.11

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK