РОЛЬ СОЦІАЛЬНОЇ ДІАГНОСТИКИ В ПРОЄКТНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.1.7

Ключові слова:

діагностика, соціальна діагностика, проєктна діяльність, характеристики соціальної діагностики, етапи соціальної діагностики

Анотація

У статті охарактеризовано сутність соціальної діагностики, її структуру, принципи, методи та особливості реалізації в соціальній роботі. Зазначено, що соціальна діагностика як етап проєктної діяльності передбачає процес збору, аналізу та інтерпретації даних, спрямований на виявлення соціальних проблем, визначення потреб цільової аудиторії, а також прогнозування можливих наслідків реалізації проєкту. Визначено та охарактеризовано основні характеристики соціальної діагностики у контексті проєктної діяльності, а саме: інтеграція з метою проєкту, орієнтація на обмежені ресурси, оцінка ризиків і впливу, гнучкість і адаптивність, участь цільової групи, врахування комплексності соціальної ситуації.Означено етапи соціальної діагностики у проєктній діяльності, які включають підготовку, збір, аналіз та обробку даних, формулювання діагнозу, розробку рекомендацій, а також моніторинг і оцінку реалізації заходів, спрямованих на вирішення соціальних проблем та досягнення цілей проєкту. Кожен етап спрямований на глибоке розуміння ситуації, прогнозування наслідків і оптимізацію реалізації проєктних рішень.Авторкою наголошено, що якісна соціальна діагностика є ключовою умовою успіху соціальних проєктів, оскільки вона дозволяє детально дослідити соціальну ситуацію, виявити як явні, так і приховані проблеми, адаптувати ідеї до реальних умов і розробити ефективні стратегії їх реалізації. Вона забезпечує надійну основу для прийняття рішень, спрямованих на досягнення цілей проєкту, та враховує потреби цільових груп, соціокультурні, економічні й психологічні чинники, які впливають на успішність заходів. Завдяки соціальній діагностиці можна не лише прогнозувати потенційні виклики, але й своєчасно планувати способи їх вирішення, що мінімізує ризики невдачі.

Посилання

Безпалько О. В. Соціальне проектування : навч. посібник. Київ : Київський ун-т ім. Б. Грінченка, Ін-т психології та соц. педагогіки. 2010. 127 с.

Бондаренко Н. О. Соціальна діагностика : підручник для студентів напряму. «Соціальна робота». Київ : ФОП О. В. Ямчинський, 2021. 240 с.

Гончар І. Діагностичний метод у соціально-виховній роботі: практичний аспект. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2017. Вип. 2(1). С. 116–123.

Коляда Н., Левченко Н. Технології соціальної роботи : навчальний посібник. Умань : «ВІЗАВІ», 2018. 337 с.

Рудкевич Н. І. Методика соціально-педагогічної роботи : навчально-методичний посібник. Львів : Растр-7, 2021. 324 с.

Семез А. А. Соціально-педагогічне проектування : навчально-методичний посібник. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2012. 132 с.

Сільвестрова О. Ю. Технології соціальної допомоги : навчальний посібник. Луцьк : ЛНТУ, 2023. 104 с.

Соціально-педагогічна діагностика дітей та родин, які опинились в складних життєвих обставинах : метод. рек. / автори-упор. В. Г. Панок, З. О. Гаркавенко, О. Г. Карагодіна, А. С. Шапошнікова. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 76 с.

Термінологічний словник спеціальності 232 Соціальне забезпечення / Н. В. Сухицька, К. В. Данилюк. Київ : УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. 102 с.

Шахрай В. М. Технології соціальної роботи : навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2006. 464 с.

Шинкарук В. Д., Пєша І. В., Сопівник І. В., Галайдюк В. В., Кошук О. Б. Моніторинг і оцінка у соціальній роботі : навчальний посібник. Київ : «Компринт», 2022. 360 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-31

Як цитувати

ГУЦУЛЯК, Л. (2025). РОЛЬ СОЦІАЛЬНОЇ ДІАГНОСТИКИ В ПРОЄКТНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ. Ввічливість. Humanitas, (1), 44–48. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.1.7

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ