АКТИВНА ГРОМАДЯНСЬКА ПОЗИЦІЯ СТУДЕНТІВ: ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРАКТИЧНІ ПІДХОДИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.3.13Ключові слова:
молодь, протестний потенціал, навчальний заклад, студентські спілки, мітинги, волонтерствоАнотація
Ще 17 листопада 1939 року чехословацькі студенти в Празі показали свою громадянську позицію, протестуючи проти гніту німецьких загарбників та їх окупаційної політики. Сьогодні саме на цю дату припадає свято міжнародного Дня студента, що не випадково, оскільки, як буде показано далі, саме студентство, як соціальна група, має надзвичайно високий протестний потенціал. У поточній статті розглянуто основні теоретичні та практичні підходи до питання розуміння і переосмислення витоків і напрямів активної громадянської позиції студентів. Було описано діяльність вітчизняних студентських спілок і організації під час революційних подій в Україні та визначено їх вплив на постмайданні процеси. Основний акцент статті зроблено на виявленні можливостей для суспільства та держави, які створює активність студентської молоді. Також, в ході дослідження, було висвітлено питання викликів та перспектив, які стоять перед студентами під час повномасштабної війни рф проти України, в контексті залучення їх до несення військової служби та допомоги фронту і волонтерства. Дослідження сприяє кращому розумінню мотивації студентів до прояву їх активної громадянської позиції. Теоретичним результатом цієї статті стало виявлення закономірностей взаємодії українських студентів та інших соціальних груп під час революційних подій в Україні та повномасштабної агресії рф після 24 лютого 2022 року. Саме розгляд прояву активності українських студентів з позиції інших жителів України є елементом наукової новизни роботи. Практичним результатом дослідження є ряд рекомендацій для ефективнішого використання активної громадянської позиції студентів на користь українському суспільству, що дозволить мінімізувати деструктивний вплив, змінивши відношення громадськості до цієї соціальної групи на більш прихильне та лояльне. Отримані практичні результати можуть бути використані як державними, так і приватними освітніми структурами.
Посилання
Бялик O. Роль студентського самоврядування у самореалізації студентів закладу вищої освіти. Modern engineering and innovative technologies. 2022. № 23. С. 71–75.
Вінтоняк О. В., Зварич Р. В. Українська мова та історія у формуванні громадянської позиції студентів педагогічного коледжу. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2022. № 89. С. 26–31.
Гевко О., Романишина Л. М., Мірошніченко В. Формування громадянської свідомості студентів технічних спеціальностей на заняттях з гуманітарних дисциплін. Вісник науки та освіти. 2023. № 4. С. 390–400.
Громадська організація Українські Студенти за Свободу. studfreedom.org. URL: https://studfreedom.org/ (дата звернення: 19.06.2024).
Зросла кількість українців, які підтримують Революцію Гідності. Укрінформ – актуальні новини України та світу. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3195326-zrosla-kilkist-ukrainciv-aki-pidtrimuut-revoluciugidnosti.html (дата звернення: 19.06.2024).
Ївженко Ю., Харитонова І. Теоретичні аспекти проблеми громадянського виховання студентів педагогічних спеціальностей. Нові технології навчання. 2021. № 95. С. 82–89.
Кендус О. Євромайдан–Революція Гідності на фоні культурно-мистецького простору українського суспільства. Науково-теоретичний альманах Грані. 2022. № 6. С. 35–44.
Ковальчук В. Конституційна, громадянська та національна ідентичність через призму формування політичної нації в Україні. Український часопис конституційного права. 2021. № 4. С. 14–19.
Наливайко Т. В. Формування громадянської позиції особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2014. Вип. 2. С. 100–103.
Омельянчук О. «До смерті сина я могла перейти на російську у відповідь. Після – принципово не переходжу». Історія закатованого 18-річного активіста. Радіо Свобода. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/30315297.html (дата звернення: 19.06.2024).
Полєхіна В. Теоретичні основи визначення змісту поняття «активна громадянська позиція молоді». Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2022. № 3. С. 42–48.
Про нас. ВГО «Спортивна студентська спілка України». URL: https://studsport.com.ua/ (дата звернення: 19.06.2024).
Сафар'янс Є. Студентський страйк 2014 року: початок Євромайдану. Національний меморіальний комплекс Героїв Небесної Сотні – Музей Революції Гідності. URL: https://www.maidanmuseum.org/uk/node/1481 (дата звернення: 19.06.2024).
Цуркан Т. Активна життєва позиція студентської молоді в умовах війни. Проблеми освіти. 2023. Вип. 1. С. 347–359.
Що таке УСЛ?. Ukrainian Students League. URL: https://www.usl.org.ua/about-us (дата звернення: 19.06.2024).
Alscher P., Ludewig U., McElvany N. Civic education, teaching quality and students willingness to participate in political and civic life: Political interest and knowledge as mediators. Journal of youth and adolescence. 2022. № 10. С. 1886–1900.
Hemer K. M., Reason R. D. Civic learning for dissent: Developing students' activist orientation. Journal of College Student Development. 2021. № 1. С. 37–54.
Oglu A. O. T. Pedagogical Conditions And Mechanisms Of Development Of Social Active Civil Competence In Students. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education. 2021. № 7. С. 433–442.
Tursunboyevich O. A. Pedagogical and psychological opportunities for the development of social active civil competences in students. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal. 2021. № 3. С. 1888–1897.